Miksi niin moni AMKlainen haaveilee yliopisto-opinnoista?
Tämän olen huomannut niin töissä olevien kuin opiskelijoiden keskuudessa. Lisäksi amk-pomoilla tuntuu olevan esim. DI-tutkinnon suorittaneita työntekijöitä kohtaan jotain hampaiden välissä. Tutkinto mikä tutkinto. Miksi siitä pitää haaveilla tai halveksua? Eikö sitä itse kukin näe mikä on itselleen parhaaksi kuin takertua johonkin asiaa, jonka ympärillä junnata? Ja jos haluaa yliopistotasoisen koulutuksen niin antaa palaa. Kukaan ei seiso sen esteenä. Tosin tuntuu että näitä amk:n kautta yliopistoon olevia ihmisiä on Suomenmaa täynnä. Todellisuudessa ketään ei kiinnosta mitä tai missä olet opiskellut, ja siitä huolimatta on tarvetta näyttää että hei tällä on se ja se tutkinto. Pitäisi ymmärtää että koulutus on työkalu, jolla voi tehdä jotain hyödyllistä. Se ei ole meriitti. Sama kuin haaveilisi työkalusta, jonka saa rautakaupasta.
Lisäksi Suomessa on paljon varakkaita ihmisiä, jotka ovat reputtaneet peruskoulun, mutta tekemällä töitä vaurastuneet ja heillä näyttää olevan suurin vahingonilo ja riemu kouluttautunutta, työtöntä ihmistä kohtaan.
Mutta huomattu on, ettei raha ja älykkyys aina käsi kädessä kulje. Tyhmäkin voi rikastua, kunhan on riittävän ahne.
Kommentit (3)
Akateemistrolli taas massapostailee.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on seuraava askel jos haluaa opiskella vielä lisää?
Seuraava askel mihin? Kirjasto ja netti on täynnä tietoa, siitä hyödyntään sitä. Mutta olen sitä mieltä että monessa toimenkuvassa pitäisi luopua pätevyysvaatimuksista, tutkinto ei nimittäin ole pätevyyden tae vaan se että kuinka taitava olet työssäsi ja kuinka paljon olet valmis käyttämään aikaasi sen eteen että kehityt työssäsi.
Koska se on seuraava askel jos haluaa opiskella vielä lisää?