Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten yhden aikuisen taloudessa on mahdollista aikuisopiskella?

Vierailija
31.01.2019 |

Olen merkonomi, haluaisin opiskella tradenomiksi. Haluaisin tehdä sen päätoimisesti ja nopeasti, olla sen aikaa poissa työelämästä, mutta säilyttää vakituisen työpaikkani. Aikuisopintotukea saa 15kk, mitä muita mahdollisuuksia mulla on? Vonko ekaks olla esim. vuorotteluvapaalla ja saada vuorottelukorvausta (joka sekin on ihan helvetin pieni).

Onko täällä ketään aikuisopiskelleita? Ei ole miestä turvaamassa taloutta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaopintoina, osin aikuiskoulutustuella, osin säästöillä, osin kesällä tehtyjen töiden turvin. Ehkä nykytyöpaikan kanssa voi sopia osa-aikatyöstä? Muutama vuosi menee vähän niukemmalla elintasolla. Auttaa, jos ei ole valtavaa asuntolainaa.

Vierailija
2/8 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aikuisopiskelen ja asun yksin. Opiskelen insinööriksi. Tavoite on valmistua reilussa kolmessa vuodessa. Tällä hetkellä olen aikataulussa.

Teen töitä 24 tai 36 tuntia viikossa. Saan tehtyä harjoittelut ja insinöörityöni vakituisessa työpaikassani. Sinäkin saat varmasti tehtyä harjoittelusi omaan työpaikkaasi. 15 kuukautta on melkein kaksi lukuvuotta. Harjoittelua tutkinnossasi on ehkä lukukausi tai kaksi ja jos kiristät vähän opiskelu tahtiasi ei valmistumisen kolmessa vuodessa ole mahdotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutustuella maksimiaika, sen jälkeen opintotuella ja -lainalla. Opiskelijana saa tietysti asumistukeakin. Tukiaikana voi tehd myös vähän töitä, tuloraja on kai jotain 200-300-välillä.

Vierailija
4/8 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisopintotuella ja opintojen ajaksi lainanmaksu vain koroille.

Vierailija
5/8 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monimuoto-opiskeluna

Vierailija
6/8 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monimuoto-opiskeluna

Haluan breikin työelämästä samalla eli en haluaisi tehdä töitä samaan aikaan. 

-ap

Vierailija
7/8 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin muutkin opiskelijat, vyötä kiristämällä. Sinulla on parempi tilanne, kun olet jo ollut työelämässä ja ehtinyt hankkimaan jo jotain omaisuutta (toivottavasti?).

Vierailija
8/8 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä paikkakunnalla, jossa on paljon teollisuutta ja amk, työllistyy hyvin. Lähdin 32-vuotiaana koulun penkille insinööriksi opiskelemaan keskituloisesta duunarityöstä. Palkka vähän putosi kun jatkoin osarina, sellasta 20-25k vuoteen. Ennen opiskeluja 35-40k vuodessa. Yksin asuvana pärjäilee mukavasti. Itse olen sen verran ruma mies, etten ole naisille kelvannut eikä ole perhettäkään elätettävänä.