Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa kastijärjestelmä?

Vierailija
10.02.2019 |

Yhteiskunta luokka ja sosioekonominen asema määräävät kaapinpaikan, mutta onko Suomessa myös kastijärjestelmä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso peilistä onko otsassai maalitäplä?

Vierailija
2/12 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Lähes kaikkien suku on vuosissatojen ajan pienviljelijätaustaista, eikä neljä vanhaa säätyä näy nykyään mitenkään missään kuin korkeintaan parissa aatelissuvussa.

Tämä on maailman tasa-arvoisimpia maita. Ei kannata keskittyä epäoleellisiin asioihin vaan pitää huolta että se pysyykin sellaisena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armeijassa on ainakin mortti-rekkari.

Vierailija
4/12 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armeijassa on ainakin mortti-rekkari.

Sinnepä nyt menee muutenkin epäkelpo ihmisryhmä... MOT

Vierailija
5/12 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, eli sinulle ei ole siis tuttuua muuta kuin Intian kastilaitos. Minun käy sinua sääli. Opiskele ja hanki enemmän sivistystä. Esimerkiksi huutolaisuus on tunnetuin esimerkki Suomessa toimineesta kastijärjestelmästä.

Vierailija
6/12 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien ja työttömästä taustasta tulevien sekä työssäkäyvien ja tylssäkäyvien taustasta tulevien välillä on jyrkkä ero. Jo äitini neuvoi ettei kannata seurustella tai ottaa puolisoksi sellaista joka on työtön.

Vierailija
7/12 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien ja työttömästä taustasta tulevien sekä työssäkäyvien ja tylssäkäyvien taustasta tulevien välillä on jyrkkä ero. Jo äitini neuvoi ettei kannata seurustella tai ottaa puolisoksi sellaista joka on työtön.

Se, että ihmiset käyttää järkeään ei tarkoita kastijärjestelmää. Itse voisin lisätä tuohon, että työttömien lisäksi pyri välttelemään muusikoita ja muitakin taiteilijoita, kaupparatsuja sekä baarimikkoja.

Vierailija
8/12 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on minullekkin tuttua ja taisi olla 1990 -lukua. Kotona minua neuvottiin olemaan kaverustumasta tuöttömien kanssa ja kehitettiin karttamaan sellaisten ihmisten seuraan. En ymmärrä tätä ajatusmallia vieläkään.

Vierailija
9/12 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin perustamassa yritystä, minulle neuvottiin "älä palkkaa tuöttömiä." No pieni yksityisyrittäjä olen edelleen ja tähän asti minulla on ollut vain yksi työharjoittelija. Mutta tälläistä Suomessa oikeasti neuvotaan.

Vierailija
10/12 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys on Suomessa ika iso leima ja se leimaa vielä lapset ja lapsenlapset. Kuulostaa ikävältä aina kun kylillä puhutaan "sen ja sen isovanhemmat olivat työttömiä".

Vierailija
11/12 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäni on kaksi lukioikäistä nuorta. Sydäntä särkee kun mietin miten erilaiset lähtökohdat heillä on elämään.

Toinen harrastaa kilpaurheilua, treenit lähes päivittäin, vanhemmat koulutettuja ja erittäin hyvätuloisia, hyvät suhteet vanhempiin ja isovanhemmatkin ovat kuvioissa, vapaa-ajalla (joka tosin on kortilla) perheen kanssa matkustelua, mökkeilyä yms.

Toinen tapaus taas... äiti on päihderiippuvainen, mielenterveysongelmainen työtön, tällä lukiolaisella ei ole mitään harrastuksia ja rahat aina lopussa. Isä on vähän kuvioissa mutta hänkin on narkomaani ja kroonisen PA.

Kyllä nämä nuoret minusta kuuluvat eri kasteihin.

Vierailija
12/12 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset pitävät velkarahalla yllä menestyksen ja pärjäämisen kulisia. Uutta velkaa otetaan helposti vanhan päälle. Miksi tähän lähdetään? Syy löytyy suomalaisesta selviämisen kulttuurista ja järjestelmästä, jossa maksuhäiriömerkintä ja ulosotto tipauttavat sinut alimpaan kastiin. https://yle.fi/uutiset/3-10633217

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän