Voiko raitistuminen ilman päihdehoitoa onnistua?
Kommentit (17)
Voi, mutta helpompaa hoidon avulla.
Suurin osa ihmisistä (ja aika isolla marginaalilla vieläpä) jotka ovat joskus olleet minkään päihteen ongelmakäyttäjiä ja ovat sitten raitistuneet ovat tehneet sen ihan ilman minkäänlaista hoitoa. Tupakka taitaa olla vaikein addiktio voitettavaksi, ja siinäkin suurin osa onnistuu ilman sen kummempaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä (ja aika isolla marginaalilla vieläpä) jotka ovat joskus olleet minkään päihteen ongelmakäyttäjiä ja ovat sitten raitistuneet ovat tehneet sen ihan ilman minkäänlaista hoitoa. Tupakka taitaa olla vaikein addiktio voitettavaksi, ja siinäkin suurin osa onnistuu ilman sen kummempaa hoitoa.
Hyvä kuulla. Toivottavasti on totta. Kalliit ja sitovat hoidot eivät houkuttele. Oma motivaatio on korkea.
Itse on ensin tehtävä päätös lopettamisesta. Sen jälkeen mennään vain ja ainoastaan yksi päivä kerrallaan. Ei mietitä koko loppuelämää, vaan päivä kerrallaan. Ja uskokaa, tämä toimii! Näin jäi tupakka jo kauan aikaa sitten ja vuosi sitten alkoholi. Ei siihen sen kummempia hoitoja tarvita, oma päätös ja päättäväisyys riittää kylllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kuulla. Toivottavasti on totta. Kalliit ja sitovat hoidot eivät houkuttele. Oma motivaatio on korkea.
Melkoinen ristiriita. Kuulostaa ihan päihderiippuvaisen jutuilta.
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan totta. Minä join niin paljon, että mun oli pakko sanoo ääneen olen alkoholisti. En ollut sellanen kuset housuissa pyörivä dena. Kävin töissä normaalisti, mutta darrassa aina. Töistä baariin parille ja kaupan kautta pullojen kanssa kotiin ja aamulla taas töihin ja baari, kauppa koti, työ baari, kauppa, koti. Tota jatku muutama vuosi ja se mitta tuli täyteen. Muhun ei mennyt enää juomaa kurkusta alas ja siks lopetin. Ensimmäiset kaksi viikkoa oli ihan yhtä helvttiä. En mennyt mihinkään hoitoihin enkä soitellu millekkään auttamislinjoille. Päätin kärsiä. Vaimo oli tukena kyllä, mutta sekin teki oikein ettei hokenut koko aika että hyvin menee. Vaimo osas sen tukemisen just niinku pitääkin. Ei turhia mussutellut ja oli läsnä, kun tarvitsin sitä.
Kun olin sen kaksi viikkoa kitunu, niin mulle tuli hirveät morkkikset. Morkkis siitä miten olen vaimoani laiminlyönyt. En ole ollut ikinä väkivaltainen tai haukkunut tai mitään sellaista, että sen olis pitänyt pelätä.. Vaan se morkkis tuli siitä, kun en ollut panostanut siihen enkä tehnyt sen kanssa asioita enää. Kiitollinen olen että se ei lähtenyt ja ottanut eroa. 6kk kun olin ollut selvänä ja vaimokin näki sen muutoksen, niin meidän suhdekin parantu taas sille tasolle kun tavattiin aikoinaan. Meillä oli se uusi huumaantuminen toisistamme. Nyt olen ollut 4 vuotta täysin selvänä ja aion pysyä. Suhdekin paranee edelleen jotenkin koko aika.
Voi se onnistua! Juoposta ei voi tulla kohtuukäyttäjää. Se on joko tai.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alkoholiriippuvuus on paljon voimakkaampi kun tupakka. Alkoholin vieroitus oireet on paljon pahemmat ja jos pitkään juonut voi kuolla jos seinään katkaisee. Itse käytän alkoholia ja tupakkaa mut jos pitäis jommasta kummasta luopuu niin ehdottomasti tupakasta olis helpompi luopuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alkoholiriippuvuus on paljon voimakkaampi kun tupakka. Alkoholin vieroitus oireet on paljon pahemmat ja jos pitkään juonut voi kuolla jos seinään katkaisee. Itse käytän alkoholia ja tupakkaa mut jos pitäis jommasta kummasta luopuu niin ehdottomasti tupakasta olis helpompi luopuu.
Tuo kuolemanuhka taitaa alkoholisteillakin olla lähinnä niillä, jotka ovat eläneet jo tovin kokoajan jonkinverran viinaa veressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään ristiriitaa minkään kanssa. Hoitolaitokset eivät ole vaihtoehto vaan itse lopettaminen ja siihen on suuri motivaatio. Ja näin onnistuu suurin osa pääsemään juomisesta. Ristiriita missä?!?!
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on vanha harhaluulo. Kyllä alkoholiatista voi tulla kohtuukäyttäjä. Homma on pitkälti pään sisällä. Jos itsekurinsa löytää, niin kohtuukäyttökin onnistuu.
Voi. Tosin käyn aa:ssa. Raittiina 7v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on vanha harhaluulo. Kyllä alkoholiatista voi tulla kohtuukäyttäjä. Homma on pitkälti pään sisällä. Jos itsekurinsa löytää, niin kohtuukäyttökin onnistuu.
10% kantaa sellaista geeniä että eivät onnistu. Ne jotka ovat onnistuneet siirtymään kohtuukäyttöön, puolestaan eivät kanna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10% kantaa sellaista geeniä että eivät onnistu. Ne jotka ovat onnistuneet siirtymään kohtuukäyttöön, puolestaan eivät kanna.
Ja kaikista huonoin idea on sanoa jonkun aikaa raittiina olleelle ongelmajuojalle, että tämä voisi nyt jo vähän ottaa kun on jo niin pitkään ollut juomatta. Toilailu ja ongelmat jatkuu tuotapikaa siitä mihin ne edellisellä juomakerralla/putkella jäi. Selvinpäin olo välillä ei poista humalan hulluutta jos on alkoholisti.
Itse lopetin alkon yksin, oli siinä morkkikset ja muut kauan. nyt mennyt yli 3v ilman tippaakaan, enkä todellakaan uskalla edes sitä yhtä kohtuudella maistaa. En aijo ottaa selvää onko kohtuukäyttö-geeniä vai ei. Niin ja vedin jotain 15vuotta rankasti, joskus useiden viikkojen putkia.
Ihan sen perusteella että minä en muista edes joinko ikinä vain sitä yhtä tai kahta, aina pää niin täyteen kuin vaan voi.
Itsestä ja omasta tahdosta se aina on lähdettävä, joten miksei joku onnistuisikin.