Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2 ½ v,n nukkumisen vähyys, onko muita?

Vierailija
13.02.2013 |

Meidän 2½v tytär jätti päiväunet pois kolme kk.tta sitten ja nukkuu nykyisellään yöunia klo.21-7.30-8. Mielestäni nukkuu vähän verrattuna muihin samanikäisiin lapsiin. Tyttö on kotihoidossa vielä. Iltaisin on ajoittain itkuinen ja väsynyt, mutta päiväunille ei nukahda tunninkaan sängyssäolon jälkeen. Pyörii ja potkii vaan sängyssä, kun pitäis käydä päikkäreille ja sanoo, ettei väsytä. Illalla laitetaan usein jo petiin klo. 20 kuuntelemaan rauhallisia lasten lauluja, mutta jälleen pyörii ja potkiskelee sängyssä tunninkin. Miten teidän muiden tämänikäiset nukkuu? Onko vinkkejä saada nukkumaan paremmin ja enemmän?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni oli tuon ikäisenä ihan mahdoton! Ei nukkunut päiväunia ja iltaisin meni nukkumaan hyvällä tuurilla kymmeneltä ja herätys oli jo 6.30... Oli ihan normaalia että nukuttamisessa men kolmekin tuntia ja usein uni tuli vasta 11.30 tms.

Siinä tuli todella mietittyä omia "vanhemmuustaitoja", vaikka ei todellakaan annettu lapsen pompottaa ja värkätä. Tuntui ettei mikään auta, ei rutiinit, ei aikaisempi tai myöhempi iltatoimien aloittaminen, ei yksin nukkumaan meneminen, ei se, että vanhemmat menevät yhtä aikaa nukkumaan... Jopa ruokavaliota yritettiin muutta, mietin saako liikaa hiilihydraatteja tms.

Noin vuoden sitä säätämistä kesti, mutta yhtäkkiä noin vuosi sitten loppui kuin seinään! Tänäänkin lapsi halusi its ennen kahdeksaa nukkumaan ja nukahti noin viidessä minuutissa. Vieläkin vaikea uskoa, että voiko se olla näin helppoa ja pieni pelko on takaraivossa että palataan entiseen.

En tiedä lohduttaako tällainen "lupaus" että on vain vaihe joka loppuu aikanaan, mutta toivottavasti edes se, että huonon unen aikanakin lapsemme kehittyi normaalisti ja on kognitiivisilta kyvyiltään (esim. puhe, matemaattiset taidot, päättelykyky) jopa ikäisiään hieman edellä (noh, neuvolan ja hoitopaikan mukaan, mutta niinhän ne sanovat kaikille :D ). Sen sanon myös, että jos asia häiritsee, niin ota yhteyttä neuvolaan. Itse hieman kaduttaa etten sitä tehnyt, sieltä olisi voinut saada joitain lisävinkkejä.

Vierailija
2/5 |
13.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jätti kans 2v päikkärit pois, jollon rupes nukkumaan öisin sen 11h niin kuin teilläkin. kaikki lapset ei kai vaan nuku niin paljon. Ei meidän 1v nuku sen kauempaa päivän aikana, hyvä jos sitäkään :( Mä oon niin kade niille joiden lapset nukkuu pitkiä unia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on saman ikäinen tyttö kuin ap:llä. Yöunia menee n. 10 tuntia, päikkäreitä kaksi tuntia. Päiväunille nukahtaminen on hankalaa, jos yrittää väärään aikaan nukkumaan. Meidän piti yhdessä vaiheessa aikaistaa niitä päiväunia, muuten meni jotenkin överiksi ja sitten ei oikein nukahtanut.

Parhaiten nukahtaa päiväunille valvottuaan noin viisi tuntia.

Vierailija
4/5 |
13.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan sama rytmi, että ei taideta poikkeuksia olla :)

Vierailija
5/5 |
13.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin 2 v nukkuu öisin 11 h, päikkärit jäi pois 1 v 11 kk. Näin menee hyvin, illalla poju sammuu sänkyyn 5 minuutissa. Jaksaa kuitenkin päivän hyvän tuulisena. "päikkäriaikaan" rauhoitutaan reipas tovi lueskelemalla kirjoja sylittäin tms rauhallista. Saa pieni samalla läheisyyttäkin. <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän