Synnytyksen hinta USA:ssa
Hei,
Mita maksaa synnyttaminen USA:ssa, tietysti vakuutuksesta riippuen mutta millaisista summista yleensa puhutaan, alatiesynnytys tai sectio laakarinkaynti kuluineen?
Kiitoksia tiedoistanne!
Kommentit (5)
tapahtuma (alatie) ja sairaalassaolon copay oli minun vakuutuksessani periaatteessa $250, mutta minun ei tarvinnut maksaa sitä, koska synnytin samassa sairaalassa kuin missä mieheni oli töissä. Labrat, ultraäänet, lapsivesitutkimus, sairaanhoitajan kotikäynti, breastfeeding consultantin luona käynnit olivat ilmaisia. Vakuutukseni kustansi myös sähköisen rintapumpun (lääkärin määräämä, koska vauvani ei osannut imeä tissiä aluksi), oli muutaman kympin copay. Mutta nämä copayt vaihtelevat eri vakuutuksien välillä, toiset vakuutukset korvaavat esim. niskapoimu-uä:tä, toiset eivät (minun ei). Sektiohan ei varmaan maksa sen enempää kuin alatiesynnytys, jos ja kun se on lääketieteellisesti indisoitu. Meidän osavaltiossa sairaalassa oltiin 2 pv (sektio 3 pv).
Meillä on kahden lapsen kanssa ollut eri vakuutukset työn kautta molemmissa synnytyksissä (sektiota molemmat) ja on se meidän osuus laskuista loppujen lopuksi noussut tuonne 1500-2000 taalan luokkiin. (Se on toi 2000 meidän vakuutuksessa kattona, jota korkeemmaksi ei nouse perheeltä kustannukset vuodessa, oli mikä oli kyseessä.) Eikä kyseessä ole missään vaiheessa ollut mikään epänormaali tai vähäkatteinen vakuutus, vaan ainakin mun tuttavapiirissä noi on ihan " normaalihintoja" . Sen neljä päivää saa meidän osavaltiossa olla sektion jälkeen sairaalassa. Kaksi alatiesynnytksen jälkeen. Loppujen lopuksi ei päivien määrällä ole niin väliä, kun se odotus/synnytys laskutetaan " könttäsummana" jos ei siis ole mitään erikoistoimenpiteitä kyseessä.
Ja sen vielä voisin sanoa, että se koko summa, minkä sairaala on laskuttanut vakuutusyhtiöltä oli viimeksi " normaali" raskadenajan hoidoista ja sektiosta muistaakseni jotain 17000 taalaa. Esikoisen kanssa oli ongelmia vakavan toxemian kanssa ja siinä ne tais olla koko komeudessaan jotain 25000 luokkaa johon tietysti lisänä vauvan hoidot, jotain 60000.
Mutta niinkun sanoin, TÄYSIN vakuutuksesta riippuu. Commercial insurance ei kata odotuksia/synnytyksiä ollenkaan, mutta ne on tietysti ihan eri juttu kun noi työnantajalta saadut vakuutukset. Ja nää meidän vakuutukset on siis täkäläisiltä työnantajilta saatuja vakuutuksia. Ei olla Suomesta täällä komennolla ja sitä kautta hankitut vakuutukset, jotka taan eri asia.
Sori pitkät selitykset.... :o)
synnytysasioissa, mikä tiedettiin etukäteen. Kaikki varmistettiin ja käytiin läpi moneen kertaan, ettei yllätyksiä tule. Vakuutus on se, minkä firma on läheteyille työtekijöilleen ottanut. Firma kuitenkin maksaa kaikki ylittyneet osat ja aina kaikki omavastuutkin, jos sellaisia liittyy esim hammaslääkärillä käyntiin. Meidän vakuutus kattoi raskaus- ja synnytys kuluja 14 000 dollariin asti. Sen jälkeen on tullut laskuja yhteensä 9000 dollarin edestä, joita luojan kiitos meidän ei ole tarvinnut siis itse maksaa. Sairaalan hintatalukun mukaan normaali alatiesynnytys maksaa suurinpiirtein 7900 dollaria ja olikohan sektio jonkin verran kalliimpi.
Synnytykseen osallistui itse synnytyslääkärin lisäksi anestesialääkäri, lastenlääkäri (tuli lopuksi puhdistamaan hengitystiet, vaiva oli kakannut lapsiveteen) ja 2 muuta valvovaa lääkäriä. Älkää kysykö, mulle jäi vähän epäselväksi heidän rooli. Ja oma hoitaja oli läsnä jatkuvasti. Jos lähti lounaalle, tuli toinen hoitaja tilalle ennen kuin tämä edellinen poistui huoneesta. Sairaalassa olin 2 yötä, mikä oli täysin riittävä enkä olisi toivonut voivani olla edes pidempään.
Itse raskaudenseuranta oli aika samantyyppinen kuin Suomessa noin niin kuin neuvolassa käyntimäärien suhteen. Täällä tietysti kävin lääkärissä. Joitain ylimääräisiä tutkimuksia mulle tehtiin, joita ei Suomessa oltaisi tehty (esim. cystic fibrosis). Mulle tehtiin 2 ultraa ja sitten kyllä monta ultraa lopussa kun seurattiin lapsiveden määrää jne kun laskettu aika ylittyi. Raskauden seuranta ja synnytys sujuivat hienosti.
että vaikka labralakut menikin vakuutusyhtiölle niin näin summia. Vaihtelivat kyllä hurjasti. Näin laboratoriolaskuja 40 dollarista 400 dollariin. Toku noissa isoissa laskuissa oli useampia juttuja, tehty esim paljon veriseulontoja tms.
plus kaikki raskaudenaikaiset laakarikaynnit (ensin kerran kuussa, sitten kahdesti ja lopussa kerran viikossa) seka sairaanhoitajan kotikaynti muutama paiva kotiutuksen jalkeen kaikkinen noin $500. vakuutuksena meilla on federal blue cross & blue shield. sairaalassa sai olla nelja paivaa section jalkjeen ja kolme alatiesynnytyksen jalkeen. lisaksi hintaan kuului kaksi ultrausta. raskaudenaikaisista labratutkimuksista maksoin muistaakseni erikseen muutaman kympin.