Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa raskautta paino yleensä nousee eniten?

Vierailija
05.02.2019 |

Sain painon pidettyä hyvin kurissa pitkän aikaa. Olen syönyt ihan normaalisti. En mätä mitään kauheita annoksia. Vettä juon päivän aikana todella paljon. Sokeriarvot loistavat. Verenpaine loistava.

Nyt on kuukaudessa tullut painoa reilu 1,5kg, joista viikossa 700g. Mulle paino on aina ollut arka asia ja kontrolloin itseäni aina painon kautta. Nyt on raskausviikko 26+2. Nouseeko mun paino koko loppuraskauden noin älytöntä viikkotahtia vai onko nyt esim sellaiset raskausviikot, että nousee enemmän?
Kamala stressi asiasta.

Lenkillä käyn joka päivä ja eilen menin nälkäisenä nukkumaan, koska olen niin peloissani painostani. Söin kyllä siis kaurapuuroa illalla, mutta en muuta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nousi molemmissa raskauksissa puolessa välissä. Viimeisen kuukauden aikana ei yhtään.

Veikkaan, että saat tähän sata vastausta, ja kaikki erilaisia.

Vierailija
2/7 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousee aina hieman puolenvälin jälkeen eniten. Tässä raskaudessa ~ rv 24 paino pompahti yhtäkkiä 7 kg, mutta ei ole sen jälkeen noussut juuri ollenkaan. Nyt rv 37+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudennen kuun jälkeen aika tasaisesti, sit ennen tuli vain pari kiloa. Kokonaisnousu oli n. 12 kg jokaisella neljällä kerralla.

Mulla nousi loppuun asti, vaikka useimmilla ihan viimeisinä viikkoina nouse.

Vierailija
4/7 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa sanottiin, että viikon 24-28 olisi pahimmat.

Vierailija
5/7 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset 9 kuukautta.

Vierailija
6/7 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, kai sinä ap tiedät mistä kaikesta se painonnousu koostuu? Lisääntyneestä verestä sinun verenkierrossasi jotta se riittää lapselle, lapsivedestä, istukasta, lapsesta jne. Koska lapsi tuossa vaiheessa kasvaa kaikista nopeiten niin tottakai sun painokin nousee, kun lapsi kasvaa, kasvaa myös lapsiveden määrä ja istukka jne. Aluksihan lapsi on ensimmäiset 3kk hyvin pieni ja keskiraskauden aikana tapahtuu se suurin kasvu, loppuraskaudessa kasvu on hitaampaa koska mahassa alkaa olla jo ahdasta ja lapsi keskittyy kehittymään, kaikki elimet pitää saada toimintakuntoon, ja kroppaan kertyy vähän vielä lisää massaa.

Ja että jos sinä et ole ollut kovin ylipainoinen ennen raskautta, eli sinulla ei ole ollut vararasvavarastoa josta samalla kuluisi rasvaa, sun pitää syödä hyvin että lapselle riittää ravintoa ja varsinkin vitamiineja. Hoikka ihminen ei voi tehdä lasta niin ettei paino nouse, se ei kuitenkaan ole sama asia kuin lihominen. Lihavampi ihminen voi kuluttaa niitä varavarastojaan ja hänellä ei paino nouse niin paljon koska rasvaa lähtee samalla kun lapsi aiheuttaa lisää painoa.

Monilla hoikilla ihmisillä tulee paljon painoa raskauden aikana, jopa 30kg vaikka normaali on sellainen 10-12kg, yleensä siitä aika iso osa on varmasti vettä eli turvotusta. Mutta tälläinen nopea painonnousu myös yleensä lähtee helposti imetyksen aikana pois jos ihminen on luonnostaan hoikkaa mallia.

Mun mielestä hoikan ihmisen pitäisi olla todella huolestunut niin itsestään kuin lapsestaan jos painoa ei tule raskauden aikana. 

Raskaana oleville naisille ei tarpeeksi kerrota sitä kuinka tärkeää on syödä terveellisesti ja vielä purkista lisää vitamiineja ja varsinkin folaattia ja rautaa. Suurin osa raskaana olevista naisista menettää liikaa rautaa elimistöstään ja hyvin monet lapset eivät saa riittävää rautavarastoa äidiltään.

Vierailija
7/7 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain painon pidettyä hyvin kurissa pitkän aikaa. Olen syönyt ihan normaalisti. En mätä mitään kauheita annoksia. Vettä juon päivän aikana todella paljon. Sokeriarvot loistavat. Verenpaine loistava.

Nyt on kuukaudessa tullut painoa reilu 1,5kg, joista viikossa 700g. Mulle paino on aina ollut arka asia ja kontrolloin itseäni aina painon kautta. Nyt on raskausviikko 26+2. Nouseeko mun paino koko loppuraskauden noin älytöntä viikkotahtia vai onko nyt esim sellaiset raskausviikot, että nousee enemmän?

Kamala stressi asiasta.

Lenkillä käyn joka päivä ja eilen menin nälkäisenä nukkumaan, koska olen niin peloissani painostani. Söin kyllä siis kaurapuuroa illalla, mutta en muuta.

Kannattaa muistaa, että äidin liian niukka syöminen aiheuttaa lapselle kohonneet riskit elämäntapasairauksiin. Jos et syö tarpeeksi (ja en tarkoita mässäämistä, mutta nälkäisenä nukkumaan meneminen on typerää), niin lapsesi saa kohonneet riskit ylipainoon, sokeriongelmiin ja sydäntauteihin. Sulla on juuri nyt iso vastuu sun tulevan lapsen elämästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän