Apuva! Laihdutus jämähti ja nyt ahistaa
Olen tässä muutaman kuukauden aikana pudottanut 6kg. Nyt sitten huomasin kahden viikon punnituksen jälkeen, että kilo on tullut takaisin. Toki päivittäinen vaihtelu voi tuon selittää, mutta mutta... Olen laskenut nyt pari viikkoa kaloreita ja syönyt niin 1000-1500. Enkä näe nälkää. Ylipainoa on reilusti. Motivaatio meinaa hukkua kun nyt ihan tosissani olen yrittänyt, eikä tulosta näy. Olen jättänyt leivän pois ja pääosin päivän ruoat koostuu kasviksista ja kanasta/ soijasta yms. Ja smoothieista.
Nyt tartten tsemppejä ja vinkkejä!
Kommentit (13)
Lopeta stressaaminen näin aluksi. Toiseksi, paino ei välttämättä putoa tasaiseen tahtiin ja voi välillä pompata ylöskin päin. Tsemppiä!
Älä lannistu tai luovuta! Itselleni on joskus tullut kuukaudenkin jumi, ja välillä paino vähän nousee ennen kuin lähtee taas laskuun.
Kiinnostaisi tietenkin, paljonko sitä ylipainoa on. Liikutko yhtään? Itse en oikein pidä smoothieista laihdutusruokana, kun niissä voi salakavalasti olla tosi paljonkin kaloreita. Lisäksi ruoka olisi parempi syödä ja pureskella kiinteänä kuin juoda, liittyy kylläisyyteen.
Unohda kaloreiden laskeminen, ei kukaan sellaista kauaa jaksa! Syö terveellisesti mutta rennosti, ei liian tiukkaa linjaa tarvitse pitää. Mieti sellainen ruokavalio mistä sulle tulee hyvä olo ja pystyt noudattamaan sitä loppuelämän. Kyllä se paino siitä hilautuu alaspäin, joskus vain hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Älä lannistu tai luovuta! Itselleni on joskus tullut kuukaudenkin jumi, ja välillä paino vähän nousee ennen kuin lähtee taas laskuun.
Kiinnostaisi tietenkin, paljonko sitä ylipainoa on. Liikutko yhtään? Itse en oikein pidä smoothieista laihdutusruokana, kun niissä voi salakavalasti olla tosi paljonkin kaloreita. Lisäksi ruoka olisi parempi syödä ja pureskella kiinteänä kuin juoda, liittyy kylläisyyteen.
Ylipainoa oli niin 30kg, nyt siis noin 25kg. Smoothiet mulla aamupalana sekä joskus illalla myös. Juuri kun sen tein, siihen tuli noin 1,5dl rasvatonta maustamatonta jogurttia, yksi banaani, kuitulisää sekä noin 1,5dl sokeroimattomia mustikoita. Tuota kuitulisää en saa muutoin alas, niin tuohon se maku häviää. Liikun päivittäisen arkiliikunnan lisäksi noin 1-2krt/vko. Lounas usein perussalaattia, mihin esim 100g kanaa ja hieman pähkinöitä ja fetajuustoa. Tämä vaihtelee, riippuen mitä löytyy. Iltaruuaksi perus kotiruokaa (pieni annos) salaatilla ja iltapalaksi esim appelsiini tai raakoja kasviksia tai mitä nyt löytyy. Vettä juon päivässä 2-3L. Jatkuva jano vaivaa.
Ja koen pärjääväni tällä ruokavaliolla vallan mainiosti, viikonloppuisin saatan ottaa rennommin ja syödä hiukan herkkuja yms. Kokonais kalorimäärää siten järkeillyt, että jos painoa pudottaakseni täytyisi minun syödä noin 1500kcl päivässä, niin viikolla vajaaksi jäävät täyttyvät vkl. En tiedä voiko sitä niin kyllä laskea :)
Vierailija kirjoitti:
Unohda kaloreiden laskeminen, ei kukaan sellaista kauaa jaksa! Syö terveellisesti mutta rennosti, ei liian tiukkaa linjaa tarvitse pitää. Mieti sellainen ruokavalio mistä sulle tulee hyvä olo ja pystyt noudattamaan sitä loppuelämän. Kyllä se paino siitä hilautuu alaspäin, joskus vain hitaammin.
Tämän kalorien laskennan otinkin tähän buustiksi, ja jotta näkisin oikeita annoskokoja millä pärjää. Ei ole aikomustakaan pysyvästi tätä pitää, kunhan nyt oppii vähän määriä. Mihinkään liian tiukkaan ruokavalioon en meinaakkaan ryhtyä, jos jossain käydään tai kyläillään, niin toki syön mitä tarjolla. Aiemmin onkin yritykset kariutunut juurikin liikaan tiukkuuteen ruokavaliossa.
Lisää liikuntaa. Uiminen on tosi hyvä tuki laihduttamiseen. Jos et osaa kunnolla uida, kokeile vesijuoksua. Netistä löydät videoita joista voit opetella tekniikoita.
Kannattaisi muistaa että elämäntapamuutos on maraton eikä sprintti. Et ole hetkessä kerännyt 30kg ylimääräistä eli ei ne hetkessä lähdekään
Ensin lopetat stressaamisen painostasi ja keskityt hyvinvointiisi. Vaikket täksi kesäksi "kesäkuntoon" pääsisi niin vaikka sitten sitä seuraavaksi.
Ihan hyvältä kuulostaa ap:n meno, jatka vain sinnikkäästi. Pitkäjänteisyys on hyvästä. Jos olet vuosia tai jopa vuosikymmeniä ollut ylipainoinen, ei ole järkevää olettaa, että pääsisit liikapainosta eroon muutamassa kuukaudessa. Aivojen pitää myös pysyä perässä, ne pitää "ohjelmoida" uudestaan.
Ja jos olet syönyt aiemmin paljon sokeria, vehnää, prosessoituja tuotteita yms., niin keholla voi kestää uuteen, terveellisempään ja kuitupitoisempaan ruokavalioon tottumisessa. Muista syödä rasvaa tarpeeksi, ja sitä näytätkin jo saavan mm. pähkinöistä. Kalahan on erinomaista ruokaa monestakin syystä (muillekin kuin laihduttajille).
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi muistaa että elämäntapamuutos on maraton eikä sprintti. Et ole hetkessä kerännyt 30kg ylimääräistä eli ei ne hetkessä lähdekään
Ensin lopetat stressaamisen painostasi ja keskityt hyvinvointiisi. Vaikket täksi kesäksi "kesäkuntoon" pääsisi niin vaikka sitten sitä seuraavaksi.
Tämä pitäisi muistaa kyllä joka päivä. Ei se hetkessä tapahdu.
ap_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoa oli niin 30kg, nyt siis noin 25kg. Smoothiet mulla aamupalana sekä joskus illalla myös. Juuri kun sen tein, siihen tuli noin 1,5dl rasvatonta maustamatonta jogurttia, yksi banaani, kuitulisää sekä noin 1,5dl sokeroimattomia mustikoita. Tuota kuitulisää en saa muutoin alas, niin tuohon se maku häviää. Liikun päivittäisen arkiliikunnan lisäksi noin 1-2krt/vko. Lounas usein perussalaattia, mihin esim 100g kanaa ja hieman pähkinöitä ja fetajuustoa. Tämä vaihtelee, riippuen mitä löytyy. Iltaruuaksi perus kotiruokaa (pieni annos) salaatilla ja iltapalaksi esim appelsiini tai raakoja kasviksia tai mitä nyt löytyy. Vettä juon päivässä 2-3L. Jatkuva jano vaivaa.
Ja koen pärjääväni tällä ruokavaliolla vallan mainiosti, viikonloppuisin saatan ottaa rennommin ja syödä hiukan herkkuja yms. Kokonais kalorimäärää siten järkeillyt, että jos painoa pudottaakseni täytyisi minun syödä noin 1500kcl päivässä, niin viikolla vajaaksi jäävät täyttyvät vkl. En tiedä voiko sitä niin kyllä laskea :)
Jätä fetajuusto ja maitotuotteet pois ja vaihda banaani esim. omenaan.
Täällä sama tilanne, laihdutus on jämähtänyt. Syön reilusti alle oletetun kulutuksen ja paino vaan pysyy samassa. Sentään n. 4kg on jo lähtenyt, nyt vain jumittaa... No, sentään ei nouse enää. :) Ehkä tämä tästä. Ei huvittaisi lopun ikää olla punkero.
Shepherd kirjoitti:
Täällä sama tilanne, laihdutus on jämähtänyt. Syön reilusti alle oletetun kulutuksen ja paino vaan pysyy samassa. Sentään n. 4kg on jo lähtenyt, nyt vain jumittaa... No, sentään ei nouse enää. :) Ehkä tämä tästä. Ei huvittaisi lopun ikää olla punkero.
Paino ei aina putoa tasaisesti, kroppa pitää taukoa. Ihan ok juttu.
Pystytkö sä syömään koko loppu elämä 100-1500kcal? Jos et, ne kilot tulee takaisin ennemmin tai myöhemmin.
En tiedä, miten syöt, koska et kerro sitä aloituksessa. Tärkeintä tässä vaiheessa on kuitenkin panostaa ruoan laatuun, ja vahtia myös annoskokoja. Panosta kasviksiin, syö proteiinia (myös kasviksista saatavaa) ja juo vettä. Salli herkuttelu silloin tällöin. Tsemppiä!