Kun autokaupassa auton saa koeajaa, niin miksi ei asuntokaupassa
Asuntoa saa "koeajaa"?
Virheet ja ikävät yllätykset paljastuvat vasta kaupanteon jälkeen.
Miksi näin?
Kommentit (15)
Ottaisitko itse vieraan perheen kotiisi majailemaan edes yhdeksi yöksi?
Ehkä just siksi, kun yleensä asunoissa on myyntihetkellä vielä asukkaat.
Koeajo kestää 10 min. Asuntonäyttö saman verran. Eli asia on kunnossa.
Olen periaatteessa samaa mieltä, on ihan hullua jos asunto ostetaan muutaman lyhyen käynnin perusteella. Sain asunnonvälittäjältä avaimen nykyiseen kotiini pariksi päiväksi kun vasta harkitsin ostamista. Kerroin, että haluan fiilistellä eri vuorokaudenaikoina ja myös kuulla äänimaailmaa. Olen aika meluherkkä. Eihän se tietysti olisi onnistunut jos kämppä ei olisi jo ollut tyhjä.
Kun joskus myyn tämän eteenpän voisin ihan mainiosti tarjota vakavalle ostajaehdokkaalle mahdollisuutta oleskella kämpässä omin nokin ja vaikka yöpyäkin.
Olen miettinyt ihan samaa!
Auton voi vaihtaa vaikka kerran vuodessa mutta asunnon osto ja myynti ja muuttaminen ei olekaan niin helppoa.
Sitten siinä pitäisi tehdä kunnon sopimuspaperit (vahinkojen ja vaurioiden vuoksi).
Siksi, koska kauppa tyrehtyisi kaikenlaisten valittajien suhteen. Asuntokauppa tehdään tunteella suurimmassa osassa kaupoista.
LKV
Asunnon koeajo olis kyllä hyvä idea, saiskohan koeajaa asunnon emännänkin samalla?
Muutama vuosi sitten joku rakennusfirma tarjosi tällaista mahdollisuutta yhdessä uudiskohteessaan. Siis "muuta sisään kuukaudeksi ennen ostopäätöstä". En sitten tiedä miten tuo toimi.
Meillä oli hyvin harvinainen mahdollisuus joka melkein vastasi tuota aloittaja toivetta. Eli samassa taloyhtiössä, josta ostimme asunnon, on myös huoneistohotellin asuntoja, yksi niistä tarkalleen saman kokoinen kuin se asunto jonka ostimme. Olimme usean vuoden aikana asuneet noissa huoneistohotellin asunnoinssa viikon-kahden jaksoja ja tiesimme siis omakohtaisesti asuntojen ominaisuudet, asuinalueen, melutason, asunnon toimivuuden jne.
Kun vastaava asunto sitten tuli myyntiin ostimme sen yhden 10 minuutin näytön perusteella (teimme tarjouksen jo näytössä). Eikä ole tarvinnut katua, koska mikään ei ole tullut yllätyksenä.
Asuntokauppoja tehdään, uskomatonta kyllä, pelkkien pintamateriaalien ja jopa edellisen asukkaan sisustusratkaisujen perusteella. Usein myös jätetään huomiotta esim. kerrostalon varastotilat sekä yhteiset tilat, pesutupa yms. Sitten itketään kun tyhjä asunto ei näytäkkään samalta kuin asuntoesittelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisitko itse vieraan perheen kotiisi majailemaan edes yhdeksi yöksi?
Ehkä just siksi, kun yleensä asunoissa on myyntihetkellä vielä asukkaat.
Jos omaa asuntoa myisin niin miksen ottaisi. Monet vuokraavat lomillakin esim. airbnb:n kautta.
Kyllä pitäis ihan mahdollisilla tulevilla naapureillakin käydä kurkkaan miten kuuluu poppi ja pikku kolistelut.
Tulee katottua leffoja öisin joskus, ja tykkään pitää äänet kohdillaan .
Asiaa! Vasta asuttuaan tietää voiko siinä asua. Myyjä ei taatusti kerro kaikkea.
Eikä kysymys tarvitse olla mistään laittomuuksista.
Toimiva malli voisi olla palautusoikeus vuoden aikana, jolloin "ostaja" maksaisi vain korkean vastikkeen asumisestaan, jos palauttaisi.
Esim. kukaan myyjä ei kerro eikä ole velvollinenkaan kertomaan hirviönaapurista joka käytännössä estää asumisen ;-(
Esim. kukaan myyjä ei kerro eikä ole velvollinenkaan kertomaan hirviönaapurista joka käytännössä estää asumisen ;-(
Tämä on ongelma myös ravintoloissa joissa ruokalistat ja todellisuus eivät useinkaan kohtaa. Esim mcdonaldsin hampurilaiset ja mainoksset- useat tyytyvät siihen lötköön purilaiseen mutta vaatimalla ja palauttamalla keittiön puolelle saa kyllä sen oikean tuotteen ja samalla kokkikin oppii sen mihin ravintola lupauksillaan pyrkii, tätä ei ole suomessa vielä ymmärretty kun sinne on pikaruokakulttuuri rantautumassa
Kyllä kaupanpurkuja tehdään asuntokaupassakin joskus.