Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

6v on alkanut piilottaa ruokaa, sekä kotona että esikoulussa

Vierailija
06.02.2019 |

Mikä avuksi? Koskaan en ole pakottanut syömään enempää kun on halunnut. Silti piilottaa ruokaa paperin sisään, länttää pöydän alle, menee suu täynnä ruokaa "pissalle" ja sylkee pönttöön. Eskarissa sanottiin myös että tekee samaa. Sielläkään ei (ainakaan henkilökunnan mukaan) pakoteta syömään lautasta tyhjäksi, kunhan maistaa kaikkea.

Mistä tällainen ongelma voi kertoa? Kun kysyn niin kieltää kaiken. Syyttää mielikuvitusystäväänsä "Katja sen teki" Mielikuvitusystävä lienee tuossa iässä normaalia, mutta tuo käytös ei?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat todella nirsoja ruoan suhteen.

Makuaistit eivät ole täysin kehittyneitä.

Olisiko mahdollista tarjota hänelle jotain muuta?

Vierailija
2/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitusystävästä olisin enemmän huolissani, ei ole todellakaan normaalia. Skitsofrenia? Pelkää että ruoka on myrkytetty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriöt yleistyy jo lapsilla valitettavastim

Vierailija
4/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat todella nirsoja ruoan suhteen.

Makuaistit eivät ole täysin kehittyneitä.

Olisiko mahdollista tarjota hänelle jotain muuta?

Ei minun lapseni. Muutama ruokalaji on selkeä inhokki, kuten graavilohi, oliivit ja sienet. Mutta niin on monella aikuisellakin. Tyttö syö todella monipuolisesti, harvoin valittaa ruuasta. Usein teen sitä mitä toivoo, järkevyyden rajoissa tietenkin.

Tämä piilottelu on alkanut nyt pari kk sitten.

Ap

Vierailija
5/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut tuon iköisenä nieltyä kunnolla lihaa. Piilotin aina poskeen ja syljin vessaan tai kukkapenkkiin.

Varmaan silloin lihatuotteet saattoivat olla sitkeitä tms.

Lähipiirissäni on yksi aspergerlapsi, joka aika ajoin ei pysty muka nielemään esim. omenaa tai hernesopan lihoja yms.

Kun asiaan ei ole kiinnitetty huomiota, nin jutut on menneet ohi.

Vierailija
6/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kieltää käytöksensä, kun siitä voi joutua pulaan. Mutta mitä lapsi sanoi, kun istutit hänet alas ja kysyit syyllistämättä, että miksi hän ei halua syödä ja onko ruuassa joku vika?

Vierailija
7/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö diagnoosien kanssa, mun kaveri ei tykännyt lihasta pienenä ehkä 7 v tuli pihalle ja oli tunkenut lihat taskuun, ihan normi nainen hänestä tuli, toinen kaveri ei tykännyt voista leivän päällä ja piilotti leivät lastentarhassa patterin väliin....

Vierailija
8/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein samaa pienenä, siis piilotin päiväkodissa pöydän alle. Olin vain nirso enkä uskaltanut sanoa hoitajille, etten tykkää. Lapsellasi on varmaan sama homma, ei tarvitse epäillä syömishäiriöitä!

Vierailija
9/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on orava.

Vierailija
10/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on liian kiltti, eikä uskalla sanoa ettei tykkää tai ei jaksa syödä. Yrittää miellyttää aikuisia piilottelemalla ja valehtelemalla. Ehkä voisi rohkaista lasta puhumaan aikuisille suoraan.

Vierailija
11/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä avuksi? Koskaan en ole pakottanut syömään enempää kun on halunnut. Silti piilottaa ruokaa paperin sisään, länttää pöydän alle, menee suu täynnä ruokaa "pissalle" ja sylkee pönttöön. Eskarissa sanottiin myös että tekee samaa. Sielläkään ei (ainakaan henkilökunnan mukaan) pakoteta syömään lautasta tyhjäksi, kunhan maistaa kaikkea.

Mistä tällainen ongelma voi kertoa? Kun kysyn niin kieltää kaiken. Syyttää mielikuvitusystäväänsä "Katja sen teki" Mielikuvitusystävä lienee tuossa iässä normaalia, mutta tuo käytös ei?

Kyllä tuo käytös on ihan normaalia, kun lapsi kokee, että syöminen on pakollista. Eskarissa käytännössä pakotetaan syömään, vaikka muuta väittävät hymy huulillaan. PAINOSTUS = PAKOTTAMINEN. Kysy keneltä vain eskarilaiselta, onko pakko, ja katso myös miten he liikehtivät. Pakko se on, vaikka oksennus meinaisi tulla. Nyt lapsesi ei uskalla olla oma itsensä, koska ei ymmärrä "pakko mutta ei-pakkoa", joka on lapsen törkeää kohtelua.

Vierailija
12/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein samaa pienenä, siis piilotin päiväkodissa pöydän alle. Olin vain nirso enkä uskaltanut sanoa hoitajille, etten tykkää. Lapsellasi on varmaan sama homma, ei tarvitse epäillä syömishäiriöitä!

Ei hoitaja välitä siitä, tykkääkö lapsi vai ei. Sellaista vaihtoehtoa ei saa olla. Ellei lautanen tyhjene, lapsi pakotetaan istumaan sen äärellä puoli tuntia ja sitten sanotaan, että lapsi on vain liian hidas! Ihan sama vaikka lapsi itsekin uskoisi tämän valheen. Hoitajat tekevät vain työtään eikä heitä kiinnosta, voiko joku pahoin ja mitä kaikkea se hänessä aiheuttaa. Joku kontrolli pitäisi olla myös siinä, minkä tasoinen kokki pk:lla on.

Vierailija
13/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeintä mitä olen kuullut, on yksityinen pk, jossa eskarilaiset pakotettiin ottamaan kaikkea tarjolla olevaa lautaselle - mikä on sinänsä ok. Mutta hulluksi asian teki se, että lisäksi he pyrittivät pakottaa syömään periaatteella: "SEN SYÖT, MINKÄ OTIT!!" Tämä ristiriita ei voi olla lapselle kovin terveellistä.

Vierailija
14/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitaja välitä siitä, tykkääkö lapsi vai ei. Sellaista vaihtoehtoa ei saa olla. Ellei lautanen tyhjene, lapsi pakotetaan istumaan sen äärellä puoli tuntia ja sitten sanotaan, että lapsi on vain liian hidas! Ihan sama vaikka lapsi itsekin uskoisi tämän valheen. Hoitajat tekevät vain työtään eikä heitä kiinnosta, voiko joku pahoin ja mitä kaikkea se hänessä aiheuttaa. Joku kontrolli pitäisi olla myös siinä, minkä tasoinen kokki pk:lla on.

Kokki? Päiväkodilla? Ruoat tulee lähes aina suurtalouskeittiöistä.