Työkyvyttömyyseläkkeelle väsymyksen takia?
Mitä pitää tehdä? Olen 30v ja aina ollut työelämässä ja onnistunut saamaan töitä. Kirous tässä on se että en jaksa työelämää, minulla ei vain kertakaikkiian riitä energiaa. jaksan päivät niin että kun tulen kotiin töistä romahdan sängylle, nukun 3-4h, herään, syön, sitten meen taas nukkumaan. 12h jälkeen vasta on hetken pirteänä.
Ei ole masennusta, ei stressiä, ei ahdistusta. Tämä nykyinen paikka on aivan ihana ja viihtyisä. Ongelma tässä on se että oma jaksaminen on aina ollut käsittämättömän huono vaikka kuinka iloinen olisi.
Viikonloppuna makaan 2 päivää putkeen, välillä teen jotain. Koti kuin kaatopaikka, oon niin vihainen ja kärttyinen väsymyksestä että heitän vain kaikki vaatteet lattialle ja pistän heti pyjaman päälle kun tulen kotiin. Saan just ja just pidetty asunnon puhtaana, sotku näkee vain niissä vaatevuorissa.
Raskasta on elää yhteiskunnassa joka ei jotenkin sovi omille arvoille. Minua ei voisi pätkäkään kiinnosta raha, ei ostaminen, en halua tehdä mitään, en ole masenuntunut mutta haluan vain olla tekemättä yhtään mitään, olen silloin onnellisimmillaan. Onneksi ei ole edes perhettä, lapset olisivat pahin painajainen.
Mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän olen alkanut tästä kärsiä. En halua mitään harrastuksia. En tasantarkkalleen mitään. Minulle olisi aivan pirun sama asuisinko teltassa vai kodissa, pärjään niin vähällä.
Kommentit (24)
Jaan samat tuntemukset. Ihmiset käyvät töissä kun ovat korviaan myöten veloissa jne. Mulla ei olevelkaa, asun pikku vuokraluukussa. Mikään ei motivoi käymään kettumaisten ihmisten parissa töissä. Kun löytyisi kiva osa-aikatyö introvertille.
Oletko varma ettei syy ole esim jostain puutostilasta? Mittauta ferritiini, D-vitamiini, kilpirauhaskokeet jne. Minulla löytyi väsymyksen ja muutaman muun oireen syyksi erittäin alhainen d-vitamiinitaso.
Kuulovamma? Adhd, asperger, masennus. Joku on vialla.
Olen tutkinut näitä jo vuosia, mutta raja tuli vastaan, en ole onnistunut saamaan apua terveydenhuollosta, ei mistään. Joudun nyt näköjään irtisanoutua että jaksaisin. Itkettää ja surettaa kun on niin mukavassa työpaikassa tällä hetkellä, enkä viiti sanoo kuinka surkeassa kunnossa olen. Nuorena ihmisenä en ole saanut mitään apua. Miten tämä voi edes olla mahdollista?
Haaveilen myös siitä, että saisin olla vaan kotona. En kyllä joutsen pystyisi olemaan, mutta olen hyvä keksimään itselleni tekemistä. Askartelisin kaikkea kivaa ja harrastaisi. Valitettavasti tämä vaatii rahaa ja nyt kun olen töissä minulla ei ole tarpeeksi omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tutkinut näitä jo vuosia, mutta raja tuli vastaan, en ole onnistunut saamaan apua terveydenhuollosta, ei mistään. Joudun nyt näköjään irtisanoutua että jaksaisin. Itkettää ja surettaa kun on niin mukavassa työpaikassa tällä hetkellä, enkä viiti sanoo kuinka surkeassa kunnossa olen. Nuorena ihmisenä en ole saanut mitään apua. Miten tämä voi edes olla mahdollista?
Olet henkisesti sairas. Mene hoitoon ja voisi sitä vähän verikokeista myös tutkia syytä.
Uramies kirjoitti:
Haaveilen myös siitä, että saisin olla vaan kotona. En kyllä joutsen pystyisi olemaan, mutta olen hyvä keksimään itselleni tekemistä. Askartelisin kaikkea kivaa ja harrastaisi. Valitettavasti tämä vaatii rahaa ja nyt kun olen töissä minulla ei ole tarpeeksi omaa aikaa.
Voisitko vain lojua vanhana koppelona?
Voit hakea sairaslomaa uupumukseen ja lyhennettyä työaikaa. Mutta eläkkeelle et varmasti pääse ilman sairautta. Onko kilpirauhasarvot mitattu?
Et varmasti pääse työkyvyttömyyseläkkeelle väsymyksen vuoksi! Väsymys on poishoidettavissa oleva tila. Työkyvyttömyyseläke on sellaisia sairauksia varten, jotka ovat yli vuoden kestäviä. Väsymyksen vuoksi voit saada korkeintaan saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Uramies kirjoitti:
Voisitko vain lojua vanhana koppelona?
Miksi minun pitäisi lojua kun en ole vielä edes vanha? Toiset aloittaa uransa ajoissa
Vierailija kirjoitti:
Kuulovamma? Adhd, asperger, masennus. Joku on vialla.
lähtisin tälle linjalle myös. Itellä ADD ja sos. fobia. Työssä käynti on helvetin kuluttavaa kun jatkuvasti menee energiaa oireiden takia.
Ammatillinen kuntoutus? Väsymisen syytä olisi tärkeää tutkia, varaa aika lääkäriin.
Tai sitten osa-aikainen työ jolla elätät itsesi, mutta tulotaso ei ole yhtä hyvä tietenkään kuin kokoaikatyössä.
Ei ole mitään järkeä tehdä osa-aikatyötä. Pyri sen sijaan saamaan 6kk määräaikainen työsopimus. Saat työssäoloehdon täyteen ja voit lorvia ansionsidonnaisella seuraavat 400 päivää. Sen jälkeen taas uusi 6kk määräaikaisuus. Maksimi rahat. Minimi työpanos.
Minä olen saanut osatyökyvyttömyyseläkkeen ms-taudin aiheuttaman vaikean uupumuksen takia.
Yleensä herään aamulla valmiiksi väsyneenä ja toisinaan nukahdan heti aamupalan syömisen jälkeen. Uupumus saattaa tulla täysin yllättäen, ilman ennakkovaroitusta.
Yleensä en pukeudu kuin niinä päivinä kun joudun käymään ulkona. Pukeutuminen vie energiaa aina joltain muulta tekemiseltä.
Suihkussa käymisen joudun aikatauluttamaan siten, että suihkupäivinä en tee mitään muuta, sillä voimat ei riitä mihinkään muuhun. En siis pysty käymään joka päivä suihkussa, en edes joka toinen päivä.
Pahimmillaan uupumus on niin voimakasta että se aiheuttaa fyysistä kipua, migreenityyppistä päänsärkyä ja pahoinvointia.
Tämä on käytännössä ainoa MS-oireeni.
Päällepäin näytän täysin terveeltä, eivätkä ihmiset yleensä tajua miten näin terveen ja reippaan näköinen ihminen voi olla osatyökyvyttömyyseläkkeellä.
Lähisuku on oikeastaan pahinta, heillä ei riitä lainkaan ymmärrystä sille miksi olen näin "saamaton ja laiska".
Loinen kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä tehdä osa-aikatyötä. Pyri sen sijaan saamaan 6kk määräaikainen työsopimus. Saat työssäoloehdon täyteen ja voit lorvia ansionsidonnaisella seuraavat 400 päivää. Sen jälkeen taas uusi 6kk määräaikaisuus. Maksimi rahat. Minimi työpanos.
Ansiosidonnainen tulisi poistaa kokonaan. Tulen jatkossakin äänestämään Kokoomusta koska se on ainoa puolue, joka voi saada ansiosidonnaisen poistettua. Punavihervassarit taas tietenkin puoltavat taikaseinäpolitiikkaa, että rahaa tippuisi jokaiselle taikaseinästä makaamalla kotisohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tulee mieleen että jokin matala-asteinen tulehdustila on jossain päin kehoa ja se vie sun voimat. Aloittaja sanoi, ettei ole masentunut, vaan väsynyt. Heti täällä joku tarjoaa nykyajan kansantautia masennusta. Ei kaikkea selitä masennus. Voi olla esim jotain surua ja se ei ole masennusta.
Jos työpaikka on kiva, niin mitä jos kysyisit mahdollisuutta siirtyä siellä osa-aikaiselle työviikolle? Keksi vaikka joku tekosyy, jos et pysty tunnustamaan, että ihan vaan väsymyksen takia.
Voi kyllä olla toi D-vitamiinitaso? D-vitamiinihan ei oikeasti ole vitamiini vaan hormonin tapainen välttämätön aine, joka vaikuttaa ihmisessä ihan kaikkeen.
Oletko väsynyt myös kesäisin?
Tai entä jos joudut elämään vasten luontaista biorytmiäsi? Millainen olit lapsena? Valvoitko mielelläsi myöhään?
Vielä nykyäänkin työelämä suosii aamuvirkkuja, ja mitä enemmän ihminen joutuu omaa luontaista biologista uni-valverytmiään rikkomaan, sitä enemmän väsyttää. Siitä on muuten tutkimus meneillään TTL.fi että missä rytmissä suomalaiset nykyään elävät ja ovatko itse valinneet sen.
Illanvirkku ei ole laiska, vaan energinen epätavalliseen aikaan. Siis jos pitää paikkansa että vain n 20% ihmisistä on ns. iltavirkkuja.
Mulla on keskivaikea aivovamma ja pääsin sillä diagnoosilla helposti OSAtyökyvyttömyyseläkkeelle alle 3kymppisenä. Kyllä ne eläkeyhtiöt jonkun diagnoosin sinne lääkärinlausuntoihin haluaa.