Paras kevytletturesepti
Minulla on nyt lettukausi ja syön niitä päivittäin. Siksi on pitänyt kehitellä kevytletturesepti. Tänne vinkkejä helpoista ja kevyistä lettutaikinoista! Tässä omani:
1 luomukananmuna
1-2 valkuaista (ihanaa, kun kaupassa myydään nykyään pelkkää valkuaista, mm. Proegg, n. 50 g)
2,5 dl vichyvettä
2,5 dl rasvatonta maitoa/jotain kasvimaitoa
0,5 tl suolaa
1,25 dl vehnäjauhoa
1,25 dl grahamjauhoja
Rypsiöljyä spray-pullossa paistamiseen, niin tulee vähemmän rasvaa. Esim. Keiju sitruuna sopii hyvin.
Onko kukaan kokeilut laittaa pelkkiä valkuisia?
Kommentit (19)
Korvaa osa jauhoista herajauheella.
Laihduta, niin lettusikin laihtuu.
Olla tekemättä lettuja kokonaan....
Naurettavaa pelleilyä jos ei oikeita lettuja voi tehdä, vaan jotain kevytversioita.
Mutta sittenhän elämä olisi ikävää ja askeettista, jos ei voisi koskaan herkutella. Kevytletut on yhtä hyviä kuin tavallisestkin, mutta vähemmän lihottavia.
Mitä vikaa jauhoissa? Nehän sitovat vettä ja lisäävät taikinan tilavuutta, jolloin siitä tulee kevyempää.
Minä syön nyt blinejä, joita paistan pitkään, paljon voisulaa päälle kaadellen. Tarjotessa oheen lisää voisulaa, paljon smetanaa, mätiä, savukalaa, sienisalaattia ja sipulisilppua. Viimeinen blini aidon kermavaahdon ja vadelmahillon kera.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nyt lettukausi ja syön niitä päivittäin. Siksi on pitänyt kehitellä kevytletturesepti. Tänne vinkkejä helpoista ja kevyistä lettutaikinoista! Tässä omani:
1 luomukananmuna
1-2 valkuaista (ihanaa, kun kaupassa myydään nykyään pelkkää valkuaista, mm. Proegg, n. 50 g)
2,5 dl vichyvettä
2,5 dl rasvatonta maitoa/jotain kasvimaitoa
0,5 tl suolaa
1,25 dl vehnäjauhoa
1,25 dl grahamjauhoja
Rypsiöljyä spray-pullossa paistamiseen, niin tulee vähemmän rasvaa. Esim. Keiju sitruuna sopii hyvin.Onko kukaan kokeilut laittaa pelkkiä valkuisia?
Miksi käytät vehnäjauhoa? Korvaa alkuvehnällä(speltillä)
Miksi kananmunia pitää varoa, ei muuta kuin heittelet vaan munia tarvittavan määrän taikinaan sillä kananmunathan on oikeaa ruokaa ja jos ne ovat lättytaikinassa niin ei ne sitä huonompaan suuntaan vedä. Syö vaikka oikeaa ruokaa muutaman kananmunan verran vähemmän niin saat kompensoitua munien "pahuuden" :D
Itse olen kans testaillut monenmoisia lättytaikinoita, siis tarkoituksena juurikin terveysfunktiot. Speltti+ohrajauho on myös ihan toimiva.
Raejuustokin käy raaka-aineeksi.
Banaani ja silputtu elovena myös kantsii kokeilla.
Terveyshommat ei kuitenkaan kumoa voin käyttämistä paistamisessa koska osa mausta tulee siitä voista. Lisäksi ihminen tarvitsee pelkistetysti kolmea eri jutskaa, protskia, hiilareita ja rasvaa, muuten tulee kuolo :)
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Kiitos vinkeistä! Oon myös kokeillut tuota kaurahiutaleita blenderin kautta. Vaikutti mielestäni letun rakenteeseen ja paistettavuuteen negatiivisesti. Muutenhan kaura on suositeltavaa kotimaista superfoodia.
Mikä siinä speltissä on parempaa kuin tavallisessa vehnässä? Olen vertaillut niiden ravintokoostumusta enkä huomannut eroa. Esim. kuitua ei ole sen enempää.
Kananmunan keltuaisessa on kovia rasvoja ja myös kananmunan kalorit sijaitsevat siinä. Siksi suosin valkuaista. Myös voissa on kovia rasvoja. Rypsiöljyssä on kaikkein eniten terveellistä omega-3:a. Muut voivat tehdä, kuten lystäävät. Mulla toimii tämä parhaiten. Vaikka itse pyrin keventämään, en kritisoi niitä, jotka gurmeilevat perinteisesti ;) Kaikilla on oikeus nautintoon, jos se ei aiheuta kärsimystä muille. Hainkin täällä vain vinkkejä niiltä, joilla on samanlaisia tavoitteita, tarkoituksenani ei ollut syyllistää.
Ap
2 banaania, 3 munaa ja ripaus kanelia. Muuta ei tarvita. Lättyjen lisäksi mustikoita ja maitorahkaa, nam.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sittenhän elämä olisi ikävää ja askeettista, jos ei voisi koskaan herkutella. Kevytletut on yhtä hyviä kuin tavallisestkin, mutta vähemmän lihottavia.
Ehkä kuitenkin päinvastoin. Kaikki keinotekoinen haittaa aineenvaihduntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Oon myös kokeillut tuota kaurahiutaleita blenderin kautta. Vaikutti mielestäni letun rakenteeseen ja paistettavuuteen negatiivisesti. Muutenhan kaura on suositeltavaa kotimaista superfoodia.
Mikä siinä speltissä on parempaa kuin tavallisessa vehnässä? Olen vertaillut niiden ravintokoostumusta enkä huomannut eroa. Esim. kuitua ei ole sen enempää.
Kananmunan keltuaisessa on kovia rasvoja ja myös kananmunan kalorit sijaitsevat siinä. Siksi suosin valkuaista. Myös voissa on kovia rasvoja. Rypsiöljyssä on kaikkein eniten terveellistä omega-3:a. Muut voivat tehdä, kuten lystäävät. Mulla toimii tämä parhaiten. Vaikka itse pyrin keventämään, en kritisoi niitä, jotka gurmeilevat perinteisesti ;) Kaikilla on oikeus nautintoon, jos se ei aiheuta kärsimystä muille. Hainkin täällä vain vinkkejä niiltä, joilla on samanlaisia tavoitteita, tarkoituksenani ei ollut syyllistää.
Ap
Okei, sulla toimii ravinnoton ruoka. Tuskin kukaan muu haluaa samaa kuin sinä.
Miksi kommentoit ketjua, kun et selvästikään ole kohderyhmää..? Siellä taitaa olla lihava yksinäinen mies jakamassa pahaa mieltä muillekin.
Lisää kevyitä lettuvinkkejä tänne kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi jessus!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuolla ois tommonen näkemys:
https://www.is.fi/terveys/art-2000000598214.html
Sun kantsii vielä perhtyä noihin kananmuniin :) Siitäkin on kaikenlaisia näkemyksiä. Itsellä sellainen että ne ovat hyvää ruokaa :D Monet varoittelevat ettei niitä pitäisi paljoa syödä ja varmaankin oikeassa ovat, siis sikälimikäli syö muuten paljon eläinrasvaa, yhdessä nämä sitten saattavat viedä hautaan ennenaikaisesti. Itse en juurikaan eläinrasvoja tai tummempaa lihaa popsi mutta kananmunia paljonkin ja ihan hengissä oon, kolestroliarvotkin mainiot :)
Vichyvesi minkä mainitsitkin on kyllä hyvä jatke lättytaikinassa, minusta se muuttaa koostumustakin juuri siihen suuntaan jollaisena hyvän lätyn oletan olevan :)
Kiitos! luin linkin. Täysjyvävehnää olenkin suosinut. Täysjyvävehnä ja graham ovat hyviä vaihtoehtoja. Myös ruis käy lettuihin. Eli puolet tavallisia jauhoja ja puolet täysjyvää, kuten reseptissäkin on, niin leivottavuus on hyvä. Tutkin aina paketeista, missä on eniten kuitua. Kai spelttiäkin saa erilaista, täysjyvänä ja kuorittuna?
Pinaattihan on hyvä jatke myös. Sitä kun ei liikaa laita niin makuun ei juurikaan vaikuta ja saa edes hivenen lisää hyviä jutskia. Jos taasen tykkää pinaatista ni reippaasti vaan :)
Paras kevytlettu on syömätön lettu.
Vierailija kirjoitti:
Paras kevytlettu on syömätön lettu.
Joopajoo :D
Esimerkiksi joskus oon lapselle tehnyt hampparia, ihan sen takia että saisi terveellistä ruokaa :) Loppupeleissä hampparissakaan ei ole juuri kovin huonoja jutskia jos vaan viittii vaivautua. Sämpylä oikeastaan ainoa epäilyksenalainen mutta siihenkin voi vaikuttaa millainen sämpylä on. Jos hamppariin paistaa kananmunan, tekee pihvin, juustoa ananasta mukaan, salaatit tomaatit raakaa sipulia niin alkaa olemaan siinä sitten kaikki mitä ihminen ravinnokseen tarvii.
Siinä on sekin pointti että jos normaalin ruuan tekee ja lautaselle laittaa noita rehuja, niin monikin lapsi karsastaa niiden määrää tahi jotain yksittäistä rehua. Hampparissa ne saa tavallaan salakuljetettua :)
Jauhot voi jättää pois, kun muussaa banaanin sekaan. Mut sit pitää jättää myös neste pois, joten en tiedä, tuleeko sit loppupeleissä sen kevyempää. Ja onhan banaanissakin sokeria.