Ärsyttää. Kummit olivat varanneet lomamatkan juuri lapsen konfirmaation ajankohtaan
Eivät siis pääse. Eikö olisi voinut ensin kysyä meiltä milloin se konfirmaatio on kun tiesivät että se on tulossa tänä vuonna.
Kommentit (22)
Miksi et itse kertonut hyvissä ajoin, jos tiesit ajankohdan? Kyse on kuitenkin sinun lapsestasi.
Isot on sullakin ongelmat. Ketä kiinnostaa ripille pääsy niin paljon että vuoden etukäteen suunnittelisi lomat ja matkat?
Meillä kävi noin myös. Syksyllä jo kerrottu kesäkuun konfirmaatiopäivä. Lentoliput sitten oli ostettu, kun kutsukortit laitettiin huhtikuussa.
Eikö ole vanhempien velvollisuus ilmoittaa se ajankohta? Johan nuo on ainakin täällä olleet tiedossa jo joulukuusta alkaen. Itsekin olen tässä katsellut kesän lomia ja tiedän että kummilapsen pääsee ripille, mutta ajankohtaa ei ole minulle kerrottu. Se on sitten voi voi jos osuu samaan aikaan kun ei kerran ole infottu.
mun lapseni kummit hylkäsivät kummilapsensa jo ennen 1v päivää
Tiedän tunteen. Meillä ei esikoisen 1v. synttäreille tullut kuin toinen kummeista ja mieheni toiset isovanhemmat. Eli kolme vierasta.
Kaikilla muilla oli muuta, kuten lomareissu ja päättivät tulla viikon jäljestä piipahtamaan, toiset sanoivat tulevansa kesälomallaan, mutta eipä kuulunut. Oma äitini oli luvannut miehensä siskolle, että hän ja minun siskoni auttavat rippijuhlien tarjoiluissa.
Joo, synttäreitä tulee joka vuosi (toisin kuin konfirmaatiota), mutta silti tuntui kurjalta, kun se oli se ensimmäinen synttärijuhla. Jotenkin se eka tuntuu minusta erityisemmältä, kuin 2v. synttärit.
Eikä kyllä minunkaan kummeista kuin yksi neljästä osallistunut konfirmaatioon ja juhliin.
Edellä on jo kerrottu olennainen asia eli teidän asiannehan se päivä on ilmoittaa. Luulisi, että sellaisen ilmoittaisi heti, kun itse sen kuulette, jos kerran lapsen kristillinen kasvu ja kummien tuki siinä on perheessänne olennainen asia. Ehkä kummit olisivat muutenkin halunneet jo merkitä kalenteriin aikoja, jolloin voisivat käydä lapsenne kanssa kirkossa (kai perheenne ja kummit käyvät kirkossa?) ja keskustella muutenkin uskonnosta.
Jos lapsen kummeilta ei ole edes odotettu uskonnollista kasvattamista, niin mitä ihmeen merkitystä sillä on, ovatko he konfirmaatiossa vai ei?
Minut siunasi läheinen serkkuni, koska en itse kuullut kummeistani sitten lapsuuden, joten en heitä edes kutsunutkaan konfirmaatiooni. Myöhemmin tosin erosinkin kirkosta.
Meillä ei kukaan lapsen kummeista osallistunut lapsen juhliin 3kpl. Kaikille lähti kutsu ja ilmoitus ajoissa,että juhlat on siihen ja siihen aikaan.Yksi ei ilmoittanut ollenkaan,ei edes ettei pääse tulemaan.Kaksi joutui kuulemma olemaan töissä,just tuona viikonloppuna.Eli ketään ei kiinnostanut.Veljen vaimo otti sitten kummin tehtävät hoitaakseen. nim.Kun kummia ei kiinnosta
Olettaisin, että kummilapsen konfirmaatio on tänä vuonna. Lapsesta ei ole kuulunut mitään vuosikausiin eikä vanhemmatkaan vaivaudu pitämään yhteyttä, vaikka fyysinen välimatka ei päätä huimaa. Matkustan työkseni paljon ja saatan välillä lähteä lomallekin lyhyellä varoitusajalla. Ikävää, jos konfirmaatio sattuu osumaan juuri silloin, kun olen reissussa. Miksi lähtisin kyselemään sellaisten ihmisten suunnitelmia, jotka ovat minulle käytännössä vieraita?
Vierailija kirjoitti:
mun lapseni kummit hylkäsivät kummilapsensa jo ennen 1v päivää
Miten odotit heidän pitävän yhteyttä?
No ei ne kummeilut ketään jaksa kiinnostaa. Ärsyttää, kun sitä pestiä yks sun toinen koittaa tuupata minulle ja sitten olen kiinni vaikka kuinka monen kummilapsen synttäreiden, konfirmaatioiden, yo-juhlien ja muiden kanssa. Puhumattakaan siitä paljonko rahaa menee lahjoihin. Se on täysin yksipuolista touhua muutenkin; kummi ostaa lahjoja, koskaan ei tule mitään takaisin. Sitten pitäisi vielä lomatkin suunnitella kummilasten mukaan.
ihan normaalilla kanssakäymisellä. siis katkaisivat välit meihin, ja sanoivat että haluavat kummiudesta "sivuun".
Pitäisi lopettaa koko vanhanailainen instituutio. Kuka enää ottaa kenenkään lapsia kasvatettavakseen jos vanhemmat kippaavat?
Sama täällä viime kesänä. Isovanhemmat lomamatkalla, toinen kummi samoin.
Mitä sitten? Kai heillä saa omaa elämää olla?
Meillä myös kummilapsella varmaankin konfirmaatio ensi kesänä. Ei ole kerrottu milloin. Viimeksi kun laitoin kummilapsen äidille viestin joulun tienoilla, en saanut siihenkään vastausta. En ala tätäkään kysellä, kaipa ilmoittavat jos meidät kutsutaan. Niin, ja kesälomareissu on meillä viittä vaille varattuna jo, ei voi sitten mitään jos se siihen samaan ajankohtaan sattuu.
Ohoh, meneekö kummien elämän rajoittaminen jo näin pitkälle..
Olen ollut 5 kummilapseni konfirmaatioissa. Vanhemmat ovat ilmoittaneet päivän, heti kun lapsen rippikouluryhmä on selvinnyt. Lisäksi lapsi itse on lähettänyt henkilökohtaisen kutsun.
Sä olisit itsekin sen voinut ilmoittaa heti kun tiesit ajankohdan, ilman, että erikseen tarvii kysyä.