Hormonikierukkakokemuksia kaivataan!!
Mulle laitettiin huhtikuun alussa h-kierukka (kp6). Neljänä ekana päivänä oli pientä vuotoa/tiputtelua. Sitten n. viikko ettei tullut mitään. Sen jälkeen päivittäin punaruskeaa/rusehtavaa vuotoa, enemmän tai vähemmän. Pikkuhousunsuojalla pärjää, mutta se kyllä sottaantuu aika paljon.
[b]Kuulostaako normaalilta alkuhommalta?[/b] Nyt siis menossa kp42 (kun en pysty sanomaan onko menkkoja ollut vai ei..) Rasittaa kun ei viitsi alkaa sänkypuuhiin, jos vaikka ryöpsähtää seksin seurauksena enempi :-/
Muuten ei oo mitään kurjia sivuvaikutuksia.
Kommentit (10)
Kiitos vastauksista.
Eli ei tarvinne huolestua päivittäisestä tiputtelusta, vaikka ikävä juttuhan tää on. Mutta ehkä se sitten muutaman kuukauden päästä helpottaa :) Jotenkin en vaan ajatellut että ihan JOKA päivä jotain tulee.
ap
ollut ollenkaan menkkoja :). Kierukka ollut nyt 1v2kk ja kohta otetaan pois ja aloitetetaan raskauden yrittäminen.
huomenna pitäisi laittaa hormonikierukka
Siis itselläni tiputteli kolme kuukautta kierukan laiton jälkeen ja se on lääkärin mukaan ihan normaalia, sen jälkeen loppui tiputtelu, tuli muutamat erittäin niukat menkat ja nyt ei ole aikoihin ollut mitään tiputtelua eikä menkkojakaan. Kierukka ollut nyt mulla reilun vuoden..
Voit ihan hyvin harrastaa seksiä, ei sieltä sen seurauksena mitään ryöpsähdä. Niitä vuotoja voi olla miten sattuu sellaiset puol vuotta, mutta sitten ne asettuu. Menkat loppuvat kokonaan tai ovat ihan minimaaliset.
ikävä kyllä.
Mulla kesti tiputtelua melkein puoli vuotta. Sen jälkeen on menkat tulleet vähän miten sattuu niukkoina. Valkovuoto on aika runsasta ja limaista.
Mulla kesti n 3 kk tiputtelua. Levonova ollut nyt yli 6 vuotta eikä kuukautisia ole tullut sen jälkeen kun tiputtelut loppui. Olen ollut tosi tyytyväinen hormonikierukkaan! Mulle pillerit ei koskaan oikein sopineet.
Mulla levonova jo 4.5v. n.puoli vuotta tiputtelua jaka kuukausi tulee erittäin niukat kuukautiset ei kipua . Tyytyväinen olen kaikin puolin.
Tässä jtain
Tavallisin hormonikierukan asetukseen liittyvä haittavaikutus on kohtutulehdus, joka johtuu useimmiten jo asetushetkellä kohdun kaulakanavassa olleen tulehduksen nousemisesta kierukan mukana kohtuun. Oireina voi olla muutaman päivän kuluttua asetuksesta alkava alavatsakipu, runsautuva verinen vuoto, haiskahtava verensekainen valkovuoto ja kuumeilu. Useimmiten hoidoksi riittää antibioottikuuri, mutta kuumeisessa tulehduksessa antibioottihoidon lisäksi kierukka joudutaan poistamaan. Uusi kierukka voidaan asettaa, kun tulehdus on todettu parantuneeksi. Suomessa kierukan asetukseen liittyvät tulehdukset ovat harvinaisia, koska naisten Papa- ja tulehdusnäytteet on tutkittu ennen asetusta.
Mulla jo monta vuotta ollut tavallinen kierukka ja nyt kokeilen hormonikierukkaa, saas nähdä kuinka käy
Etenkin muutaman ensimmäisen käyttökuukauden aikana hormonikierukasta verenkiertoon kulkeutuva pieni hormonimäärä voi aiheuttaa hormonaalisia sivuvaikutuksia, kuten ihon rasvoittumista, rintojen arkuutta, päänsärkyä, mielialanvaihtelua, sukupuolisen halukkuuden muutoksia ja painonvaihtelua.
Muutaman ensimmäisen käyttökuukauden aikana voi esiintyä kiusallista tiputteluvuotoa lähes jatkuvanakin. Tiputtelun esiintyminen on yksilöllistä ja kokonaismäärältään vuoto on yleensä joka tapauksessa niukempaa kuin aikaisemmat kuukautiset. Hormonikierukka voi lisätä myös taipumusta munasarjojen toiminnallisiin kystiin.
Hormonikierukka voi aiheuttaa kipuilua joka joissain tapauksissa voi johtaa kierukan poistamiseen. Kuten kuparikierukkakin, voi hormonikierukka poistua omia aikojaan. Usein näissä tapauksissa on kuitenkin kyse asetukseen liittyvistä virheistä.