Lapsi yksin kotona?
Minkä ikäinsen lapsen voi jättää yksin kotiin ja kuinka pitkäksi aikaa? Pärjääkö yläasteelainen yön yksin kotona?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yläasteelainen pärää, jollei ole kovin arka.
Yläastee.
Yläastee??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläastee.
Yläastee??
Niin? Sen voi kirjoittaa "yläastelainen" tai "yläasteelainen" ja molemmat ovat kieliopillisesti oikein.
Ei alle 10v missään nimessä. Muutaman tunnin sellainen voi olla itsekseen, ei pidempää aikaa.
Kuka jättää pikkulapsen yksin kotiin? Voi lapsi raukkaa..
Kyllä alle 10v puhelimen kanssa pärjää jonkun aikaa (kaupassa käynti tai koulun jälkeen).
Yön yli on varmaan lapsesta kiinni mutta noin 15
Itse olin parikin yötä 12-vuotiaana, mutta minusta ei oikein muutenkaan huolehdittu. Omiani en jättäisi alle 14-15v yöksi.
Vaikka omani on aina ollut rauhallinen lapsi, en todella halunnut jättää yksin kotiin yöksi ennen kuin oli 14.
Silloinkaan en usein, enkä koko vuorokaudeksi.
Ok talo on eri kuin kerrostalo. Ja aluekin vaikuttaa.
Kerrostaloon 15-16 - vuotiaan. Meidän vanhaan puutaloon mielellään vasta 18-vuotiaan.
Mutta oleellisinta on se, suostuuko lapsi omatahtoisesti vai pakotetaanko häntä.
Meidän lapsi oli ok-talossamme yhden yön yksin 15-vuotiaana ja oli itse aloitteellinen siihen. Hyvin meni. Hän ei ole pelkuri, kuten minä. Itse en tykkää olla yksin.
Mieheni on ollut lapsena yksin öitä 5-vuotiaasta, kun leski-isällään oli yövuoroja.
Tuo oli kyllä traumaattista. Selkeästi on vaikuttanut (vaikkei hän myönnä)