Ahdistus alan vaihdosta
Olen työskennellyt sairaanhoitajana viimeiset 7v ja ihan loppu. Työ on ajoittain ihan kivaa, mutta suurimman osan ajasta olen aivan puhki johtuen kolmivuorotyöstä ja todella kiireisistä työvuoroista. Olen 30-vuotias ja päättänyt vaihtaa alaa. Ongelmana on, etten tiedä mitä lähtisin opiskelemaan. Asuinkaupungissani on yliopisto ja AMK, mutta en tunnu löytävän mitään mielenkiintoista mitä haluaisin opiskella. Mies ei ole halukas muuttamaan toiseen kaupunkiin.
Ahdistaa, kun en halua jatkaa nykyisessä työssäkään, mutta en keksi mitään muutakaan.
Onko muita alan vaihtajia linjoilla?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae lentoemännäksi. Vuorotyöstä tosin et pääse eroon vaan työvuorot muuttuvat entistä kaoottisemmiksi. :D
Silti ehdotan. Sh ammatti plussaa ja koulutus 4-8 viikkoa vaan.
Joo lentoemännän työssä plussaa olisi tuo lyhyt koulutus, mutta nuo entistä huonommat työajat ei oikein houkuta. Ja pitäis vissiin muuttaa pääkaupunkiseudulle.
Terveydenhoitajan työssäkin on taas se vastuu ihmisistä ja siinä saa paskaa niskaansa äitiysneuvolassa odottavilta äideiltä (nykyään entistä enemmän narkkareita ja muita ongelmatapauksia), lastenneuvolassa lasten vanhemmilta, kouluterveydenhoitajana vittuilevilta teineiltä. Joten edelleen siis haluan kokonaan pois sote-alalta.-ap
Öh... Voi jestas. Esim. Kouluterveydenhoitaja saa oppilailta erittäin hyvää kohtelua. Terkkari ja opettaja on aivan eri asia. Opettajat saa sitä kuraa niskaansa, ei terkkarit.
Ja mistä sä luulet löytäväsi työn jossa ei saa keltään kuraa niskaan? Ei sellaista ole olemassakaan 😂
Otan mieluummin kuraa niskaan päivätyössä, jossa en ole kenenkään hengestä vastuussa.
-ap
Naiset on niin heikkoja, tulkaa päiväksi raksalle. Hoitajat kun joutuu nostamaan perseen kahvipöydästä ja tekemään jotain palkkansa eteen niin ollaan heti itkemässä. Tervetuloa vaan oikeisiin töihin.
Alan houkuttelevuudesta kertoo paljon se, että siskoni joka on hoitaja ei palannut äitiyslomansa jälkeen vanhaan hoitajan työhönsä, vaan meni siivoojaksi (ilman koulutusta). 8 vuotta teki hoitoalan hommia ja sai tarpeekseen.
Täällä oli tuota vakuutusyhtiötä ehdotettu, tällä puolella sitä paskaa vasta niskaan saakin, sen voin luvata :'D
Alan vaihtaminen on itselläkin edessä, pois vakuutusten parista, vaikka kyllä tässä vakuutusmaailmassa omat hyvät puolensakin on. Töitä nyt joutuu tekemään aamua iltaa ja kohta viikonloppua, riippuu toki pitkästi siitä minkä puolen hommissa on.
Vierailija kirjoitti:
Ette te tänäpäivänä löydä työtä missä ei saisi tehdä töitä " perse hiestä märkänä" joka alalla on sama juttu. Kunnalla on jotain paperinpyöritys hommia viä jollain kohta eläkkeelle jääville.
Mua itseä ei haittaa se että työtä saa tehdä perse hiestä märkänä koska tykkään siitä että ei tarvi töissä pyöritellä peukaloita. Vaikka sote-alalla on hirveästi ihania työpaikkoja ja itse työkin on oikeasti mukavaa suurimmaksi osaksi, niin mulle suurin syy vaihtaa alalta pois on se että haluan työn jossa olisi edes mahdollisuuksia jonkinlaiseen urakehitykseen. Vaikka työ on ihan mukavaa niin mulla ei ole siihen sellaista paloa mitä toivoisin olevan.
Vierailija kirjoitti:
Psyk. Sairaanhoitajan hommat?
Terkkarit ja röntgenhoitajat on pääosin tyytyväisiä työhönsä.
Ei hitossa röntgenhoitajaksi. Sekin on samaa p*skaa eri paketissa. Kiirettä, vuorotyötä, huonoa johtamista. Lisäksi tosi pienet piirit alalla. Ei kannata!
Vierailija kirjoitti:
Naiset on niin heikkoja, tulkaa päiväksi raksalle. Hoitajat kun joutuu nostamaan perseen kahvipöydästä ja tekemään jotain palkkansa eteen niin ollaan heti itkemässä. Tervetuloa vaan oikeisiin töihin.
Ehkä sinä voisit kokeilla hoitajan töitä esimerkiksi kotihoidossa ja tulla sitten kertomaan että mikä on oikeata työtä ja mikä ei :D
Olen myös suunnittelemassa alanvaihtoa. Miten pielessä asiat ovat hoitoalalla, kuinka paljon pitää vaan ymmärtää ja antaa olla. Tällä palkalla voi tehdä paljon helpompia ja kevyempiäkin töitä, sellaisia mihin ei tarvita edes tutkintoa.
Olen aivan loppu, niin henkisesti kuin fyysisesti, tulen kärsimään kroonisesta kivusta lopun elämääni, työtapaturman jäljiltä tietenkin. Minua purtu, nipistelty, ahdisteltu, raavittu ja lyöty nyrkillä kasvoihin, mutta pitää ymmärtää. Haluaisin tietää missä muualla asiakas voi tehdä työntekijälle vastaavanlaisia asioita ilman rangaistusta. Mutta nyt tosiaan vedän rajan, lähden alalta ja pelastan itseni.
En ymmärrä miksi pitää verrata eri aloja.. Hoitajien lisäksi mm. Poliiseilla, palomiehillä, kiinteistönhuoltajilla, vartijoilla ja siivoojilla on aivan naurettava palkka työn raskauteen ja osalla noista myös työn vaativuuteen nähden. Itse ollut hoivatyössä yli kymmenen vuotta joista suurimman osan tehnyt osa aikaista työtä, koska en jaksa enempää. Pienempi palkka toki, mutta myös matalampi veroprosentti, joten ei haittaa niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös suunnittelemassa alanvaihtoa. Miten pielessä asiat ovat hoitoalalla, kuinka paljon pitää vaan ymmärtää ja antaa olla. Tällä palkalla voi tehdä paljon helpompia ja kevyempiäkin töitä, sellaisia mihin ei tarvita edes tutkintoa.
Olen aivan loppu, niin henkisesti kuin fyysisesti, tulen kärsimään kroonisesta kivusta lopun elämääni, työtapaturman jäljiltä tietenkin. Minua purtu, nipistelty, ahdisteltu, raavittu ja lyöty nyrkillä kasvoihin, mutta pitää ymmärtää. Haluaisin tietää missä muualla asiakas voi tehdä työntekijälle vastaavanlaisia asioita ilman rangaistusta. Mutta nyt tosiaan vedän rajan, lähden alalta ja pelastan itseni.
Joko tiedät mihin töihin meinaat hakea? Tai meinaatko opiskella jotain, mitä?
-ap
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitää verrata eri aloja.. Hoitajien lisäksi mm. Poliiseilla, palomiehillä, kiinteistönhuoltajilla, vartijoilla ja siivoojilla on aivan naurettava palkka työn raskauteen ja osalla noista myös työn vaativuuteen nähden. Itse ollut hoivatyössä yli kymmenen vuotta joista suurimman osan tehnyt osa aikaista työtä, koska en jaksa enempää. Pienempi palkka toki, mutta myös matalampi veroprosentti, joten ei haittaa niin paljoa.
Olen samaa mieltä, että mainitsemillasi aloilla palkkaus on myös naurettavan alhainen. Poliiseilla ja palomiehillä kuuluisi olla reilusti korkeampi palkkaus. Loput mainitsemistasi aloista, no he eivät työssään taistele ihmishenkien puolesta. Ja kiireessä tehty virhe on vain taloudellista tappiota, ei toisen ihmisen henki.
Siis ap mietti lääkärin ammattia mutta ei halua olla ihmishengistä vastuussa? Ahhaha 😂😂
Täällä myös yksi ex-sairaanhoitaja! Meitä alkaa olemaan jo sankoin joukoin. Pääsin erääseen julkiseen toimielimeen tekemään toimistotyötä, mielekäs työ ja inhimilliset työajat, töitä kyllä riittää. Pääsee jopa koulutuksiin, sh-aikoina koulutukset oli joskus ja jouluna (mikä sinänsä on hassua, kun kuitenkin vastataan ihmishengistä). Ajattelin ensin, että jatkan keikkailua sairaalamaailmassa, mutta nyt parin vuoden jälkeen en edes harkitse palaamista.
Hoitajan koulutuksella voi päästä moniin eri töihin. Suosittelen esimerkiksi merkonomin koulutusta, se avaa ovia moniin paikkoihin ja on nopea, jopa 1,5-2 vuodessa saa pakettiin. Tiedän ex-hoitsuja myös vakuutuspuolelta ja sosiaalialaan kallistuvista paikoista, siellä tosin saattaa olla myös hankalia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Siis ap mietti lääkärin ammattia mutta ei halua olla ihmishengistä vastuussa? Ahhaha 😂😂
Lueppa tarkemmin, joku sitä ehdotti ja sanoin vaan että asuinkaupungissani voi opiskella lääkäriksi, mutta tuskin edes kouluun pääsisin. En missään maininnut edes miettiväni lääkärin ammattia, joten mene muualle nauramaan.
Kiitos muille asiallisista vastauksista. Ihanaa kuulla, etten ole ainut joka todella haluaa tältä alalta pois. Ja ihanaa kuulla teistä jotka olette rohjenneet tehdä valinnat ja vaihtaneet alaa!
-ap
Öh... Voi jestas. Esim. Kouluterveydenhoitaja saa oppilailta erittäin hyvää kohtelua. Terkkari ja opettaja on aivan eri asia. Opettajat saa sitä kuraa niskaansa, ei terkkarit.
Ja mistä sä luulet löytäväsi työn jossa ei saa keltään kuraa niskaan? Ei sellaista ole olemassakaan 😂