Ritva löysi keskellä yötä Saga-hoitokodista karanneen vanhuksen – ihmetteli miksi kukaan ei etsinyt: ”Kertoivat, että tiesivät yhden asukkaan olevan kateissa”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005992366.html
Paljostako veto, että nuo tutkitut valvontakameranauhat mystisesti katoavat tai tuhoutuvat, jos niitä aletaan tutkia?
Kommentit (23)
Asiakas on pelkkä toimenpiteiden kohde, jota käsitellään säädellysti ja vain normitettujen välineiden avulla. Jos asiakas ei ole hoivayrityksen sisätiloissa, joissa niin sanottu palvelu tarjotaan, hän on hätäkeskuksen ja poliisin alueella. Hoivahan tapahtuu vain sisätiloissa. Lisäksi turhia pikku katoamisia ei näköjään raportoida, jos asiakas palautetaan hengissä hoivayrityksen ovelle.
Esperi on ulkoistanut "ulkoiset" hoivapalvelut omien hintataulokkojensa mukaan. Vanhuksen on hyvä tietää, ettei hoitaja paina ovenavausnappia ilman palvelusopimukseen kirjattua kohtaa. Jos toivoo huolenpitoa esperin kiinteistön ulkopuolella siitä pitää maksaa taksoituksen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas on pelkkä toimenpiteiden kohde, jota käsitellään säädellysti ja vain normitettujen välineiden avulla. Jos asiakas ei ole hoivayrityksen sisätiloissa, joissa niin sanottu palvelu tarjotaan, hän on hätäkeskuksen ja poliisin alueella. Hoivahan tapahtuu vain sisätiloissa. Lisäksi turhia pikku katoamisia ei näköjään raportoida, jos asiakas palautetaan hengissä hoivayrityksen ovelle.
Mitä tarkoitat, ei raportoida? Mihin ei raportoida?
Miksi valehdella asiasta, joka on todistettavissa vai aikooko he maksaa tämän auttaneen pariskunnan hiljaiseksi. Ihan uskomatonta toimintaa!
Itse olen sairaalassa töissä. Silloin tällöin meiltä karkaa potilas. Jos me hoitajat ei löydetä potilasta muutamien minuuttien sisällä, soitetaan vartija ja aika nopeasti myös poliisille.
Ymmärrän kyllä, ettei hoitajat välttämättä voi lähteä itse ulos etsimään kadonnutta asulasta, mutta sitten hälytetään lisäapua. Ei tarvitse sitten myöhemmin keksiä valheita, ettei sattunut meillä eikä tiedetä hommasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehdella asiasta, joka on todistettavissa vai aikooko he maksaa tämän auttaneen pariskunnan hiljaiseksi. Ihan uskomatonta toimintaa!
Itse olen sairaalassa töissä. Silloin tällöin meiltä karkaa potilas. Jos me hoitajat ei löydetä potilasta muutamien minuuttien sisällä, soitetaan vartija ja aika nopeasti myös poliisille.
Ymmärrän kyllä, ettei hoitajat välttämättä voi lähteä itse ulos etsimään kadonnutta asulasta, mutta sitten hälytetään lisäapua. Ei tarvitse sitten myöhemmin keksiä valheita, ettei sattunut meillä eikä tiedetä hommasta mitään.
Jos olisit lukenut jutun ja vieläpä ymmärtänyt lukemasi, niin poliisille oli tehty ilmoitus kadonneesta ihmisestä ja ilmoitus oli peruttu, koska henkilö oli löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit lukenut jutun ja vieläpä ymmärtänyt lukemasi, niin poliisille oli tehty ilmoitus kadonneesta ihmisestä ja ilmoitus oli peruttu, koska henkilö oli löytynyt.
Ja sitten koko tapahtumaa ei tapahtunut. T. Vt. Toimitusjohtaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin kyllä tämän kohdan, mutta jutussa sanottiin myös, että kieltävät tapahtuneen sattuneen heillä. Miksi ihmeessä kieltää asia?
Oikea paikka soittaa tuossa tilanteessa olisi ollut hätäkeskus sen olisi pitänyt tehdä hoitajan tai sivullisen. Jos vanhus on jo melkein kylmettynyt, ehdottomasti hänen kuntonsa on tarkistettava sairaalassa/päivystyksessä.
Meillä ei todellakaan olisi resursseja lähteä etsimään vanhusta ulkoa, siksi soitammekin tarpeen mukaan poliisin apuun. Itse olen töissä palvelutalossa, jossa vanhukset asuvat siis omissa vuokra-asunnoissaan, kuten missä tahansa ns. tavallisessa kerrostalossa eli vanhuksilla on vapaus liikkua miten haluavat.
Se vain on karu totuus nykypäivänä, että esimerkiksi kovinkin muistisairaita asuu edelleen näissä kevyesti tuetuissa palvelutaloissa, vaikka tarvitsisivat ryhmäkodista paikan, suljettujen ovien takaa. Hyvä siinä on täysin tietämättömänä jeesustella, että "miksi hoitajat eivät olleet etsimässä". Hohhoijjaa!
Vierailija kirjoitti:
Oikea paikka soittaa tuossa tilanteessa olisi ollut hätäkeskus sen olisi pitänyt tehdä hoitajan tai sivullisen. Jos vanhus on jo melkein kylmettynyt, ehdottomasti hänen kuntonsa on tarkistettava sairaalassa/päivystyksessä.
”Helsingin poliisista kerrottiin tiistaina Ilta-Sanomille, että hätäkeskus on saanut yöllä ilmoituksen kadonneesta henkilöstä.
Tehtävä ei ehtinyt kuitenkaan mennä poliisille asti, sillä hätäkeskukselle oli ilmoitettu pian ensimmäisen ilmoituksen jälkeen, että henkilö on löytynyt.”
Sisäiseen raportointisysteemiin kirjataan jokaisen työvuoron toimet ja tapahtumat. Saga Caressa ei ole ollut tietoa koko tapauksesta. Ts. yövuorossa olevat ovat voineet "unohtaa" kirjata katoamisen koneelle vuoron päätteeksi, kun kerran asiakkaiden pääluku oli aamuvuoron alkaessa oikein. Ei tunnu uskottavalta, että muu kirjataan kuten velvoitteisiin kuuluu mutta ei tätä. Hätäkeskuskin unohtui, sinnehän oli tehty kuitenkin ilmoitus.
Tärkeää olisi tietää mikä tilanne hoivapaikassa on ollut. Kokemattomuutta, pelkoa, välinpitämättömyyttä, väsymystä, mitähän kaikkea resurssien alimitoituksen keskellä.
" Kyllä tällainen tapaus herättää hirveitä ajatuksia. Palvelutalojen pitäisi olla kartalla asukkaidensa voinnista, ja ilmoittaa omaisille jos asukas ei sovellu enää asumaan avoimessa palvelutalossa."
Siis V*TTU mikä vitsi. Ne omaisetko hommaavat asukkaalle oikeanlaisen paikan tosta noin vaan sormiaan napsauttamalla?
Vain hoitoalasta täysin tietämätön voisi sanoa mitään näin typerää. Se vaan on totuus, ikävä kyllä, että ei sitä noin vaan saada sopivaa paikkaa asukkaalle, jolle ei sovellu asumismuodoksi enää palvelutalo. Se on erittäin pitkä ja hidas prosessi.
Tästä voimme kyllä syyttää jotain ihan muuta kuin hoitajia!
TERV. Palvelutalon asukkaan omainen ja hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei todellakaan olisi resursseja lähteä etsimään vanhusta ulkoa, siksi soitammekin tarpeen mukaan poliisin apuun. Itse olen töissä palvelutalossa, jossa vanhukset asuvat siis omissa vuokra-asunnoissaan, kuten missä tahansa ns. tavallisessa kerrostalossa eli vanhuksilla on vapaus liikkua miten haluavat.
Se vain on karu totuus nykypäivänä, että esimerkiksi kovinkin muistisairaita asuu edelleen näissä kevyesti tuetuissa palvelutaloissa, vaikka tarvitsisivat ryhmäkodista paikan, suljettujen ovien takaa. Hyvä siinä on täysin tietämättömänä jeesustella, että "miksi hoitajat eivät olleet etsimässä". Hohhoijjaa!
HOhhoijaa.
Ja sekö on susta myös normaalia että asioita salaillaan ja valehtelu on company policy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HOhhoijaa.
Ja sekö on susta myös normaalia että asioita salaillaan ja valehtelu on company policy?
Hoitsut ei kai tässä ole mitään salailleet, noi lausunnothan on antanut puljun tj.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HOhhoijaa.
Hoitsut ei kai tässä ole mitään salailleet, noi lausunnothan on antanut puljun tj.
On ne salailleet jos ei asiaa ole kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
" Kyllä tällainen tapaus herättää hirveitä ajatuksia. Palvelutalojen pitäisi olla kartalla asukkaidensa voinnista, ja ilmoittaa omaisille jos asukas ei sovellu enää asumaan avoimessa palvelutalossa."
Siis V*TTU mikä vitsi. Ne omaisetko hommaavat asukkaalle oikeanlaisen paikan tosta noin vaan sormiaan napsauttamalla?
Vain hoitoalasta täysin tietämätön voisi sanoa mitään näin typerää. Se vaan on totuus, ikävä kyllä, että ei sitä noin vaan saada sopivaa paikkaa asukkaalle, jolle ei sovellu asumismuodoksi enää palvelutalo. Se on erittäin pitkä ja hidas prosessi.
Tästä voimme kyllä syyttää jotain ihan muuta kuin hoitajia!
TERV. Palvelutalon asukkaan omainen ja hoitaja
Ei kukaan ole väittänyt, että sormia napsauttamalla uusi paikka järjestyy. Mutta niin se ei ainakaan järjesty, että tumput suorassa odotellaan eikä tehdä asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat, ei raportoida? Mihin ei raportoida?
Ei mainita hoitoraportissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Helsingin poliisista kerrottiin tiistaina Ilta-Sanomille, että hätäkeskus on saanut yöllä ilmoituksen kadonneesta henkilöstä.
Tehtävä ei ehtinyt kuitenkaan mennä poliisille asti, sillä hätäkeskukselle oli ilmoitettu pian ensimmäisen ilmoituksen jälkeen, että henkilö on löytynyt.”
No poliisia tuossa tilanteessa tuskin olisi tarvittkaan enää apuun. Hätäkeskukseen olisi tuossa kohtaa voitu ilmoittaa että vanhus löytyi polisiin apua etsintöihin ei enää tarvta mutta nyt tarvitaan ambulanssi toimittamaan vanhus päivystykseen. Lääkäriin vanhuksen voisi toki toimittaa mm. taksilla jos vanhuksen kunto sen sallii.
Linkistä ,kun katsoo niin aika hyvinvoivan näköinen tuo vanhus on Sirkan vieressä.
Jutussa puhutaan niin paljon jaskaa, että mielenkiinnolla odotan selityksen selityksiä. Erityisesti mieltäni kiehtoo tietää, mitä välineitä ne ovat, että ihminen saadaan liukasta mäkeä ylös? Jos ei neljä aikuista ihmistä riitä pukkaamaan paleltuvaa vaikka vähän penkan puolelta. Paariauto, traktori, vesikelkka vai mikä? Heini Pirttijärvi laittoi markkinointipäällikön asialle kertomaan, ettei tiedä mitä hänen johtamassaan yrityksessä tapahtuu. Samoin on jännittävää kieltää, ettei tämä miehen huomannut pariskunta tiedä, missä on ollut, milloin on ollut ja minne on soitettu. Toivottavasti miehellä on omaa jaksamista tai omaisia, jotka selvittävät tämän perusteellisesti.