Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehelle pitää ennakoida kaikki

Vierailija
23.02.2019 |

Mistä johtuu, että miehellä menee pasmat sekaisin, jos teen jotain odottamatonta tai rutiineista poikkeavaa?
Esimerkiksi tänään vein lapset kylpyyn, kun väsyneenä kiukuttelivat ja piti vielä pari tuntia jaksaa valvoa. Eilen oli kylpypäivä, joten tämä oli rutiineista poikkeavaa, mutta ei mielestäni millään tapaa erikoinen ratkaisu, kun kylpy sitten rauhoitti lapset mukavasti ja kaikilla oli kivaa...paitsi miehellä joka raivosi stressaantuneena.
Omat saunapäivänikin pitää ilmoittaa monta päivää etuajassa.
Yhtenä aamuna annoin hänen nukkua herättämättä pitkään ja herätessään hän oli poissa tolaltaan. Vannotti hieman hysteerisen oloisena, ettei se ole minun vikani, mutta ensi kerralla pitäisi herättää aijemmin. Huolestuin hänen voinnistaan tällöin todella.

Aina ollut hieman stressiherkkä, mutta iän myötä pahentunut hirveän paljon.
Tässä pari esimerkkiä arjestamme ja näitä on nykyään todella paljon.
Suhteen alussa 10 vuotta sitten olimme molemmat spontaaneja, sekä vaihtelunhaluisia. Viime vuosien aikana hänestä on tullut äreä rutiinien orja.
Voiko tämä persoonallisuuden muutos viitata johonkin sairauteen tai alkavaan muistisairauteen?
Testosteroniin?
Ei näe itse omaa muutostaan.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hivenen autistinen.

Vierailija
2/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hivenen autistinen.

Tuo minullekin tuli ensimmäisenä mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger ja lisäksi jotain pakko-oireisuutta ja ahdistuneisuutta? Näin ainakin meillä.

Vierailija
4/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtori Sykerö. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hivenen autistinen.

Paitsi eikös sen pitänyt iän myötä helpottaa, eikä autismi voi puhjeta myöhemmällä iällä.

Vierailija
5/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mamma lässyttää kylpemisestä romaanin. Ei mikään ihme että miestä ei kiinnosta, kuin pakon edessä.

Kai vielä jankkaat jankkaamiseltasi päästyäsi miehellekin? 

Vierailija
6/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan todella RAIVOSI lasten kylpypäivästä?

Outoa käytöstä. Paha stressi jostain?

Onko ollut aina kireästi rutiineissa kiinni vai ollut joskus spontaaniutta?

Osaako selittää kysyttäessä miksi mikään ei saa poiketa rutiinista?

Vierailija
7/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta on syöpää ihmiskunnalle. Paljonko aloittaja maksaa talouden menoista muuten? 

Vierailija
8/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää miesten raivoamisprovot on lisääntyneet huimasti.

Vierailija
9/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää miesten raivoamisprovot on lisääntyneet huimasti.

Joo miehet ovat paskoja.

Tuokaa kunnollisia Turkista.

Vierailija
10/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies oireili tuolla tapaa ahdistuneisuutta ja masennusta. Kulkee nyt terapiassa. Sietää jo paremmin yllättävätkin tilanteet, mutta menee kuitenkin usein ihan lukkoon ja saattaa jopa paeta paikalta jos asiat ei menekään niin kuin se oli ajatellut.

Vierailija
11/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hivenen autistinen.

Ei voi olla autistinen, jos aikaisemmin on ollut normaali. Autismi on pysyvä neurologinen sairaus. Mutta vaikuttaisi olevan vähän kuin tarve kontrolloida asioita, stressiä tai jotain muuta. Ei ole kuitenkaan normaalia käytöstä.

Vierailija
12/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan todella RAIVOSI lasten kylpypäivästä?

Outoa käytöstä. Paha stressi jostain?

Onko ollut aina kireästi rutiineissa kiinni vai ollut joskus spontaaniutta?

Osaako selittää kysyttäessä miksi mikään ei saa poiketa rutiinista?

Kyllä raivosi miksi nyt tänään pitää kylpyyn viedä, kun eilen olivat ja selityksiä ei kuunnellut. Paiskoi kaapinovia mitä tekee nykyään usein hermostuneena. Rauhoittuu sitten kyllä aikanaan.

Silloin kun tämä käytös alkoi hän pyysi anteeksi kummallisia kohtauksiaan, mutta nykyään ei enää.

Ei todellakaan ole ennen ollut näin kiinni rutiineissa ja elämämme oli hyvinkin spontaania aikanaan.

Muutos on tapahtunut viimeisen 1-2 vuoden aikana.

En tarvinnut häntä tai hänen apuaan lasten kylvettämiseen, eikä satunnaiset saunomisenikaan varsinaisesti hänen elämäänsä mullista suuntaan tai toiseen. Eli hän ei kestä edes sitä, että itse teen jotain mitä en ole reilusti ennalta kertonut, sellaista mikä ei hänen tekemisiinsä vaikuta mitenkään.

Ja toiseen kysymykseen vastaus:

ihan puoleksi me elinkustannukset jaetaan, mutta pakko kysyä onko todella puolisonsa omaisuutta, vaikka ei yltäisi samaan kuukausipalkkaan? Pitääkö miehelle silloin raportoida ja hyväksyttää kaikki?

No oli miten oli olen hyvin huolissani miehessä tapahtuneesta muutoksesta. Onko kellään kokemusta asiasta?

Käytös muistuttaa kyllä hyvin paljon asperger serkkuni käytöstä nuorempana, mutta mieheni ei ole aina käyttäytynyt näin.

-ap

Vierailija
13/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger ja lisäksi jotain pakko-oireisuutta ja ahdistuneisuutta? Näin ainakin meillä.

Voiko tämä asperger olla niin ikää piilossa ja käytösoireet hallinnassa joitain vuosia ja puhjeta kovan stressin alaisen? Hänellä on kyllä hyvin vaativa vuorotyö. Voisiko burn out tulla ilman, että itse tiedostaa olevansa lopenuupunut töihin?

-ap

Vierailija
14/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies oireili tuolla tapaa ahdistuneisuutta ja masennusta. Kulkee nyt terapiassa. Sietää jo paremmin yllättävätkin tilanteet, mutta menee kuitenkin usein ihan lukkoon ja saattaa jopa paeta paikalta jos asiat ei menekään niin kuin se oli ajatellut.

Lukkoon meneminen kuvaa hyvin tilanteita ja purkaa ne sitten raivoamalla aivan mitättömistä aiheista. Voisikohan kyse olla sitten masennuksesta omasta mielestään ei ole masentunut.

-ap

Vierailija
15/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on asperi ja narsku. Ja esperi

Vierailija
16/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin se käsitys ja kokemus, ettei työuupumusta huomaa itse. Väsymys voi tehdä ärtyneeksi ja lepokaan ei poista väsymystä tai on vaikea nukkua.

Vierailija
17/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukkoon meneminen kuvaa hyvin tilanteita ja purkaa ne sitten raivoamalla aivan mitättömistä aiheista. Voisikohan kyse olla sitten masennuksesta omasta mielestään ei ole masentunut.

-ap

Ei oo munkaan mies omasta mielestään masentunut, ahdistuksen kyllä myöntää. Stressinsietokyky -100% ja mikä tahansa vastoinkäyminen voi laukaista itkeskelyä, kiroilua tai hiljaisen mökötyksen. Myöskään paikalta poistuminen (kaupan myyjä ilmoittaa ettei etsittyä tuotetta ole, mutta kävisikö tämä korvaavaksi) ei ole ennenkuulumatonta.

Vierailija
18/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hivenen autistinen.

Ei voi olla autistinen, jos aikaisemmin on ollut normaali. Autismi on pysyvä neurologinen sairaus. Mutta vaikuttaisi olevan vähän kuin tarve kontrolloida asioita, stressiä tai jotain muuta. Ei ole kuitenkaan normaalia käytöstä.

No jaa, kyllä autistikin muuttuu ajan saatossa. Ehkä hänellä nuorempana on ollut muita keinoja stressin hallintaan kuin rutiineihin takertuminen. Ehkä ap ei huomannut mitään ihmeellistä koska mies oli paljon pois kotoa/näkivät harvemmin tai jotain.

Vierailija
19/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hivenen autistinen.

No jaa, kyllä autistikin muuttuu ajan saatossa. Ehkä hänellä nuorempana on ollut muita keinoja stressin hallintaan kuin rutiineihin takertuminen. Ehkä ap ei huomannut mitään ihmeellistä koska mies oli paljon pois kotoa/näkivät harvemmin tai jotain.

Isäni on aspergeri ja kuulemma vasta ikääntyessään on alkanut rakastaa rutiineja niin että koko maailma murenee jos niihin tulee muutos. Nuorena oli ”normaalimpi”.

Vierailija
20/20 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin se käsitys ja kokemus, ettei työuupumusta huomaa itse. Väsymys voi tehdä ärtyneeksi ja lepokaan ei poista väsymystä tai on vaikea nukkua.

Kyllä siinä nyt väkisinkin alkaa miettimään, että jossain mättää jos hermot ei kestä töissä yhtään ja alkaa olemaan pelkkää seinän tuijottamista. Ihminen on sentään tiedostava olento olevinaan.