Ibd vai ibs?
Eli mietin että kumpikohan mahtaa olla kun on vesiripulia 6kk ajan. Vasemmalla alavatsassa kipua, ilmavaivoja. Calpro arvo oli 660.
Jos teillä on ibd tai ibs niin kertokaa oireet ennen diagnoosia.
Kommentit (8)
Onko mitä tutkimuksia tehty? Sanoisin että sinulla crohnin tauti tai colitis ulcerosa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa!!
Mene saatana sisätautilääkärille.
IBD.
Korkeat kalprotektiiniarvot:
spesifisesti kohonnut tulehduksellisten suolisairauksien – Crohnin taudin ja haavaisen koliitin yhteydessä
https://www.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/kalprotekt…
Hurjat on arvot, mulla crohnin relapsi päällä ja calpro 306.
Hui kauhea. Nyt pelottaa mikä tulee tuomioksi kun pääsen tähystykseen. Oon tällä hetkellä jonossa kyseiseen toimenpiteeseen!
-ap
Mulle on katsottu perusverenkuva ja jtn muita verikokeita. Tulehdusarvot vähän koholla, kaliumarvo menny viiterajan alapuolelle.
Sitten katottiin toi kalprotektiini eli calproarvo joka oli 660.
Ja nyt venaan tähystys jonossa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle on katsottu perusverenkuva ja jtn muita verikokeita. Tulehdusarvot vähän koholla, kaliumarvo menny viiterajan alapuolelle.
Sitten katottiin toi kalprotektiini eli calproarvo joka oli 660.
Ja nyt venaan tähystys jonossa.
-ap
Hyvä että pääset tähyyn, sillä se selviää. Ottavat koepalat. Kysyit oireista ennen diagnoosia: mulla vesiripulin lisäksi raju laihtuminen (-17 kg/3 kk), kuumeilu, oksentelu. 10 vuotta rauhallista solunsalpaajilla ennen tätä, ei leikattu.
Vinkiksi, tähytyhjennykseen on paljon mukavampia vaihtoehtoja kuin ColonSteril, jos tarjoavat sitä (maistuu karmealta, juodaan 4-5 litraa). Mm. Moviprep, Picoprep ja suosikkini Citrafleet juodaan pari lasia ja litrakaupalla muuta, inhimillisempää. Ja pyydä esilääkitys tutkimukseen, saattaa olla ikävä kokemus jos suoli on kovin pahana. Tsemppiä kovasti. 5
Kertokaa!!