Millaisilla tuloilla 115 000 - 125 000 € asuntolainaa?
Asunnon osto mielessä miehen kanssa. Kuulisin mielelläni millaiset tulot teillä on olleet, paljonko oli vakuuksia / säästöjä?
Kommentit (38)
Minä opiskelin eli ei tuloja ja mies oli töissä (2500e/kk) ja laina saatiin asuntoon, joka maksoi 113 000e. Omaa rahaa ei ollut, vaan vanhemmat laittoivat vakuudeksi oman omakotitalonsa. Nythän pelkät vakuudet ei enää käy, vaan täytyy olla omaa rahaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Asunto kattaa 75%, joten asunnon hinnasta sinulla tulee olla vakuuksia ja rahaa 25% edestä. Ja tuollaisen lainan saa jo yhden ihmisen tuloissa. Eli pariskunnalla ei kovin kummoiset tulot tarvi olla, että tuollaisen lainan saa.
Olisimme ostamassa omakotitaloa, josta omistamme 1/6 osan, joka arvoltaan täyttäisi todnäk. tuon vaadittavan vakuusosan. Säästöjä meillä ei ole, mutta onko se pakollista jos vakuutta on tarpeeksi muuten?
Vierailija kirjoitti:
Asunnon osto mielessä miehen kanssa. Kuulisin mielelläni millaiset tulot teillä on olleet, paljonko oli vakuuksia / säästöjä?
Kysy pankista!
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin eli ei tuloja ja mies oli töissä (2500e/kk) ja laina saatiin asuntoon, joka maksoi 113 000e. Omaa rahaa ei ollut, vaan vanhemmat laittoivat vakuudeksi oman omakotitalonsa. Nythän pelkät vakuudet ei enää käy, vaan täytyy olla omaa rahaa myös.
Aa, olen käsittänyt että pelkät takaajat ei enää käy, vaan nimenomaan pitää olla joko vakuutta tai säästöjä? Apua, valaiskaa joku mua, oonko ihan ulapalla. :D
Meillä bruttotulot yhteensä 5500€/kk, ostettu vakuus pankista, ei omaa rahaa, ei muita vakuuksia, lainaa 240k€/ 25v maksuajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa, olen käsittänyt että pelkät takaajat ei enää käy, vaan nimenomaan pitää olla joko vakuutta tai säästöjä? Apua, valaiskaa joku mua, oonko ihan ulapalla. :D
Pelkkä henkilötakaus ei nykyaikana enää käy, täytyy olla reaalivakuutta.
Omakotitalo käy vakuudesta, ehkä 60% arvostaan jos on paikkakunnalla jossa kauppa käy. Moni okt jossain skutsissa ei ole vakuutena minkään arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy pankista!
Tarkoitus onkin. :) Kunhan mielenkiinnolla kysyn muiden kokemuksia asiasta. Aika isosta asiasta kuitenkin kyse, joten jännittää ja mietityttää.
Tosin jos laina vaan saadaan, on se 100x järkevämpää, kuin tää vuokralla asuminen.
Hesalaiset kaks kirjoitti:
Meillä bruttotulot yhteensä 5500€/kk, ostettu vakuus pankista, ei omaa rahaa, ei muita vakuuksia, lainaa 240k€/ 25v maksuajalla.
Paljonko teillä on lyhennys ja korko per kuukausi?
Mulla oli tulot 2300 brutto kun sain 120 000 lainaa oliko vuonna 2016. 25 vuotta maksuaikaa ja asp-säästäjä olin.
Jos asunnon arvo on 125 000 euroa, teillä pitää olla omia säästöjä tai muuta vakuutta n. 32 000 euroa. 1/6 omistus talosta ei siis riitä.
Vierailija kirjoitti:
Hesalaiset kaks kirjoitti:
Paljonko teillä on lyhennys ja korko per kuukausi?
Muistaakseni jotain yht. 850€/kk kantturoissa, korko oli 12kk Euribor ja 0,75 marginaali. Voi olla että jonkun kympin heittää, en tarkkaan muista.
Nykyään on ensiasunnon ostajille 5% säästöpakko. Eli 5% prosenttia pitää itsellä olla rahana, sijoituksena tai muuna omaisuutena ja sitten lopulle 20% voi esim. ostaa vakuuden. ASP-säästäminen on yksi vaihtoehto, mutta sinne pitää 2 vuotta säästää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on ensiasunnon ostajille 5% säästöpakko. Eli 5% prosenttia pitää itsellä olla rahana, sijoituksena tai muuna omaisuutena ja sitten lopulle 20% voi esim. ostaa vakuuden. ASP-säästäminen on yksi vaihtoehto, mutta sinne pitää 2 vuotta säästää.
Eli kun olemme ensiasunnon ostajia, voisimme pistää vakuudeksi sen 1/6 osan omistuksen talosta, ja loput vakuudet ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Tutustu ap ASP-tileihin. https://yle.fi/uutiset/3-8227554
Muuten joo, mutta siinä kestää niin tuhottoman kauan, ennenkuin summa kasassa. Kun meillä kuitenkin vakuutta on jo jonkin verran olemassa, niin ajattelen et se asunnon osto vois tapahtua aika piankin.
Ei meidän ole mikään järki asua tässä vuokralla, 600€ kk heittää kankkulan kaivoon. Kohta ollaan maksettu tästä asunnosta 20 000€ vuokraa, se olis aika paljon jo oman asunnon lainasta pois. :/
Pitää miettiä sitäkin, pysyykö tulot vähintään samana jokaisen seuraavan vuoden ajan ja onko valmis syömään 20v näkkäriä jos ottaa liian suuren lainan.
Vierailija kirjoitti:
Jos asunnon arvo on 125 000 euroa, teillä pitää olla omia säästöjä tai muuta vakuutta n. 32 000 euroa. 1/6 omistus talosta ei siis riitä.
Joku täällä jo mainitsikin ostettavista vakuuksista tms? Eli sen puuttuvan osan voisi sitten täydentää niillä? Vai miten tää homma menee.
Vierailija kirjoitti:
Pitää miettiä sitäkin, pysyykö tulot vähintään samana jokaisen seuraavan vuoden ajan ja onko valmis syömään 20v näkkäriä jos ottaa liian suuren lainan.
Ollaan mietitty korkoputkea tms suojaa lainalle. Jottei tilanne äidy niin pahaksi, että korot nousiskin nopeasti ja tulot ei nousis samas suhdanteessa.
Onko muilla kokemuksia korkosuojista?
Asunto kattaa 75%, joten asunnon hinnasta sinulla tulee olla vakuuksia ja rahaa 25% edestä. Ja tuollaisen lainan saa jo yhden ihmisen tuloissa. Eli pariskunnalla ei kovin kummoiset tulot tarvi olla, että tuollaisen lainan saa.