Haalarihannasta jakkujenniksi?
Koko aikuisikä on vierähtänyt erilaisissa teollisuus-, maatalous- ja muissa haalarihommissa. Nyt on ikää 36 ja edessä (toivottavasti) siisti sisätyö. Suuri elämänmuutos kaiken kaikkiaan, olen opiskellut vuoden verran uutta ammattia kun kroppa on romuna kuormittavien paskaduunien jäljiltä ja nyt olisi siis suunta toimistohommiin.
Ensi viikolla alkaa pidempi työharjoittelujakso tosi kiinnostavassa paikassa, juuri sitä mitä olen haaveillutkin!
Mutta nyt iski kriisi, kun katsoin vaatekaappiin. Mulla on tallirytkyjä, urheilukampetta ja bilehepeniä. Ei mitään siistiä ja asiallista. Tuleva työ pitää sisällään asiakaskontakteja ja toimistohommaa, joten jotain uskottavaa vaatetta olisi nyt hankittava ja äkkiä. Mitään varsinaista pukukoodia ei firmassa ole, mutta oletettavasti edellyttävät asiallista ja siistiä julkisivua työntekijöiltä.
Ongelma tässä on se, että elän kädestä suuhun opintotuella josta pitäisi vielä elättää lapsetkin, joten ei ole paljoa rahaa laittaa työvaatteisiin. Eikä myöskään mitään hajua millaiset rensselit mulle sopisivat, kun en mikään jakkupukuihminen ole ikinä ollut. Eli paljoa ei ole varaa hutiostoksiin.
Niin että vinkatkaa mikä olisi se must-have-uniformu, ottaen huomioon että olen se tyyppi, joka tuntee olonsa kotoisaksi lähinnä pilkkihaalarissa tai goretexissä? Miten riihipeikon poikanen saadaan näyttämään huolitellulta? Haastetta tuo hommaan myös se, että olen laihtunut lyhyessä ajassa reilusti, varaa olisi vieläkin pudottaa painoa, mutta en ole ollenkaan henkisesti sinut kroppani kanssa. Enkä edes tiedä kokoani. 38? 40? 42? Ruumiinrakenne on mallia mörssäri tai puolalainen kuulantyöntäjä, varustettuna lyhyillä jaloilla ja leveillä hartioilla.