7v:n jalkakivut
Meidän kohta 7v pojalla on ollut kevään aikana tosi paljon jalkasärkyjä. Nyt ne rupeavat olemaan jokapäiväisiä, tai ainakin valittaa niitä jatkuvasti. Niiden epäillään olevan ihan vain kasvukipuja ja lämpöä ollaan annettu jaloille, tietenkin lääkettäkin kun vaivat ovat häirinneet nukkumista. Äitiä huolettaa, koska ei kai kasvukivut näin pitkään vaivaa yhtäkyytiä...?
Huomenna juttelen neuvolassa asiasta, mutta kaipaisin vinkkejä äideiltä, joiden lapsilla on ollut kipuja.
Kommentit (3)
hei onko kuumeilua,muuten tavallista väsyneempi??
suurperh.äiti:
hei onko kuumeilua,muuten tavallista väsyneempi??
Ei ole ollut tällaista. Pitkään on ollut nuhaa, mutta se on ilmeisesti allergiaperäistä ja nenäsumute on kokeilussa.
Itse olen ikäni kärsinyt ' kasvukivuista' . Välissä oli monta vuotta, ettei
jaloissa tuntunut, mutta nyt kipuilee taas. Onneksi on omakohtaista
kokemusta, niin ymmärtää paremmin lapsenkin tuskaa, sillä kipu on tosi inhottava ja estää helposti nukkumasta. Eli itse annan suosiolla
särkylääkettä. Toki hieromista ja lämpöäkin kannattaa käyttää apuna.
Sitten sellainen juttu, minkä vasta kiropraktikkoni vinkkasi ja myös todisti oikeaksi: pohjelihasten venytys auttaa särkyyn ihanalla tavalla ja lievittää välittömästi. Omani ovat usein tosi kireät ja hellä venytys
tuntuu auttavan lapsillakin. Lapsen pohjetta saa helposti venytettyä, kun lapsi makaa selällään ja siitä nostaa jalan kohti kattoa pitäen samalla polvea suorana. Nilkan koukistus tehostaa venytystä.
Meidän kuopuksella jalat särkee yöllä melko varmasti, jos päivään on kuulunut tavallista enemmän juoksemista, pyöräilyä, trampoliinilla pomppimista tms. jalkoja rasittavaa. Eli veikkaisin ' kasvukipujen' syyksi pikemminkin rasitusta kuin kasvua. Ja tällöinhän kipu tosiaan voi jatkua pitkiäkin jaksoja, jos rasituskin jatkuu.