Lapsen sukunimi
1v lapsellani on isänsä sukunimi ja minusta on alkanut tuntumaan että en kuulu lapsen äitinä tähän perheeseen, koska minulla on eri nimi. Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (12)
Alkaa miettiä siitä mikä sinussa on pielessä kun määrittelet perheen sukunimen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa miettiä siitä mikä sinussa on pielessä kun määrittelet perheen sukunimen perusteella.
Minulle asia olikin alkuun ok, Nyt lapsen mummo isän puolelta on alkanut puhumaan lapselle (onneksi ei vielä ymmärrä) kuinka on kamalaa kun ei äiti kuulu perheeseen ja sukuun ja on ulkopuolinen ja eri niminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle asia olikin alkuun ok, Nyt lapsen mummo isän puolelta on alkanut puhumaan lapselle (onneksi ei vielä ymmärrä) kuinka on kamalaa kun ei äiti kuulu perheeseen ja sukuun ja on ulkopuolinen ja eri niminen.
Sano mummolle, että hän ei näe enää lasta jollei siivoa puheitaan.
No kerrot tietenkin lapselle mummon kuullen kuinka aiot lähettää hänen sukunimenmuutosilmoituksensa maistraattiin ja miten kamalaa on että olette sen jälkeen kumpikin ulkopuolisia ettekä kuulu perheeseen. Tulevaisuudessa tapaatte sitten oman pikku perheenne ulkopuolisia vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kasvaa aikuiseksi.
Minulla ja lapsilla on sama sukunimi, miehen mielestä se on OK. Siskolla taas lapsilla on isänsä sukunimi. Ei ongelmia kenellekään.
Ongelmia on lähinnä perheen ulkopuolisilla, kun he yrittävät muistella, kuka on minkäkin niminen missäkin perheessä. Olivatko nämä lapset nyt isän nimisiä vai äidin nimisiä vai jonkun eksän nimisiä... Tuli taas asia eteen, kun lapsi halusi lähettää ystävänpäiväkortteja pk-kavereilleen. Aiemmin oli sama pulma, kun läheteltiin synttärikutsuja. Minusta on vähän noloa kysyä lasten vanhemmilta, että minkä sukunimisiä teidän lapset ovat. Päiväkotiin kun ei täällä saa viedä mitään kutsuja, eivätkä kaikki kaverit käy samaa pk:ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen sukunimi mummolla on? Miehensäkö? Lakkasiko hän nimenmuutoshetkellä kuulumasta aiempaan synnyinsukuunsa? Eivätkö hänen vanhempansa ja sisaruksensa enää olleet hänen perhettään ja sukuaan, koska hän oli nyt eriniminen?
Miehen tai vaimon sukunimen ottaminen on varsin uusi tapa, noin 150 vuotta vanha tapa vasta. Aiemmin ei sukunimiä vaihdettu, kun niitä ei edes ollut. Yleinen sukunimipakko tuli Suomeen vasta 1920-luvulla. Talon nimi kyllä saatettiin ehkä ottaa, jos talo oli erityisen vauras ja kunnioitettu, mutta sekin tuli lisänimenä oman nimen perään.
Miksette mene naimisiin ja otat miehen nimen.Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Miksette mene naimisiin ja otat miehen nimen.Ongelma ratkaistu.
Nykylain mukaan myös avopari saa ottaa saman sukunimen. Missä kohtaa muuten ap sanoi, etteivät he olisi naimisissa? Miksei mies voisi ottaa vaimonsa nimeä? Miksei perhe keksi ihan omaa yhteistä nimeä (tästä saisi mummo pultin)?
Annoin esikoiselle laittaa isän nimen koska tarkoitus oli mennä naimisiin ja luotin että kyllä se ex saa aikaiseksi kosinnan. Noh, sinne asti ei ehditty kun kosinta vaan venyi ja kyllästyin odottelemaan, ja kylläpä on tyhmyys jälkikäteen harmittanut! Nykyiselle miehelle sanoin heti että mahdollisilla lapsilla tulee olemaan sama sukunimi kuin minulla. Tajusi sitten kosia ennen lastentekoa, ja nyt on koko perheellä sama sukunimi. Paitsi sillä esikoisella, jolla on oman isänsä nimi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvaa aikuiseksi.
Minulla ja lapsilla on sama sukunimi, miehen mielestä se on OK. Siskolla taas lapsilla on isänsä sukunimi. Ei ongelmia kenellekään.Ongelmia on lähinnä perheen ulkopuolisilla, kun he yrittävät muistella, kuka on minkäkin niminen missäkin perheessä. Olivatko nämä lapset nyt isän nimisiä vai äidin nimisiä vai jonkun eksän nimisiä... Tuli taas asia eteen, kun lapsi halusi lähettää ystävänpäiväkortteja pk-kavereilleen. Aiemmin oli sama pulma, kun läheteltiin synttärikutsuja. Minusta on vähän noloa kysyä lasten vanhemmilta, että minkä sukunimisiä teidän lapset ovat. Päiväkotiin kun ei täällä saa viedä mitään kutsuja, eivätkä kaikki kaverit käy samaa pk:ta.
Ongelmia voi tietysti luoda mistä tahansa, mutta kunhan nyt osoitteen saatte kirjoitettua oikein, niin eiköhän se kutsu perille mene, vaikka olisi pelkkä etunimi tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvaa aikuiseksi.
Minulla ja lapsilla on sama sukunimi, miehen mielestä se on OK. Siskolla taas lapsilla on isänsä sukunimi. Ei ongelmia kenellekään.Ongelmia on lähinnä perheen ulkopuolisilla, kun he yrittävät muistella, kuka on minkäkin niminen missäkin perheessä. Olivatko nämä lapset nyt isän nimisiä vai äidin nimisiä vai jonkun eksän nimisiä... Tuli taas asia eteen, kun lapsi halusi lähettää ystävänpäiväkortteja pk-kavereilleen. Aiemmin oli sama pulma, kun läheteltiin synttärikutsuja. Minusta on vähän noloa kysyä lasten vanhemmilta, että minkä sukunimisiä teidän lapset ovat. Päiväkotiin kun ei täällä saa viedä mitään kutsuja, eivätkä kaikki kaverit käy samaa pk:ta.
Ongelmia voi tietysti luoda mistä tahansa, mutta kunhan nyt osoitteen saatte kirjoitettua oikein, niin eiköhän se kutsu perille mene, vaikka olisi pelkkä etunimi tiedossa.
Enpä olisi tänä päivänä enää niin varma tuosta postin tehokkuudesta. Ystävänpäiväkortit matkasivat naapurikaupunkiin 10 päivää, vaikka oli kaikki tiedot oikein.
Kasvaa aikuiseksi.
Minulla ja lapsilla on sama sukunimi, miehen mielestä se on OK. Siskolla taas lapsilla on isänsä sukunimi. Ei ongelmia kenellekään.