Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin hurahtaa pelaamiseen

Vierailija
22.02.2019 |

Pidän paljon hyvistä kirjoista, sarjoista ja elokuvista, museoista ja taidenäyttelyistä, ja rentoudun niiden parissa hurahtaen niiden maailmaan pitkäksikin aikaa. Arvelisin pelaamisen olevan hiukan samanlaista, ja nyt haluaisinkin hurahtaa pelaamiseenkin. En kuitenkaan tiedä pelaamisesta tai siihen tarvittavista välineistä mitään.

Mikä olisi sellainen peli mistä aloittelijan olisi hyvä aloittaa, mistä saa tietoa pelaamisesta ja mitä välineitä siihen tarvitsee? Tarkoitan nyt siis sitä sellaista pelaamista, mihin jotkut hurahtavat niin pahasti, että unohtavat koko arkielämän hetkeksi. Sitä, kun monet valittavat kuinka kumppani tai lapsi ei tee muuta kuin pelaa. Mitä ne pelit on?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skyrim. Modikulttuuriin kun tutustut, niin pelattavaa riittää vuosiksi.

Aivan paska peli. En ymmärrä tämän hypetystä. Ilmeisesti se on joku nostalgiakultti ajoilta, jolloin Skyrim oli uusinta uutta. Ihmiset jotka on pelanneet silloin, yleensä vieläkin tuosta innostuvat ja juuri modailevat. Itse kun koitin pelata niin kyllästyin aika pian. Samantyyppisiä idealtaan mutta PALJON parempia pelejä on nykyaikaisempia versioita, esim. vaikka Dragon Age pelit.

Vierailija
22/33 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Civilization,

Anno,

Cities Skylines

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko pelaamiseen uppoaa rahaa? Mitä välineitä tarvitsee jotta pääsee alkuun? Pitääkö tietokoneen olla jotenkin erikoinen? Kaikenlaisia pelituolejakin näkyy aina olevan myynnissä. Ap

Jos tajuaa tietokoneista jotain niin varmaan sitten kannattaa hankkia pelikone. Itse en ymmärrä niiden päälle mitään ja siksipä mulla on PS4. Olen ollut tyytyväinen

Vierailija
24/33 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kannattaa ensin alottaa jostain melko helposti lähestyttävästä pelistä. Osta vaikka joku konsoli ekaksi, esim. ps tms. missä tulee mukana joku peli, ne on yleensä semmosia suosittuja ja hyväksi todettuja pelejä mitä tulee noissa mukana. Esim. ite joskus ostin ps3:n ja siinä tuli mukana tuo little big planet mikä oli ihan hauska. En usko että noita ns. pelejä joita "tosipelaajat" pelailee kannattaa suoralta kädeltä koittaa jos ei ole yhtään aiemmin pelannut mitään.  Tasohyppelyt ja sellaset rennommat pelit vois olla alkuun kivoja. Mua on poikaystävä yrittäny saada innostumaan peleistä, ja olen aika huono pelaamaan vaikka tykkään kyllä- aloittelin jollain Kirbyillä ja super marioilla, sitten siirryin koneella pelaamaan wowia ja overwatchia. simsiä ja joitai ps pelejä olin pelannut aiemmin toki. Red dead redemption on ihan kiva, jos tykkää länkkärimeiningistä ja yksin pelaamisesta (vaikka on siitä nyt se online versiokin), mutta en suosittelis sitä iha ekaks peliksi... kannattaa kattoo ihan netistä sellassii "games for beginners" listoja yms. ja youtubest löytyy paljon apua. Jos sulla on tuttuja jotka pelaa niin kysy niiltä kans vinkkejä! Ite tutkimalla ja kokeilemalla löytyy sit ne omat jutut. 

No jaa. Olen hyvin satunnainen pelaaja ja en kokenut tuon red deadin pelaamista mitenkään haastavaksi. Siinähän on alussa (ja varmaan kaikissa peleissä) ne tutoriaalit jossa neuvotaan ohjainen käyttö yms. Ja siinä peliä pelatessa harjaantuu, kun sen parissa viettää kymmeniä tunteja.

Ja ap:lle voisi historian- ja leffanystävänä sopiakin paremmin nämä tarinapohjaiset pelit joissa on kunnon juoni paremmin kuin tasohyppelyt.

Tää on toki totta, kai tuo riippuu just siitä mistä ap tykkää. Itselleni tuollainen tarinapohjainen peli oli jotenkin paljon vaikeampi ensalkuun, ja varsinkin joku jossa joutuu käyttämään asetta yms. muita juttuja, tasohyppelyt koin itse paljon helpommiksi ja viihdyttävimmiksi aluksi. koska niihin olin jo tottunut nuoruudesta ja esim. puhelimella pelatessa. Mut nää on just näitä, et mistä kukakin tykkää... pelejä ja pelaajia on niin monenlaisia :) 

Vierailija
25/33 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko pelaamiseen uppoaa rahaa? Mitä välineitä tarvitsee jotta pääsee alkuun? Pitääkö tietokoneen olla jotenkin erikoinen? Kaikenlaisia pelituolejakin näkyy aina olevan myynnissä. Ap

Tietokoneella saa enemmän säädettyä pelin ulkoasua ja sitä kuinka se peli pyörii yms. ja siihen tarvitaan sitten tehokkaammat systeemit ja yleensä aika paljon jo tietoa niistä ihan teknisistä jutuista. Toki saat varmasti kaupasta ostettua valmiin ns. pelikoneen perus settinggeillä, mutta niistä joutuu suhteessa maksaa enemmän kuin jos itse tai joku tuttu rakentais sulle osista, just sun tarpeisiin räätälöidyn pelikoneen. ja joo kyllä siihen siis ns. erikoinen kone tarvii jos kunnol haluaa pelata. Valmiit läppärit ja muut saa kyl unohtaa. Mut oikeasti suosittelen ensin konsolipelaamista, koska sun ei tarvi investoida muuhun kuin siihen konsoliin ja peleihin periaatteessa- toki niilläkin voi sit hifistellä ostamalla huippu tv:n ja muut mut yhtäpaljon säätövaraa ei taida olla kuin tietsikalla. Jos meet kaupasta kyselee niin voit olla varma et sulle myydään kaikista kalleimmat vehkeet joilla et todennäkösesti tee mitään koska et osaa vielä hyödyntää niitä vehkeitä, tai sitten sun pelaamiseen riittäis joku perusjuttukin jne. eli kannattaa sit ainakin tutkia tietokoneen kasaamista yms. asioita tosi tarkkaan ensin ite vaikka just neitstä ennekun menee kauppaan mitään ostelee. se koneen kasaaminenkaa ei oo mitään ihan superhelppoa jos ei oo mitään käryä siitä miten se tapahtuu :D yleensä tyypit on tosi intohimosia näissä asioissa ja räplää koneidenkaa muutenkin ja ihan pienestä pitäen ja vähän niinkuin kasvaa siihen maailmaan sisään, niin siihen yhtäkkiä sisään pääseminen voi olla vaikeaa, eli ei kannata ainakaa odottaa että oisit nyt parin viikon sisällä valmis pelaaja... varmaan menee vuosia, toki johonkin yksittäisiin peleihin yms voi hurahtaa heti :D millai aihemaailma sua esim. kiinnostaa? ja minkä tyyppiset pelit? se auttais myös suosittelee sulle sopivia pelejä. Lataa ainakin Twitch ja kato sieltä erilaisii pelejä ja miltä ne näyttää ku muut pelaa, saat ehkä jonkunlaisen käsityksen itsekin erilaisista peleistä jotka on nyt suosittuja. 

T. 10

Jos raha ei ole ongelma, eikä rakentelu kiinnosta, kannattaa vaan ostaa se paras peli-PC jostain kaupasta valmiina. Itse olen it-alan ammattilainen, mutta ei tuo hardware puoli juuri kiinnosta joten olen vaan ostanut jostain Jimm'sistä aina parhaan paketin mitä saa. Lukenut pari näytönohjainvertailua ennen kuin olen valkannut minkä ostan, ja siinä se. 

Eipä noide käyttö mitään ihmeellistä osaamista vaadi, jos koneen ostaa valmiina. Peleissä on valikot, joista saa säätää grafiikka-asetuksia ja muuta, niitä voi kokeilla kaikenlaisia ja googlettaa mitä ei tiedä, esm. valikossa esiintyviä mystisiä antialiasointitekniikoiden nimiä tms. 

Konsoli on vähän kaksipiippuinen juttu... Toisaalta, jos ei ole vielä edes varma tykkääkö kovin paljoa pelaamisesta lopulta, niin siihen ei menisi kovin paljoa rahaa. toisaalta en itse ainakaan pystyisi innostumaan konsolien tarjoamasta pelielämyksestä, on sen verran ankeaa huippu-PC:llä pelaamiseen verrattuna. Pääsisitkö AP jonkun luona kokeilemaan sekä konsoli- että PC-pelaamista niin tietäisit erot ja sen, riittäisikö sinulle  konsolikin?

Vierailija
26/33 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sims 4 itsellä sellainen, mitä voi pelata tuntikaupalla. Ei toki ole mitään ampumista sun muuta, jos toimintaa kaipaa.

Vierailija
27/33 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hyvänen aika elä elämääsi tietokoneruudun takana. Pysy vaan museioissa, kirjoissa ja mielummin matkusta tutustuen maailmaan. Tietokonepelit ovat erittäin koukuttavia ja tuhlaat niihin valtavasti aikaa.

Miksi kirjan tai museon tuijottelu olisi jotenkin parempaa kuin ruudun tuijottelu?

Vierailija
28/33 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvät hyttyset. Pelejä on niin paljon ja jokainen niistä on erilainen mekaniikan, "tarinankerronnan" (osassa ei tätä ole ollenkaan), ohjattavuuden ja tietysti grafiikan suhteen. Enkä tiedä mistä/minkä tyyppisistä peleistä voisit pitää. Kaikista helpoiten pääset alkuun youtuben avulla, josta haet hakusanalla "gameplay" haluamastasi pelistä. Trailerit ei kerro sitä, että onko pelin ohjattavuus/jne sitä mitä juuri sinä haluat.

Haluatko pelata ohjaimella vai näppäimistöllä ja hiirellä? Jos hankit pelaamiseen tietokoneen, sinulla on enemmän valinnanvaraa pelien suhteen. Kunnon pelitietokoneet on sitten tyyriitä, mutta jos keskitason mylly riittää, saatat päästä n 1500 eurolla alkuun (katso vaikka esim Jimms.fi valmiit konepaketit pelaamiseen). En neuvo kasaamaan konetta itse, vaikka pätevien neuvojen avulla osaisitkin sen todennäköisesti tehdä. Pelit saat halvalla esim Steam tai Gog. Tai jos haluat hurahtaa MMO-peleihin, niin niiden lataus-sovellukset yleensä löytyy heidän omilta sivuilta. En suosittele WoWia kuukausimaksullisuuden takia.

-pelaileva mamma

Vierailija
29/33 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, sain niistä varmaan jonkin verran ns avainsanoja joilla etsiä lisää tietoa. En tiedä millaiset pelit minua kiinnostaisi, kun en tiedä millaisia pelejä on olemassa. Taiteessa ja viihteessä pidän mm toiminnasta, fantasiasta, seikkailusta ja pidän paljon myös eri asioista kertovista dokumenteista ja museoista, esim. historiallisista. Numero 16 kuvaus pelaamisesta ja tuon tyyliset pelit ainakin kuulostaisi hyvältä. Ap

Vierailija
30/33 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite pelaan fortnitea, undertalea, rocket leaguee ja tomb ridereita pc:llä. Fortnitea kavereiden kanssa useamman tunnin päivässä.

Vierailija
31/33 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelaaminen on erittäin halpaa oikeastaan. Sulle riittää ihan perustietokone ja Steam-nettikauppa. Siellä on alennuksiakin koko ajan.

Kaikenmaailman pelituolit ja -hiiret sun muut hassuttelut on suunnattu peliammattilaisille (e-sport) ja sellaisiksi aikoville - ei meillä peruspelailijoilla ole sellaisia kellään. Eihän kaikilla sunnuntaihiihtelijöilläkään ole maailmanluokan suksia jalassa. :)

Loppupeleissä tämä pelaaminen ei ole ollenkaan välineharrastus, vaikka niin saattaisi aluksi luulla. Mind over matter.

Vierailija
32/33 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitätkö ap pari kirjaa tai leffaa, joista tykkäät? Entä pidätkö lautapeleistä, jos niin mistä?

Kokeillaan saanko suositeltua sulle näiden perusteella sopivia pelejä. :)

Yksi täälläkin mainittu juttuhan on se, että pelaajia ja pelimakuja on hirveän paljon erilaisia. Minä esimerkiksi olen rooli-, seikkailu- ja strategiapelaaja, mulle eivät toimi ollenkaan vaikkapa urheilu- tai autopelit.

Vierailija
33/33 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, sain niistä varmaan jonkin verran ns avainsanoja joilla etsiä lisää tietoa. En tiedä millaiset pelit minua kiinnostaisi, kun en tiedä millaisia pelejä on olemassa. Taiteessa ja viihteessä pidän mm toiminnasta, fantasiasta, seikkailusta ja pidän paljon myös eri asioista kertovista dokumenteista ja museoista, esim. historiallisista. Numero 16 kuvaus pelaamisesta ja tuon tyyliset pelit ainakin kuulostaisi hyvältä. Ap

Katsele vaikka Youtubesta alkuun pelaamista vaikka noista mainitsemistani Witcher 3 ja vaikka Assassin's Creed Odyssey tai saman sarjan muut versiot, joissa jokaisessa on erilainen historiallinen aika ja paikka. Esim. AC1: Ristiretkien aika, AC2: 1400-1500 luvun Venetsia ja Pohjois-Italia, AC3: Rooma 1500-luvulla, AC4: Karibia merirosvojen kulta-aikaan, seuraavaksi mentiin Egyptiin, sitten Kreikkaan (Odyssey, uusin). AC-pelien tekijä Ubisoft palkkaa ihan historioitsijoita jotta esim. pelissä esiintyvät rakennukset, vaatteet ja ihmisten arkitoimet olisi realistisia kuvauksia ajasta. Monessa noista on myös erikseen saatavissa valikosta katsella ihan vaan tietoa ajanjaksosta, esim. kun pelasin Egyptiin sijoittuaa AC Originsia, niin katselin videopätkiä Kleopatran ajan egyptiläisten uskonnosta, ruoasta, pyramidien rakentamisesta jne. Samoin jos ohittaa vaikka hienon rakennuksen, siitä saa yleensä jollain nappulalla lisätietoa tyyliin että tämä on Aleksandrian kirjasto, ja historiallista tietoa siitä.

Witcher 3 taas on fantasiamaailma, mutta kaunis sellainen, kuin taidetta. Perustuu puolalaisen Andrzej Sapkowskin kirjoihin, joten henkilöt ja tarina on syvempiä ja konsistentimpia kuin keskimääräinen pelihahmo ja tarina. Esim. eri roduilla (haltiat, kääpi0t, puolituiset, muodonvaihtajat jne) on pelistä toiseen yhtenäiset ominaistapansa, taikuudella on omat lakinsa, maailmassa on omat valtakuntansa ja kielensä ja hallitsijansa. Tästä kannattaa katsoa vaikka gameplay videota ja myös soundtrack, joka on pelimusiikkien upeimpia. Jos haluaa nähdä näin talven keskellä jotain piristävää ja kaunista, tsekkaa vaikka Witcher 3:n Toussaintista peliä, siinä on värikästä ja kaunista Etelä-Ranskan tyylistä maisemaa

varsinkin upea elämys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän