Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin riittää 4000€ palkka?

Vierailija
04.02.2019 |

Kyse on siis bruttopalkasta, nettona noin 2600€.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ihan hyvään elämään riittää. 

Riippuu toki siitä missä asuu, ja kenen kanssa.

Vierailija
2/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä saan nettona 2000, bruttona .. ööö ,... jotain 2800 kenties? en jaksa tarkistaa. 

No eipä tuo+600 nyt mihinkään pröystäilyyn riitä, mutta hyvin sillä elelee. Elelen minäkin ihan kohtuullisesti. 

Palkan kanssa ihan yhtä tärkeitä ajattelemisen aiheita on että asutko puolison kanssa vai yksin, onko lapsia, erityistarpeita jne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normielämään "maaseudulla" riittää yhdelle säätäväiselle hengelle varsin hyvin ja vähän jää ylikin. Siitähän se on kiinni, paljonko pistää menemään.

Vierailija
4/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täällä ja lehdistä lukemalla olen päätellyt, niin kyllähän siitä pitää ainakin 2000€ saada säästöön ja sijoituksiin kuukaudessa.

Vierailija
5/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä eläisin tolla rahalla ihan herroiksi!

Vierailija
6/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse muistan, että kymmenisen vuotta sitten melkolailla tuolla nettopalkalla (tai pari sataa vähemmällä) yritin elättää neljän hengen perhettä, pk-seudun ulkopuolella, oli se melkoista sniidaamista. En halua ajatellakaan, mitä olisi ollut teini-ikäisten kanssa. Lähdin ulkomaille ja sain käännettyä bruton netoksi, niin helpotti kummasti. Ripeän palkkakehityksen ansioista jotain jää nyt taskun pohjallekin.

Siinä mielessä harmi, että joskus olisi kiva palata Suomeenkin, mutta ei vain halua pudottaa 1500 euroa nettotuloista pois.... ehkä eläkkeellä sitten...

Vierailija
7/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman mahdollisia verovähennyksiä käteen jää Helsingissä lähemmäs 2 700e/kk eli saman verran, mitä suomalaisille tulee pääsääntöisesti keskimääräisesti palkkaa ennen veroja. Jos osaa elää varojensa mukaan, niin tuosta saa helposti tonnin kuussa säästöön tai sijoituksiin. Silti ehtii vielä hyvin käydä kavereiden kanssa joskus kaljalla tai leffassa.

Jos on lapsia, niin silloin tuskin jää paljon käteen ekstraa, mutta kyllä tuolla ihan leveästi elää suurimpaan osaan verrattuna. Omasta budjetoinnistahan se on kiinni.

Vierailija
8/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse muistan, että kymmenisen vuotta sitten melkolailla tuolla nettopalkalla (tai pari sataa vähemmällä) yritin elättää neljän hengen perhettä, pk-seudun ulkopuolella, oli se melkoista sniidaamista. En halua ajatellakaan, mitä olisi ollut teini-ikäisten kanssa. Lähdin ulkomaille ja sain käännettyä bruton netoksi, niin helpotti kummasti. Ripeän palkkakehityksen ansioista jotain jää nyt taskun pohjallekin.

Siinä mielessä harmi, että joskus olisi kiva palata Suomeenkin, mutta ei vain halua pudottaa 1500 euroa nettotuloista pois.... ehkä eläkkeellä sitten...

Pari sataa on kyllä aika iso ero, jos puhutaan sniidusta budjetista. Musta tuntuu, että olet vain elänyt aika normaalia elämää eli kaupasta on pitänyt vähän miettiä, mitä lähtee mukaan. Suurin osahan elää sillä tavalla, että joutuu miettimään fiksusti omaa rahankäyttöä. Mutta en kyllä usko, että se ihan kitkuttamista on ollut, jos et edes muista oliko budjetissa plus vai miinus 200 euroa, joka on oikeasti vähävaraiselle jo se koko kuukauden ruokabudjetti.

Vierailija
9/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruhtinaallinen elämä, tai siis itse en käy juuri kapakoissa ja vapaat vietän luonnossa.

Syön kotiruokaa ja otan eväät töihin.

Omakotitalo löytyy, siihen järkeistetään rempat, hankinnat ja kunnossa pito normaalisti budjetoimalla ja säästämällä isompiin remppoihin, ei itse talolainan päälle siis lainaa.

Tosin kaksi aikuista elää mukavasti tuolla (hieman heittää tuosta palkka, miehellä enemmän ja itsellä vähemmän) jos vaan ei tarvitse koko ajan lisää tavaraa, elämyksiä, matkoja ja joku luksuslaukku kainaloon.

Kun tarkemmin mietin niin hyvää elämää kyllä eletään, ei oikein tätä enempää tarvitse. Toki talo olisi kiva saada maksettua jo pois :)

Vierailija
10/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä ja lehdistä lukemalla olen päätellyt, niin kyllähän siitä pitää ainakin 2000€ saada säästöön ja sijoituksiin kuukaudessa.

Kyllä 2600 nettotuloista pitäisi tonnin pintaan saada säästöön jos vain haluaa. Ihan siis vitsailematta, toisin kuin lainaamassani viestissä. 

Vierailija
11/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riitti vajaa 10 v. sitten vaikka mihin!!  Remppasin maalla unelmieni taloa, ostin uuden auton, jäin opintovapaalle (jolloin elin säästöillä).  Remontista sai kotitalousvähennystä ja kun syrjäseudulla asui niin sai ajamisestakin vähennystä. Suoranainen rahantekokone tämä loistoideani!

Sittemin tuli burnout kun rupesin työnantajan kanssa taistelemaan etätyöstä, mitä pahimmassa tapauksessa en saanu tehdä yhtään, välillä 1 pv vko (siit se opintovapaa johtui). Töihin oli kummiski 90 kilsaa yhtä soittoa, niin en pidemmän päälle jaksanut ajamista, mutta viitisen vuotta nyt kummiski. Työnantajan riidoista ja stressistä jouduin myös työttömäksi, niin että ei tää idea noin niinku käytännössä ollu kauheen hyvä, mutta teoriassa.

Vierailija
12/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä suotta tule suomalaista eläkejärjestelmää kuormittamaan, jos et ole valmis sitä ylläpitämäänkään.

Vierailija
13/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä suotta tule suomalaista eläkejärjestelmää kuormittamaan, jos et ole valmis sitä ylläpitämäänkään.

Ei ollut tarkoitus. Otan Suomen kassasta sen mitä maksuillani saa ja täkäläisestä loput. Kai sinulle nyt kuitenkin eläkkeestäni maksamat verot kelpaisivat? Ja olen varsin terve, saappaat jalassa mennään, jos Suomen terveydenhuollosta on jotain jäljellä 2040-luvulla.

Vierailija
14/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari sataa on kyllä aika iso ero, jos puhutaan sniidusta budjetista. Musta tuntuu, että olet vain elänyt aika normaalia elämää eli kaupasta on pitänyt vähän miettiä, mitä lähtee mukaan. Suurin osahan elää sillä tavalla, että joutuu miettimään fiksusti omaa rahankäyttöä. Mutta en kyllä usko, että se ihan kitkuttamista on ollut, jos et edes muista oliko budjetissa plus vai miinus 200 euroa, joka on oikeasti vähävaraiselle jo se koko kuukauden ruokabudjetti.

Juu, kaksi sataa on iso raha ja ei se tosiaan silloin joskus 2007 ollut yhdentekevä. Excel-taulukot ovat vain nyt kadonneet ja varmaankin se palkka muutaman vuoden aikana hilautui tuon satasen pari ylöspäin, joten en voi tarkalleen sanoa millä rahalla sitä silloin tuli elettyä.

Ja kyllä, tosiaan piti miettiä mitä kaupasta tuli mukaan, mutta siihen tietyllä tapaa adaptoitui. Asuntolainaa hakiessa (olisiko ollut 2009) olivat kuitenkin (pienet) tulot pieni ongelma, vaikka säästöjäkin oli jonkin verran. Yksi pankki ainakin antoi kielteisen lainapäätöksen, siitä on tullut sellainen vaikutelma, että pienellä tultiin toimeen. Ei ollut kuitenkaan mistään linnasta kyse, kerrostalokolmio pienehkön kaupungin keskustan kupeessa  (ei edes keskustassa).

Mutta varmasti tuolla 4000 euron palkalla kaksi aikuista ihan hyvin Suomessa toimeen tulee, sitä en kiistä, mutta kahden lapsen kanssa riippuu aika vahvasti kulutustottumuksista.

Vierailija
15/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljolti siitä montako sillä rahalla pitää elättää. Yhden tai kahden ihmisen elämän 2600€ käteen kuussa kustantaa oikein mukavasti, etenkin jos asuu omistuasunnossa tai vuokralla pienellä paikkakunnalla, jolloin kiinteiden kulujen jälkeenkin siitä jää vielä n. 1700-2000€, ja sillä rahalla saa ruoat, harrastukset ja hankinnat katettua mainiosti, ainakin jos tyytyy siihen ettei ainakaan joka kuukausi voi ostaa uutta Valentinon laukkua.

Jos taas sen rahan pitäisi riittää viisihenkiselle perheelle, niin silloin ollaan paljon tiukemmalla budjetilla.

Vierailija
16/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvään elämään se kohtuullisella kulutuksella, säästämisellä ja sijoittamisella riittää.

Vierailija
17/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jagex kirjoitti:

No mä saan nettona 2000, bruttona .. ööö ,... jotain 2800 kenties? en jaksa tarkistaa. 

No eipä tuo+600 nyt mihinkään pröystäilyyn riitä, mutta hyvin sillä elelee. Elelen minäkin ihan kohtuullisesti. 

Palkan kanssa ihan yhtä tärkeitä ajattelemisen aiheita on että asutko puolison kanssa vai yksin, onko lapsia, erityistarpeita jne...

Kyllä sillä asuntolainan lyhentää.

Vierailija
18/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1100 e/kk saan jatkuvasti palkkaa ja pakko sen on riittää. Eli riittää vuokraan, ruokaan ja laskuihin. Mihinkään muuhun ei ole varaa, näillä mennään, elämä on. 

Vierailija
19/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok elämään yhdelle hengelle, mutta ei sen enempään.

Vierailija
20/51 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo riittää 2 asuntoon kuluineen ja lainanjämineen, uuteen autoon, ulkokanamuniin, niittylihaan, kotimaiseen ruokaan, säästöihin ja sijoituksiin, lapsen tanssiharrastukseen ja akuankan tilaukseen.

Toki arjen kuluja jakamassa myös pienipalkkainen mies.

Netto 2800.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän