Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Flexien käyttö koirilla

Vierailija
26.02.2019 |

Onko fleksi mielestäsi fiksun koiraihmisen varuste taajamassa?
Sain ajatuksen tähän kyselyyn tuosta rinneturmasta ja omakohtaisista kokemuksista joissa valitettavan usein tuntuu että se flexi kertoo suoraan koiranomistajan kyvyttömyydestä toimia lemmikkinsä kanssa fiksusti, kun yleensä siitä kelasta ei tunnuta osaavan käyttää kelanpysäytintä ollenkaan ja koira on ties missä aiheuttamassa vaaratilanteita.
Laiton irtipito taajamassa ei sitten ole mikään vaihtoehto flexille myöskään ja kertoo ulkoiluttajan kyvyttömyydestä jopa enemmän kuin flexi.

Flexien käyttö koirilla

Vaihtoehdot

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat pitäisi kieltää muussa kuin ammattikäytössä

Vierailija
2/14 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella vaarallista, kun moni ulkoiluttaja pitää narua niin pitkällä. Kerran olin pyöräillä flexinaruun, kun talon takaa jolkotteli koira, jonka tulkitsin irtokoiraksi kun ei omistajaa näkynyt ja flexi maastoutui maisemaan. Omistaja tuli perässä ihan täytenä yllätyksenä ja naru oli varmasti ihan ääriasennossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä siellä flexin toisessa päässä.

Vierailija
4/14 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on välillä käytössä flexi ja välillä nahkahihna, mutta koira ei todellakaan rynni sinne tänne hihna pitkällä. Näitä pikkukoirien omistajia tulee lähes päivittäin vastaan, kun flexi on pitkällä ja koirat räyhää räkyttää ja hyppii keskelle tietä...

Vierailija
5/14 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä koirillani flexiä, koska silloin koirien hallinta ei ole ns. omissa käsissä. Eniten pelkään ylinopeutta ajavaa autoliikennettä. Koirat pääsevät juoksemaan vapaina tarhassaan.

Vierailija
6/14 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot vaihtoehdot.

Flexi on ok jos sitä käyttää fiksu ihminen. Pitää ymmärtää että liikenteen (lasken tähän sekä autot, jalankulkijat, pyörät että kaikki muutkin kanssakulkijat) seassa sitä narua EI lasketa pitkälle. Lisäksi koira opetetaan kulkemaan yhdellä puolella tietä ettei se sinkoile puolelta toiselle. Polulle poiketessa taas voi laskea vapaammin. Isojen (yli 20kg) koirien kanssa flexiä en käyttäisi missään tilanteessa koska mekanismi menee herkästi rikki. 

Itse käytän fleksiä juurikin silloin, jos tiedän poikkeavani kadulta johonkin rauhallisempaan paikkaan jossa koiran voi laskea vapaammin menemään. Kadulla pidän narun sen verran lyhyenä että saan koiran helposti kontrolliin, ja pidän koiran ojan puolella ettei se sinkoile fleksissä puolelta toiselle. 

Liian paljon näkee kyllä ulkoilutettavan näitä fifejä jotka sinkoilee sinne tänne fleksi metrien pituisena, omistaja pahimmassa tapauksessa juoruaa puhelimessa kiinnittämättä huomiota koiraan ollenkaan, koira päästetään vastaantulevien koirien luo kysymättä lupaa, ja pyöräilijät ja muut vastaantulijat joutuvat pahimmillaan väistämään ojan kautta kun muuten ei mahdu näiden koko tien leveydeltä kulkevien fleksin käyttäjien ohi menemään. Nää on kyllä sitten muutenkin luonteeltaan yleensä niitä itsekeskeisiä maailmanomistajia jotka ei muita viitsi ajatella pätkääkään. 

Vierailija
7/14 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän koirallani flexiä, mutta kun ollaan ihmisten ilmoilla, hihna on lyhyellä ja lukittuna. Pitkällä mennään vain metsässä ja pellolla,jolloin koira pääsee vapaammin haistelemaan ja kiertelemään omia polkujaan.

Vierailija
8/14 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle koirankasvattaja antoi ohjeen, että älä käytä flexiä lainkaan.

Vierailija
9/14 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flexi on järkevä järkevän omistaja käytössä ja hyvin koulutetulla koiralla. Flexi ei ole järkevä suurella osalla nykyisistä koiranomistajista, jotka eivät a) keskity yhtään siihen, mitä ympärillä tapahtuu (joko tuijottavat kännykkää, höpöttävät kaverin kanssa tai ovat muuten vain pihalla) b) osaa yhtään ennakoida ja c) ota muita ihmisiä mitenkään huomioon. Sen flexin idea EI ole se, että koiran voi päästää 10 m päähän ja vaikka toiselle puolelle kulkureittiä itsekseen pyörimään. Sen flexin idea on, että rauhallisessa ja turvallisessa paikassa voit päästää sen koira vähän pitemmälle esim. pusikkoon, metsikköön tai niitylle nuuskimaan ja touhuamaan joutumatta itse könyämään ojan poikki tai puskien läpi tai mudan halki.

Vierailija
10/14 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraa meillä ei ole, mutta lasten valjaiden kanssa on fleksit käytössä. Kätevää, kun esim. jalkakäytävällä ja kaupassa liikkuessa saa mukulat ihan viereen kävelemään, mutta esim. puistossa ja torilla voi päästellä vapaammin.

Vierailija
11/14 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltää saisi kokonaan. Juuri kävi vaaratilanne tässä, kun vastaantulija laski flexi vinkuen sekoilevan fifinsä koirieni keskelle niin, että ympäriinsä kieppuva fifi solmi kaikki hihnat sekaisin ja sen lisäksi pyöräytti flexin piuhassa hirttosilmukan koirani jalan ympärille. Koira selvisi onneksi pintanaarmuilla, itse sain käsiini melkoiset palovammat, kun kaksin käsin siitä narusta tartuin, ettei uppoa koiran jalkaan luuta myöten...

Vierailija
12/14 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kaksipiippuinen juttu.

Itse käytän 8metristä fleksiä omalla suurikokoisella koirallani, mutta käytän myös lukitus-namiskaa ja olen opettanut koiran kävelemään tien reunalla/penkalla. Se ei siis sinkoile ympäriinsä ja otan sen vierelle kun koiria tulee vastaan. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia.

Sitten toisaalta. Nämä ihmiset, jotka eivät osaa kouluttaa koiraansa tai käyttää fleksiä.

Päästetään oma koira räkyttämään toisten jalkoihin, juoksentelemaan edes takaisin pyörätiellä ja niin edelleen. Idiootteja. 

Minulle on käynyt niin, että ajoin kerran parkkipaikalla skootterilla, ja joku mamma oli päästänyt koiransa naru-fleksin kanssa juoksemaan niin, että mamma oli yhdessä autorivissä ja koira toisessa ja fleksi oli tavallaan viritettynä ajoväylällä väliin. No vedin tuosta skootterilla näkemättä mustaa, ohutta narua, fleksi tarttui takapyörään ja koira lähti raahautumaan perässä kunnes huomasin että siellähän se roikkuu. Tuo nainen yritti vielä syyttää minua tapahtuneesta ja vaatia korvauksia. 

Vierailija
13/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fleksi on fiksulla omistajalla ok. Riippuu käyttäjästä. Kaupungissa ihan turha, kun ei voi muutenkaan päästää pidemmälle. Taajamilla, pelloilla, metsissä missä tilaa enempi ok, mutta kunhan silti huomioi mahdolliset vastaantulijat ja muun liikenteen. Eli muistaa ja tietää, missä fleksin lukitusnappi on ja että koiraan on kontaki jos tarvis ja sen saa kelattua takaisin. Ärsyttävintä on fleksi pitkällä muiden koirien luokse saapuvat... Ja toki muun liikenteen eteen pomppiminen. Ei näin. 

Mutta muistakaa muuten tämä sitten jos käytätte fleksiä: Valitkaa koirillenne oikeat ulkolutusvälineet siihen!!! Täällä näkyy fleksi + kuonopanta yhdistelmiä=EI IKINÄ. Vaarallista koiran niskoille. Samoin normaalinkin kaulapannan kanssa varovasti, ettei tule kovia vauhteja ja äkkipysähdystä. Vaarallista sekin. Hyvin istuvat valjaat hyvä vaihtoehto. Opetelkaa kontrolloimaan koiraanne muuten kuin välinein, ja jos tarvii välineistä apua, niin turvallisin keinoin, ettei tule lisää vahinkoa ja ongelmia! :-)

https://www.masseter.fi/artikkelit/muu/turvalliset-ulkoiluvalineet.html

Vierailija
14/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flexit pitäisi kieltää lailla. Aiheuttavat järkyttävää varaa kun koirat juoksee miten sattuu esim. autotielle eikä omistajaa vähempää vois kiinnostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi