Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alanvaihto yliopistossa, huono matikassa?

Vierailija
12.02.2019 |

Opiskelen Ruotsissa lastentarhanopettajaksi ja ennen sitä suoritin aikuislukion täällä, ja sillä siis hain kouluun. Pärjäsin suht hyvin aikuislukiossa ja pisteitä hakuun kertyi lopulta vähän päälle 18. Olen kuitenkin aina ollut todella surkea matikassa ja täällä useimmilla aloilla vaaditaan vähintään 2 matikan kurssin läpäiseminen hyväksytyllä arvosanalla, että saa edes hakea. Minä läpäisin kuitenkin vain toisen ja päädyin osittain siksi opiskelemaan tätä nykyistä alaa kun enempää matikkaa ei tähän vaadittu. Luulin että pitäisin kuitenkin alasta, mutta nyt ei oikein enää tunnukkaan omalta. Taitaa olla turha haaveilla mistään teoreettisemmasta alasta koska olen surkea matikassa? Tai olen ihan ok ongelmanratkaisussa ja matemaattisissa päättelytehtävissä, mutta kaikenmaailman funktiot yms. ei oikein luonnistu. Biologiassa ja luonnontieteellisissä aineissa sekä kielissä olen todella hyvä ja niistä kovasti pidän. Kannattaako mun yrittää rämpiä lisää matikkaa aikuislukiossa ja hakea toiselle alalle vai onko kaikki muut alat ihan mahdottomia jos ei tosiaan ole matemaattisesti lahjakas?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Funktiot yms. on ihan täysin opeteltavissa oleva asia, ei niissä ole mitään sellaista joka vaatisi jotain matemaattista lahjakkuutta. "Huono matiikassa" on useimmille vain itseään toteuttava ennustus: kun ongelmia lähetstytäään jo sillä asenteella että en osaa en pysty, olen huono tässä, yritetään puolivillaisesti eikä haeta järjestelmällisesti tietoa miten ongelma ratkaistaan, ja sitten todetaan: no, tämäkin taas todisti että olen huono matiikassa, en taas onnistunut, vaikka ongelma oli siinä jo valmiiksi lannistuneessa perususkomuksessa.

Itsehän olen opiskellut yliopistossa tietojenkäsittelyoppia jossa oli pakollisena matematiikan appron suorittaminen, vaikka uskoin vielä lukiossa olevan täysin huono matiikassa, yleinen matiikkakin oli kovin vaikeaa. Jossain vaiheessa sanoin itselleni, että "tiedätkös muuten mitä: en enää usko tuota turhaa kitinää 'en osaa olen huono' vaan sen mitä en vielä osaa aion sitkeästi opetella". Eipä se matematiikka järin vaikeaa ollutkaan kun otti sen asenteen että kuka tahansa suunnilleen keskivertoälyinen voi sen kyllä oppia eikä tarvita mitään lahjoja. Vain puuttuvien pohjatietojen opettelua.

Vierailija
2/2 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä. Itsekin olen aina ollut huono matikassa. Toisin sanoen, olen ollut aina laiska harjoittelemaan koska en pidä siitä. Nykyisin opiskelen luonnontieteitä yliopistossa ja teen paljon ylimääräistä duunia koska en koskaan hankkinut kunnollisia matematiikan perustaitoja. Mutta olen silti todella iloinen että tähän ryhdyin. Jos mulla olisi enemmän aikaa, lähtisin aikuislukioon suorittamaan matematiikan kurssit uudelleen (aikoinaan kirjoituksista tuli I, hups..). Minä en tule koskaan olemaan "lahjakas" matematiikassa, mutta ahkeruudella ja tunnollisuudella voi korvata paljon.

Jos haluat opiskelemaan luonnontieteitä, niin yritä ihmeessä. Jos sulla on rahaa investoida muutama kymppi viikossa, niin suosittelen todella, että etsit tutorin joka voi vääntää asiat sinulle raautalangasta. Lisäksi netti on täynnä opetusvideoita ja Khan Academy (nettisivu) on todella hyvä apuväline itseopiskeluun. Yliopisto on siitä ihana, että toisin kuin lukiossa, yo:ssa suurin osa opinnoista on sitä mikä itseä kiinostaa. Silloin ne muutamat vaikeat tai ärsytävät kurssit ei tunnu niin ylitsepääsemättömiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän