"Lue Raamattua"
Niin? En tule siitä hullua hurskaammaksi, kuten sanonta kuuluu.
En tajua, mitä hyötyä on Raamatun jakeiden läpikäymisestä uudelleen ja uudelleen, jokoitse lukien tai kuunnellen toisen posmotusta.
Raamatussa itsessään on tapaus, jossa jollain eunukilla on matkalukemisena pyhiä tekstejä, eikä ymmärrä niistä hölkäsen pöläystä. Liftariksi otettu hemmo sitten selittää ne hänelle sillä tavalla, että miekkonen kokee valaistumisen.
Turha niitä kirjoituksia on tavailla, jos ne eivät mitenkään aukea niin, että niistä saisi itselleen jotain rakentavaa. Ikävä kyllä ei kirkoissa eikä srk kokouksissakaa yleensä ole tämmöisiä osaavia sananselittäjiä. Lukevat Sanaa ja sitten puhuvat omiaan. Yhtä hyvin voin sitten lukea muita historiallisia kertomuksia tai jotain runoutta.
Terv. uskon kumminkin Jumalaan
Kommentit (24)
Minulle hyväksi on ollut Raamatunopetuksen kuunteleminen samalla, kun itse luen Raamattua. En siis tarkoita, että sen opetuksen aikana luen Raamattua, vaan esim. samana iltana tai seuraavana päivänä.
Brittiläisen Raamatunopettaja David Pawsonin opetus on evankelioivaa ja mielenkiintoista. Hän etenee järjestyksessä eli opettaa Raamattua kirja kirjalta eikä esim. teemoittain. Järjestelmällinen tyyli on selkeä ja Pawson osaa selittää asiat siten, että tavallinen kuulija sen ymmärtää.
Onneksi Pawsonin koko opetussarja (videoina) löytyy netistä. Ainakin ennen on löytynyt TV7:n ohjelma-arkistosta. Lisäksi Youtubessa on paljon Pawsonin opetusvideoita ja haastatteluja eri aiheista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Minulle hyväksi on ollut Raamatunopetuksen kuunteleminen samalla, kun itse luen Raamattua. En siis tarkoita, että sen opetuksen aikana luen Raamattua, vaan esim. samana iltana tai seuraavana päivänä.
Brittiläisen Raamatunopettaja David Pawsonin opetus on evankelioivaa ja mielenkiintoista. Hän etenee järjestyksessä eli opettaa Raamattua kirja kirjalta eikä esim. teemoittain. Järjestelmällinen tyyli on selkeä ja Pawson osaa selittää asiat siten, että tavallinen kuulija sen ymmärtää.
Onneksi Pawsonin koko opetussarja (videoina) löytyy netistä. Ainakin ennen on löytynyt TV7:n ohjelma-arkistosta. Lisäksi Youtubessa on paljon Pawsonin opetusvideoita ja haastatteluja eri aiheista.
Mielestäni Pawsonin "opetus" on kovin ihmislähtöistä. Tarkoitan, ettei siinä ole Jumalan Henki mukana. Hän nimenomaan ei tuo Sanaa ja sen varsinaista sisältöä (ei kirjaimellista) nykypäivään.
Mitä sanot esim. siitä Paavali-Pawsonin "opetuksesta", että (uudestaan) ei kerta kaikkiaan voi/saa mennä naimisiin, jos ensimmäinen (sänky)kumppani elää. Sinun on palattava tuon ensimmäisen luo tai oltava ikäsi yksin.
Miten tämän muka voi ymmärtää rakentavana ja ihmisen elämää tukevana!?
Eihän se yleensä ole edes mahdollista, eri syistä.
Pawson antaa yksinkertaisimman täysin teoreettisen selityksen asiaan kuin asiaan. Ei tämä ole mitään Raamatun selitystä, saati toimivaa opetusta. Jokainen voi tuon lukea kirjaimellisena sieltä itsekin.
Muinoin kuolleiden juutalaisten kootut teokset eivät ole ainoa tie löytää yhteys elävään Jumalaan. Vietäpä vaikka muutama päivä erämaavaelluksella seuranasi vain omat ajatuksesi.
Lukemisessa on se pointti, että kun teksti tulee tutuksi, muistat niitä ulkoa ja ajatuksen ainakin pääpiirteittäin ulkoa ja olet valmiimpi kiusausten hetkillä. Kun paholainen kiusasi Jeesusta, niin Jeesus käytti Vanhan Testamentin (hänen aikansa Raamamatun sanaa) takaisin iskemiseen. On siis hyvä lukea sen verran että on tietoinen mitä siellä oikeasti lukee ja myös sen mitä sinne ei ole kirjoitettu, ettei joku kuseta jollain harhaisella opilla. Vai onko kiva olla ainoastaan pastorien tiedon varassa.
Itse olen ollut pari vuotta väsynyt koko Raamatun lukemiseen. Yksi syy on niin naurettava että haluan vain lukea itselleni uutta tarinaa, enkä vanhoja tuttuja juttuja. Mutta Jumalan sanasta sanotaan, että se ei ole meissä ihmisissä pysyväisenä ja siksi sanaa tulee lukea aina uudelleen ja uudelleen, jotta pysyy muistissa. Ihminen ei elä ainoastaan leivästä. Jumalan sanoissa on myös se ulottuvuus, että se koskettaa ja ruokkii meissä asuvaa iankaikkista henkeä.
Suomeksi vaikka Raimo Mäkelä puhuu tolkullisia puheita Raamatun aiheista. SRO eli Suomen Raamattuopisto on sivusto, jolta löytyy muidenkin puheita, kun klikkailee raamattuopetuksiin. Ohis, mutta Mäkelällä on kiva puheääni. Valitettavasti nuo puheet ovat monet niin wanhalta ajalta, että nettiinkin äänitetyt ovat vanhimmat vähän heikkoa settiä äänentoistoltaan. Nuori kuulee kyllä.
Lutherin idea oli että Jumalan sana pitäisi kunkin kuulla nimenomaan omalla kielellään.
Semmoinenkin sivusto on kuin Puheita Jeesuksesta, suomeksi.
Itselläni eri kokemus. Usein kun luen Raamattua, aukenee siitä juuri nykyiseen elämäntilanteeseeni jotenkin sopiva tulkinta. Tulkitsen huomattavasti symbolisemmin, henkilökohtaisemmin ja vapaamuotoisemmin kuin ns. viralliset Raamatun tulkitsijat. En siis useimmiten etsi yleisiä teologisia totuuksia vaan jonkinlaista oivallusta siihen, mitä omassa henkisessä tai ihan fyysisessäkin maailmassani tapahtuu. Esim. juutalaisten erämaavaellus aika pitkälti kuvaa omaa kokemustani hengellisestä tiestäni tähän asti: erämaita ja aina erämaita, lankeemuksia erilaisiin "epäjumalanpalvelukksen" muotoihin uskoon turhautuneena, tunteita että kohta olen perillä ja etenemässä, mutta taas joku moka ja kierros kuivassa hengellisessä erämaassa.
Toisen ohjauksella Raamattu avautuu paremmin.
Lapsuuden muistot päähän takomisesta tekevät vieläkin pahaa toisinaan, koulussa opetettiin nätisti koska kuului opetussuunnitelmaan - oli osattava selittää kertomuksia. Mutta muualla tuntui pahalta koska henkilöt eivät itsekään vaikuttaneet uskoneen. Siksi koen tärkeäksi, puhun vain minkä itse olen havainnut oikeaksi.
Kukaan ei voikaan kaikkea ymmärtää vaikka osaisi ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni eri kokemus. Usein kun luen Raamattua, aukenee siitä juuri nykyiseen elämäntilanteeseeni jotenkin sopiva tulkinta. Tulkitsen huomattavasti symbolisemmin, henkilökohtaisemmin ja vapaamuotoisemmin kuin ns. viralliset Raamatun tulkitsijat. En siis useimmiten etsi yleisiä teologisia totuuksia vaan jonkinlaista oivallusta siihen, mitä omassa henkisessä tai ihan fyysisessäkin maailmassani tapahtuu. Esim. juutalaisten erämaavaellus aika pitkälti kuvaa omaa kokemustani hengellisestä tiestäni tähän asti: erämaita ja aina erämaita, lankeemuksia erilaisiin "epäjumalanpalvelukksen" muotoihin uskoon turhautuneena, tunteita että kohta olen perillä ja etenemässä, mutta taas joku moka ja kierros kuivassa hengellisessä erämaassa.
Onko sivu vielä palstalle, vai poistettiinko?
"Jos sinulla on ongelma niin avaa Raamattu satunnaisesta kohtaa ja lue jae. Se antaa sinulle vastauksen."
Ei, en juottanut isääni humalaan ja maannut häntä vaikka jakeessa oli niin. En vaikka oli todella huono päivä.
Elikkäs Raamattua luetaan sillä tavalla, että jos sinulla on itselläsi jotain kysymyksiä tai pohdittavaa, niin menet Raamatun äärelle lukemaan asiasta. Jos lukee passiivisesti, niin sisältö menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Muinoin kuolleiden juutalaisten kootut teokset eivät ole ainoa tie löytää yhteys elävään Jumalaan. Vietäpä vaikka muutama päivä erämaavaelluksella seuranasi vain omat ajatuksesi.
No sitähän minä ap tässä yritän hakea, että mitä lisäarvoa se "Raamatun lukeminen", noin ihan periaatteessa ja automaattisesti suositeltuna, minulle tuo/toisi? Olen elänyt käytännöllisesti katsoen erakkona viimeiset 10 vuotta, joten Jumala on tullut sitä kautta hyvin tutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kristillinen seurakunta, jos ihminen sellaisessa käy, kertoo avaimen Raamattuun: Pyhä Henki vasta avaa Raamatun sitä lukevalle. Pyhän Hengen Jeesus jätti seuraajilleen kun nousi taivaaseen "Kristuksen taivaaseenastumisen päivänä". Ilman Henkeä on kuin lukisi muuta kirjaa, jotain tavallista opusta.
Omalle kohdalle tulevaa tulkintaa johonkin hetkeen voi kristitty saada terveesti hengellisenä Pyhän Hengen ohjauksessa.
Kuulemma on pitkälti sidoksissa sielun terveydentilaan: esim. mt-ongelma värittää tilaa. Mutta neuvoa kannattaa siltä suunnalta kysyä, ei muualta kuten astrologiasta ja salaopeista! Uskon kohde on ratkaiseva!
Nykyisin moni shoppailee uskontoja, ja sekoilee kaikkien uskontojen ja ennustelujen välillä. Tämä sekoittaa Raamatun ymmärtämistä omalle kohdalle. Yksi kabbalisti hylkäsi Kabbalan, ja alkoi sen jälkeen lukea Raamattua - läksi sitten sitä julistamaan omalle kansanryhmälleen kun avautui kuka on Messias.
Vierailija kirjoitti:
Elikkäs Raamattua luetaan sillä tavalla, että jos sinulla on itselläsi jotain kysymyksiä tai pohdittavaa, niin menet Raamatun äärelle lukemaan asiasta. Jos lukee passiivisesti, niin sisältö menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Nimenomaan tuota tarkoitan aloitusviestilläni. En saa Raamatusta mitään toimivia vastauksia. Vai tarkoitatko itsesuggestiota lukiessa? Ikävä kyllä, en osaa manipuloida ketään, viimeiseksi itseäni.
Pyhä Henki avaa tekstiä, sitä voi lukea haukionkalahaukionkala, vaikka kuinka monta kertaa, kunnes yhtäkkiä ovi aukeaa, sana puhuu juuri sinulle, olet syvällä, rivien välissä. Rukoillen lukiessa ja uskoessa sen, mitä lukee, teksti avautuu uusiin ulottuvuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu on 66 kirjan kirjasto. Kokonaiskuva on tärkeä. Kristitylle Uusi Testamentti on oleellisempi, mutta ilman Vanhaa Testamenttia sitä taas on vaikea ymmärtää. I
Irrallisten jakeiden lukeminen on kuin lukisit jostain romaanista muutaman rivin. Joskus on Jumala niinkin puhunut, mutta todennäköisimmin sellaisille seuraajilleen, jotka ymmärtävät valmiiksi kokonaiskuvan.
Päällimmäisin kysymykseni: miten voisin saada kokea, että elämä on hyvää, elämisen arvoista, tässä maanpäällisessä vaelluksessa? Turhuuksien turhuus.
Ei auta minua lukea Raamatusta toisten tekemisistä ja kokemuksista tai Jumalan lupauksista tuonpuoleisessa.
Aika käy pitkäksi pelkästään sitä odotellessa. Mitään ns. tehtävää ei tarjoudu, mikään ovi ei ole auennut. Päiväkin kerrallaan on raskas ja yhdentekevä, niin kuin jäitä polttelisi. No, ei enää kauan.
Vierailija kirjoitti:
Toisen ohjauksella Raamattu avautuu paremmin.
Lapsuuden muistot päähän takomisesta tekevät vieläkin pahaa toisinaan, koulussa opetettiin nätisti koska kuului opetussuunnitelmaan - oli osattava selittää kertomuksia. Mutta muualla tuntui pahalta koska henkilöt eivät itsekään vaikuttaneet uskoneen. Siksi koen tärkeäksi, puhun vain minkä itse olen havainnut oikeaksi.
Kukaan ei voikaan kaikkea ymmärtää vaikka osaisi ulkoa.
Kyse on, ei tiedosta vaan uskosta. Raamatun mukaan Jeesus on uskon alkaja ja täyttäjä, eli hän antaa uskon sitä pyytävälle. Uskoon kuuluu epäily, kysymykset ja vuoropuhelu. Raamatun henkilögalleria, vaikka Jeesuksen opetuslapset kysymyksineen, kertoo siitä että kyselivät ihmismäisiä tyhmiäkin kysymyksiä ja Jeesus aina puhui ja vastasi. Raamatun henkilöt ovat kaikki tosi rosoista porukkaa. Kumminkin näiden kanssa Jumala on muodostanut suhteen ja rakastaa.
Tämän asian takia rakastan tätä Jumalaa, Jeesuksessa ihmiseksi tullutta. Häneen saa oikean suhteen, usko ei pohjaudu omaan suoritukseen kuten muissa maailmanuskonnoissa ihminen suorittaa, rakentaa tikkaita taivaaseen miten kukin uskonto opettaa.
Raamatussa ne toisten tarinat kuvaavat, kuinka Jla toimii tänäkin päivänä, haluaa olla läsnä sinun elämässäsi, koska rakastaa sinua. Eivät olleet kertomusten ihmiset raamatussakaan pyhimyksiä tai vailla esteitä elämässä, mutta he turvasivat Jumalaan ja hän auttoi. Jla on edelleen sama. Hän kuuntelee ja auttaa sinua.
Sama. Voihan sitä kulttuurintuntemuksensa parantamiseksi ja yleissivistyksekseen lukea, mutta ei siitä mitään vastauksia mihinkään löydy.
Tuhansia vuosia vanhassa kirjakokoelmassa hyvin harvaa asiaa voi soveltaa nykypäivään ja jokaisen elämään. Silti tyhmät yrittävät soveltaa, ymmärtämättä mitään tekstin viitekehyksestä.