Millaista on sairas mustasukkaisuus käytännössä?
Te joilla on kokemuksia, miten se on arkielämässä tuntunut? Tarkoitan nimenomaan asioita ja tapahtumankulkuja jotka toistuvat usein, en niinkään niitä pahimpia kohtauksia.
Kommentit (36)
Olet tilivelvollinen asioista, jotka olisit normaalisti oikeutettu pitämään omana tietonasi.
Mustasukkaisen pitää tietää aina, missä toinen on. Kaiken voi laittaa "huolestumisen" piikkiin ja jos sanoo toisen kyttäävän, saa itse kuulla olevansa vainoharhainen.
Ex-avovaimoni oli sellainen että jos en töissä päässyt tuntiin katsomaan puhelintani, niin siellä oli häneltä 30 viestiä jossa kyseltiin miksi en vastaa ja onko minulla siellä joku toinen nainen yms. Lisäksi hänellä oli aina kova tarve esittää sellaista joka on kaikkea muuta kuin mustasukkainen. Puhui esimerkiksi isoon ääneen siitä että meidän pitäisi ottaa sänkyyn joku toinen nainen kolmanneksi pyöräksi. Jatkuvasti tuo hänen mustasukkaisuutensa oli jollakin tavalla läsnä. Joko valituksena tai sitten yrityksinä kompensoida sitä muilla puheilla.
Mulle ei ole käynyt noin, että olisi pitänyt kuitit tarkistuttaa, mutta sairaimpia esimerkkejä ovat olleet puhelimen ja muun tilinkäytön sairas kyttääminen. Puhelin piti luovuttaa aina tarkistettavaksi, mutta pian muutuin niin ovelaksi että poistin kaikki "vaivaannuttavat" tiedot eli kielletyt soitot ja viestit. Tässä pitää tietää, että ne eivät olleet oikeasti kaiken sen raivon arvoisia.
Silloin kun mies oli armeijassa, itseltäni oli alkoholinkäyttö kielletty, ketään ei saanut mennä tapaamaan ja piti istua vain kotona. Se oli kuulemma epäreilua ja hän ei oikein haluaisi. Minäpä halusin, joten laitoin puhelimen äänettömälle ja menin minne halusin omien rajojeni mukaan. En meinannut päästä autokoulua läpi, joten palkkasin lähipiiristä yhden miehen auttamaan minua ja ajelimme syrjäkylillä syrjäisillä teillä ja opettelimme pakin käyttöä. Tästä jos armeijassa ollut miekkonen olisi kuullut, se olisi rikkonut sääntöjä ja lähtenyt kotiin kesken kaiken tullakseen raivoamaan. Myöhemmin hän sai itsensä järjestettyä pois sieltä ja syyllisti minua sotilasuransa pilaamisesta, kun oli kiire vahtimaan minua (en suostunut mökkeytymään) Voi kaunis 2000-luvun alku.
Toinen mies taas inhosi jos pukeuduin ja laittaudun. ei kuulemma sovi minulle ja hän sai sätkyn joka kerta kun laitoin päälleni jotain jossa näytin naiselta. Puhelinlaskut tulivat hänen pöydälleen ja lopulta hän suuttui kun katkaisin liittymän ja hankin uuden, ja ex raivosi kun ei nähnyt enää kenelle lähettelin kuvaviestejä (2000 luvun alussa tämäkin..) Hän seurasi myös missä kävin nostamassa rahaa ja siitä tappelu saatiin kun kerran nostopaikaksi ilmaantui keravalla yksi piste vaikka asuimme turussa.
Jos työkaverini halusivat lähteä bisselle töitten jälkeen, niin ex kyseli että tietävätkö he etten ole vapailla markkinoilla.
Sitä rataa. Jatkuvaa vääntämistä vapaudenriiston ja jotain sen väliltä.
Sai kohtauksen jos töllössä esiintyi kaunis nainen.
Aikaa ennen brassivahausta:
mies halusi varmistua uskollisuudestani, joten kauppareissulle tai minne tahansa muualle lähtiessä laitoin tamppoonin, jonka naruun hän sitoi omia solmujaan ja lankojaan ja sitoi osan karvoihin kiinni. Uskokaa tai älkää, se tuntui minusta välittämiseltä ja uskollisuuteni arvoiselta.
Kytätään whatsapp paikallaoloa ja jos olet paikalla usein niin saat selitellä miksi ja kenen kanssa ja tästä päästäänkin siihen että kumppanilla TÄYTYY olla oikeus lukea viestit, muuten salailet jotain.
Jos puhut kenestä tahansa miespuolisesta tuttavasta tai työkaverista, niin jonkun ajan kuluttua mustasukkainen alkaa kysellä lisää. Tenttailee vaivihkaa tiedätkö missä ko. mies on, ja jos satut tietämään, niin se on todiste siitä, että teillä on jotakin.
Jos käyt jossakin juhlissa yksin, niin mustasukkainen kyselee keitä miehiä tapasit siellä ja oliko kukaan lähdössä mukaasi tai pyysikö numeroasi.
Siis ihan tällaisia noloja, typeriä ja ärsyttäviä kuulusteluja, jotka toistuvat, vaikka kuinka yrittäisit järkevästi selittää, tai lopulta kimpaantuisit. Mustasukkainen huokailee tietävästi, koska kuitenkin olit pettämässä.
Mies oli poissa kotoa, mutta soitettiin aina iltaisin. Kerran vahingossa röyhtäisin puhelimeen. Mies heti alkoi tivaamaan, että olenko juonut alkoholia ja kenen kanssa juon. Oli varma siitä että mulla oli toinen mies kylässä. Suuttui ja löi luurin korvaan.
Piruuttani laitoin perään viestiä, että jos kuulen miehen joskus pieraisevan, olen vakuuttunut siitä, että hän on saanut herpeksen salaiselta horoltaan.
Ex tenttasi aivan kaikesta ja epäili aivan kaikkea. Aina piti selitellä ja rauhotella. Esim. treenien jälkeen, mistä johtuu, että olen tavallista hikisempi. Treenien jälkeen, miksi en ole niin hikinen kun yleensä. Tai "katoitko sä tota miestä hä, tekiskö mieli panna. Panisitko, jos nyt kävisin kysyy siltä..."
Järjesti myös kohtauksia ennen kun olin johonkin lähdössä ja sitten olin maailman paskin puoliso, kun en jäänukään kotiin, koska "riita oli kesken".
Yritti saada myös minua tahallaan mustasukkaiseksi, koska se, etten ollut, tarkotti, etten välitä tarpeeks :/ ei jostai syystä ollu kovin pitkä suhde.
Jokainen tietää että sairas mustasukkaisuus on mielenvikaista ja harhaista toisen kontrollointia, omistamista, syyttelemistä mitä sairaimmista jutuista. Mustasukkainen on sekaisin ja todella hullu ihminen.
Oikeampi kysymys kuuluukin: Millainen ihminen alistuu hullun esineeksi?
Mikä saa ihmisen suostumaan tuollaiseen epäterveeseen pelleilyyn?
Vierailija kirjoitti:
Aikaa ennen brassivahausta:
mies halusi varmistua uskollisuudestani, joten kauppareissulle tai minne tahansa muualle lähtiessä laitoin tamppoonin, jonka naruun hän sitoi omia solmujaan ja lankojaan ja sitoi osan karvoihin kiinni. Uskokaa tai älkää, se tuntui minusta välittämiseltä ja uskollisuuteni arvoiselta.
I'm speechless...
Tämä kyllä vaatii sen tason mielikuvitusta, että sen täytyy olla totta...
Exäni ehdotti, että laittaisi autooni gps-seurantalaitteen ,että voisi seurata missä liikun. Se olisi turvallista ja kätevää. Ihan tosissaan ehdotti.
Yksi existäni ilmeisesti yritti pettää, mutta epäonnistui surkeasti koska kukaan ei halunnut hänen kaltaistaan friikkiä. Enivei, hän saattoi pamauttaa tuosta vain ettei alkuvaiheessa rakastanut minua vaan kiintyi minuun pikku hiljaa ja tästä johtuen olisi halunnut käydä kokeilemassa muitakin. Tämä siitäkin huolimatta, että elimme kuin pariskunta.
Joka tapauksessa muistan kun koulussamme oli vaihtareita. Meikkasin yksi aamu ennen sinne lähtöä, niin mies kulutti aikansa istumalla vastapäätä hokemassa poikien lähtömaata. "Mä haluan vain et muistat miks meikkaat"
Samanlaisia aivan ihmeellisiä höyrähdyksiä tuli useampia.
Hän ihmetteli miksi en halua jatkaa hänen kanssaan enää yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietää että sairas mustasukkaisuus on mielenvikaista ja harhaista toisen kontrollointia, omistamista, syyttelemistä mitä sairaimmista jutuista. Mustasukkainen on sekaisin ja todella hullu ihminen.
Se on sitten se seuraava kysymys. Ehkä ap kysyykin siksi, ettei alistuisi, jos kumppani onkin hullun mustasukkainen. Mistä sitä edeltäkäsin arvaa, mutta hyvä tunnistaa merkit ennen kuin on liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin huomaat, useat noista ovat eksiä..
Toisaalta huomaan kyllä, että vasta nyt alkaa asenteet muuttumaan. Vielä 15 vuotta sitten netissä ihmiset juttelivat aivan eri sävyyn näistä miesten kyykytyksistä kotona kuin nykyään. Näihin viesteihin olisi hyvä ilmoittaa milloin nämä tapahtumat ovat olleet, ja verrata siitä, koska itsekin olen ikäryhmää jota yritettiin kotona kurittamalla saada väärällä tavalla tottelemaan toisten eikä omaa tahtoa. Perheen poikalapset eivät samaa kohtaloa saaneet, vain me tytöt. On ollut todella vaikeaa pitää rajoistaan kiinni, kun äiti yrittää kouluttaa samanlaista kynnysmattoa kuin itsestään eikä sietänyt tyttärensä voimakastahtoisuutta vielä aikuisuutenakaan. Kun joskus soittelin hänelle 10 vuotta sitten erotuoksinnoissa, että haluan mustasukkaisesta ku s i p ää st ä eroon, niin hän kannusti keskustelemaan ja jatkamaan yhdessä. Lisäksi hän kyseli mitä oikein haluan elämältäni, olenhan jo 23 vuotias ja kaiken nähnyt..:D joten äkkiä perhettä perustamaan.
Nykyään kai tyttölapset ovat aika samoilla viivoilla kuin kundit, joten jotain hyötyä tästä sukupuolineutraaliudesta. Se ei toisaalta liity tähän keskusteluun kuin sivujuonteena, mutta epäilykseni miksi näitä on, on tämä ihana kasvatuskulttuuri ja keskustelu erojen ympärillä. Erokeskustelut tavoittavat yleensä ne joiden ei todellakaan kannattaisi sinnitellä yhdessä.
Miksi alistuin? Koska en ollut ikinä kohdannut sairaalloisen mustasukkaista ihmistä ja kaikki tuli ihan puskista. Ajattelin vaan että eihän kukaan oikeasti voi olla tuollainen, tää menee kyllä ohi ja siitä tulee normaali kunhan saa vähän kiukuteltua ensin. No, nyt tiedän paremmin :D
Vierailija kirjoitti:
Exäni ehdotti, että laittaisi autooni gps-seurantalaitteen ,että voisi seurata missä liikun. Se olisi turvallista ja kätevää. Ihan tosissaan ehdotti.
minulla ei ole kokemusta varsinaisesta sairaasta mustasukkaisuudesta, mutta tästä nousi yksi kokemus mieleen:
1990-luvun puolivälin jälkeen deittailin it-alan miestä, jolta sain itselleni ensimmäisen oman tietokoneen ja hän asensi sille ohjelmia. Hän päätti ja laittoi sinne salasanan ja tallensi sen niin, ettei kone kysyisi sitä joka kerta kun kirjaudun lukemaan postejani. Suunnitteli siis pääsevänsä posteihini omalta koneeltaan. Onneksi en ollut ihan digiosaamaton, joten halusin nähdä salasanan ja asetin koneen kysymään sen ja vaihdoin sen toiseen heti seuraavalla istunnollani.
Vierailija kirjoitti:
Jos puhut kenestä tahansa miespuolisesta tuttavasta tai työkaverista, niin jonkun ajan kuluttua mustasukkainen alkaa kysellä lisää. Tenttailee vaivihkaa tiedätkö missä ko. mies on, ja jos satut tietämään, niin se on todiste siitä, että teillä on jotakin.
Jos käyt jossakin juhlissa yksin, niin mustasukkainen kyselee keitä miehiä tapasit siellä ja oliko kukaan lähdössä mukaasi tai pyysikö numeroasi.
Siis ihan tällaisia noloja, typeriä ja ärsyttäviä kuulusteluja, jotka toistuvat, vaikka kuinka yrittäisit järkevästi selittää, tai lopulta kimpaantuisit. Mustasukkainen huokailee tietävästi, koska kuitenkin olit pettämässä.
Hah, tiedän että näissä tenteissä on eroja ja tämä ei periaatteessa ole mitenkään samanlaista, mutta avautumisesi muistuttaa minua eksästäni joka leipoi minusta omissa sanoissaan yltiömustasukkaisen! Eksäni vetosi näihin sairaisiin mustasukkaisen aivoituksiin kun joskus pidin hänelle kuulusteluita. Hänellä oli yksi naispuolinen kaveri, jonka kanssa vaihdettiin aina pitkiä, pitkiä katseita vaikka istuin vieressä ja siihen väliin ei mahtunut kukaan muu. Jos sanoin jotain, niin mies ei herännyt sieltä kuplastaan kaverinsa kanssa vaan jopa lauseeni kuunteleminen jäi kesken jos enkeli jotain sanoi. Myöhemmin kun hän puhui tästä naisesta, niin ääni madaltui ja muuttui sellaiseksi erityisen tärkeäksi ja haaveilevaksi. Ainoa vain ettei mies tainnut huomata tätä itse. Yleensä noiden baarikeikkojen jälkeen kun naispuolinen kaveri oli ollut mukana, niin mies meni suoraan leveä hymy huulillaan nukkumaan kun normaalisti hän veti minulta vaatteet päältä ja meillä meni useita tunteja sängyssä. Hän ei itse halunnut myöntää asiaa, mutta hän ei ehkä tajunnut olevansa äärimmäisen läpinäkyvä. Tämän naisen ilmestyttyä kuvioihin tajusin, että mies alkoi käymään enemmän ulkona yksin ja hän jätti kertomatta todella paljon tapahtumia. En vain älyä, miksi hän ei tunnustanut suoraan ihastuneensa toiseen ja jättänyt minua, koska en minäkään hänestä perustanut nyt niin paljoa.
Kun käy kaupassa, niin takaisintullessa pitää antaa kuitit tarkistettavaksi että kellonajat ja paikat täsmää kertomukseen.
Tässä suhteessa ei ollut fyysistä väkivaltaa, joten meni kauan että hyväksyin itsekin, että tämä ei ole hyväksyttävää. Mitään syytä mustasukkaisuuteen ei ollut - ellei mies sitten itse ollut pettämiseen taipuvainen mutta ainakaan ei jäänyt koskaan kiinni.