Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi automaattivaihteinen auto kuluttaa enemmän polttoainetta kuin manuaali?

Vierailija
27.02.2019 |

Eikös automaatissa ole enemmän vaihteita ja näin voi kulutus voisi olla pienempi.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattivaihteistoja on kahta päätyyppiä: perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto ja kaksoiskytkinvaihteisto.

Perinteisessä automaattivaihteistossa energiaa menee voimalinjassa hukkaan momentinmuuntimen vuoksi, sanoo HS:lle VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.

Tämän vuoksi automaattivaihteisto on normaalisti kuluttanut enemmän polttoainetta kuin manuaalivaihteisto.

Tilanne on kuitenkin muuttunut, sillä nykyisin automaattivaihteistossa saattaa olla kahdeksan tai yhdeksänkin pykälää, eli kaksi kolme pykälää enemmän kuin manuaalivaihteistossa. Tämä alentaa kulutusta automaattivaihteistossa ja voi tehdä siitä manuaalivaihteistoa vähemmän kuluttavan.

Manuaalivaihteistoakin voisi tehostaa laittamalla siihen vaikkapa yhdeksän vaihdetta.

Vierailija
22/31 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti uudet ei kuluta

VW Golf 1.0 TSI 6-v. man 5,7 l/100 km

VW Golf 1.0 TSI 7-v. DSG 6,2 l/100 km

Noin pienten moottoreiden myynti pitäisi kieltää lailla.

Kauheata ajella moottoritiellä tuollaisella.

Eihän niillä pääsekään kuin kuppaset pari sataa tunnissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin pienten moottoreiden myynti pitäisi kieltää lailla.

Kauheata ajella moottoritiellä tuollaisella.

Ei mitään ongelmaa. Noilla 1-litraisilla bensakoneilla on vääntöä ja tehoa enemmän kuin 10v takaisilla 2-litraisilla.

Vierailija
24/31 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sen verran itsepäinen ihminen, etten ikinä ostaisi automaattivaihteista autoa tai edes navigaattoria. Haluan itse tehdä ja päättää. Ajamisen nautintohan on juuri siinä rallin ajamisessa pienillä mutkaisilla teillä, ei tasaisessa töröttämisessä. Nukahtaisin varmaan rattiin, jos olisi automaatti.

Et ole ilmeisesti koskaan automaattivaihteistoa kokeillutkaan. Mutta ok, jatka sinä vaan sen kepin vemppaamista :DD

Vierailija
25/31 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti tuntuu, että naiset jotenkin pelkäävät automaattia. Minkähän takia?

Vierailija
26/31 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteisessä automaattilaatikossa on 3 tai 4 vaihdetta, joten jo se tekee osansa ongelmista. Lisäksi vain vääntöön reagoiva vaihtaminen muutenkin voi olla epäoptimaalista eri tilanteissa. Kuski tietää yleensä itse paremmin mitä on tulossa ja osaa vaihtaa sopivan vaihteen valmiiksi. Osa energiasta kuluu öljyn vatkaamiseen. 

Eri asia on sitten monenlaiset sähköisesti älyllä ohjatut robottivaihteet, mitä niitä nyt onkaan. 

Eipä tuollaisia 3- tai 4-vaihteisia automaatteja ole valmistettu enää pitkiin aikoihin. Uusissa automaattivaihteisissa autoissa on 6-9 vaihdetta. Niissä vaihteisto toimii yleensä nopeammin ja paremmin kuin ajatus, eikä vaihtamisia edes huomaa.

Vierailija
27/31 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sen verran itsepäinen ihminen, etten ikinä ostaisi automaattivaihteista autoa tai edes navigaattoria. Haluan itse tehdä ja päättää. Ajamisen nautintohan on juuri siinä rallin ajamisessa pienillä mutkaisilla teillä, ei tasaisessa töröttämisessä. Nukahtaisin varmaan rattiin, jos olisi automaatti.

Onhan sulla toki veivikäynnistyskin, sekä manuaalinen sytytyksen ja seoksen säätö? Ei kai kukaan nyt halua mistään nappulasta autoa käynnistää? Kyllähän se pitää kammesta pyöräyttää käyntiin. Samoin virkeanä pysyy kun säätelee sytytysennakkoa ajaessa.

Vierailija
28/31 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DSG...

Oliko tässä joku asia mitä et ymmärtänyt?

DSG:n ostaja ei ymmärrä. TSI on itse asiassa yhtä paha. Onnea aikapommin kanssa kaikille volkkarikuskeille!

Kiitos onnitteluista, seuraavakin ilman muuta samaa mallia :)

t. GTI DSG

Joko on mäntäremontti tehty?

Vierailija
29/31 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteisessä automaattilaatikossa on 3 tai 4 vaihdetta, joten jo se tekee osansa ongelmista. Lisäksi vain vääntöön reagoiva vaihtaminen muutenkin voi olla epäoptimaalista eri tilanteissa. Kuski tietää yleensä itse paremmin mitä on tulossa ja osaa vaihtaa sopivan vaihteen valmiiksi. Osa energiasta kuluu öljyn vatkaamiseen. 

Eri asia on sitten monenlaiset sähköisesti älyllä ohjatut robottivaihteet, mitä niitä nyt onkaan. 

Eipä tuollaisia 3- tai 4-vaihteisia automaatteja ole valmistettu enää pitkiin aikoihin. Uusissa automaattivaihteisissa autoissa on 6-9 vaihdetta. Niissä vaihteisto toimii yleensä nopeammin ja paremmin kuin ajatus, eikä vaihtamisia edes huomaa.

Olenkin länsimaisten oikeiden autojen ystävä eli ajelen vain hyväksi koetelluilla arvokkaasti ikääntyneillä jenkkiraudoilla. En huoli mitään japsikiikkuja tai huijarikorporaatioiden europatonkeja. 

Vierailija
30/31 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteisessä automaattilaatikossa on 3 tai 4 vaihdetta, joten jo se tekee osansa ongelmista.  

Paitsi vaan, että 3-4-vaihteiset automaattilaatikot alkavat olla historian havinaa. 6-8-vaihteiset ovat nykyaikaa. Kun puhutaan kunnon automaattilaatikosta, puhutaan momentinmuuntimella varustetusta laatikosta. Robotti- yms kuminauhaviritelmät, esim. Toyotan Multidrive-automaatti on automaattilaatikon irvikuva.

Olen ajanut momentinmuuntimella varustetulla automaatilla (6 vaihdetta) 10 vuotta, enkä vaihtaisi enää manuaaliin takaisin. Ei kiinnosta hämmentää kytkimen ja vaihdekepin kanssa kaupungin ruuhkassa.

Vierailija
31/31 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DSG...

Oliko tässä joku asia mitä et ymmärtänyt?

DSG:n ostaja ei ymmärrä. TSI on itse asiassa yhtä paha. Onnea aikapommin kanssa kaikille volkkarikuskeille!

Kiitos onnitteluista, seuraavakin ilman muuta samaa mallia :)

t. GTI DSG

Joko on mäntäremontti tehty?

No kuule eipä ole. Nykyisellä ajettu tosin vasta vajaa 10 tuhatta, edellisellä sen sijaan tuli ajettua lähemmäs 160 tuhatta ennen kuin vaihdoin tähän uuteen. Tuskin tarvitsee sanoakaan että ongelmia moottorissa tai vaihteistossa ei ollut, eikä niitä tule olemaan tämänkään kanssa. 

Ihan vaan tiedoksi, että GTI ei ole sama auto kuin perus-Golf.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän