Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko mummo avata lapselleni pankkitilin

Vierailija
30.01.2019 |

niin että lapsi (teini) saisi kuitenkin käyttöönsä kortin, jolla voi nostaa rahaa ja maksaa ostoksiaan, mutta tili olisi mummon nimellä?

Lapsi menossa kesätöihin, tarvitsisi pankkitilin, mutta minä en sellaista voi avata, ettei lapsen säästöt vaikuttaisi toimeentulotukeen, koska sitä ilman en sairaana työkyvyttömänä tulla lapsen kanssa toimeen.
Kuitenkin ton ikänen tarvitsee jo omaa rahaa, ja tuleva lukiokin maksaa maltaita.

Miten kela suhtautuu, jos lapsella on tili?
Lopetin heti lapsen tilin, kun tt-tuki siirtyi kelalle, koska muutoin olisi otettu ne vähät säästöt kuitenkin huomioon, mitkä kuitenkin aina meni elämiseen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään alaikäiselle voivat avata tilin vain vanhemmat. Ja molempien vanhempien (jos siis on kaksi huoltajaa) pitää allekirjoittaa paperit.

Tämä tuli itselleni yllätyksenä, tämä on muuttunut joitain vuosia sitten.

Kinkkinen tilanne...tuleeko ilmi jos tili on jossain ihan random pankissa? Mistä kela sen sais tietää?

Vierailija
2/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mummo avaa käyttötilin omalla nimellään ja antaa pankkikortin lapsenlapsen käyttöön niin eihän sille kukaan mitään voi. Lapsenlapsi ei kuitenkaan voi ohjata palkkaansa ns. vieraan ihmisen tilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mummo avaa käyttötilin omalla nimellään ja antaa pankkikortin lapsenlapsen käyttöön niin eihän sille kukaan mitään voi. Lapsenlapsi ei kuitenkaan voi ohjata palkkaansa ns. vieraan ihmisen tilille.

:( kyllä menee todella vaikeaksi. Ilmeisesti minun on sitten vain avattava tili itse, mutta pakko siitä on kelaan tiedottaa, jos saavat sen selville enkä ole ilmottanut, saan vielä petossyytteen.

Eihän tästä tule yhtään mitään taas, kun itse yrittää jotain saada säästään pahan päivän varalle, niin siitä rangaistaan. Eikö luulis että kelankin mielestä olisi ihan hyvä että lapsi tienaa kesätöillä ja saa rahaa lukiota varten. 

Pakko kuitenkin anoa kunnalta niihin kirjoihinkin apua, kun itsellä ei ole senttiäkään ylimääräistä, eikö olisi hyvä että osa tulisi edes kesätyöstä se raha. :(

Vierailija
4/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt en ymmärrä.

Lapsen vanhemmat avaa lapselle tilin vai eikö niitä vanhempia ole?

Mun lapsilla tili s-pankissa, ei ole kuluja.

Samoin itsellä tili siellä.

Siis asutko sinä lapsen kanssa??

Vierailija
5/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain oudosta syystä lapsen tienaamat rahat on lapsen. Ei ne vähennä toimeetulotuesta kuin sen lapsen osuuden verran.

kela väittää näin:

Lapsen vähäiset ja epäsäännölliset tulot

Alle 18-vuotiaiden lasten tulot vaikuttavat perustoimeentulotukeen vain silloin, kuin ne ovat vähäistä suurempia ja säännöllisiä (esim. perhe-eläke). Esimerkiksi alle 3 kuukautta kestävän kesätyön ansiot eivät vaikuta. Lapsen tulot huomioidaan enintään hänen perusosansa ja hänen muiden perusmenojensa suuruisina.

Vierailija
6/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla pankki kohtaistakin mutta mä avasin just meijän omalle lapselle tilin Osuuspankkiin ja siellä oli että ainaki semmosen tilin voi lapselle avata vanhemmat tai isovanhemmat jne. Vanhemman suostumuksella..eli siis tili olisi lapsen oma mutta mummun aukaisema. Mietin vaan että mistä kela saisi tietää vaikka itse aukaisisit tilin jos se tili ei sinun tiedoissa näy... Anteeksi, ei tästä varmaan hyötyä ollut:D kunhan vähän pohdiskelin itsekkin että miten lie

Vierailija
7/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen? Onko ihan mahdoton ajatus että muuttaisi omilleen ja saisi oman asumistuen ja ennen töitä toimeentulotuen?

Oon itsekin ttt-loukussa, tää on hanurista :(

Vierailija
8/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin että lapsi (teini) saisi kuitenkin käyttöönsä kortin, jolla voi nostaa rahaa ja maksaa ostoksiaan, mutta tili olisi mummon nimellä?

Lapsi menossa kesätöihin, tarvitsisi pankkitilin, mutta minä en sellaista voi avata, ettei lapsen säästöt vaikuttaisi toimeentulotukeen, koska sitä ilman en sairaana työkyvyttömänä tulla lapsen kanssa toimeen.

Kuitenkin ton ikänen tarvitsee jo omaa rahaa, ja tuleva lukiokin maksaa maltaita.

Miten kela suhtautuu, jos lapsella on tili?

Lopetin heti lapsen tilin, kun tt-tuki siirtyi kelalle, koska muutoin olisi otettu ne vähät säästöt kuitenkin huomioon, mitkä kuitenkin aina meni elämiseen.

Nyt täytyy tehdä ero mikä on sinun tili ja mikä on lapsen tili. - Lapsen tili on lapsen tii, eikä sieltä voida ottaa lapsen säästöjä. - Toinen juttu n se, että sinä perustat oman tilin ajatuksella, että sinne keräsit lapselle pesämunaa/ laittasiit lapselle rahaa, niin tällaiselta tili luonnollisesti voidaan huomioida osana sinun varallisuuttasi ja siten myös toimeentukea laskettaessa.   

Vierailija
9/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa se kieroilu niin ei tarvitse tällaisia miettiä.

Vierailija
10/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko että työnantaja maksaa palkan ja verot mummon nimellä? No, jäätte kiinni kyllä. Tulorekisteriin menee tiedot palkoista joka kk

Vierailija
11/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kela saa verottajalta tiedot

Vierailija
12/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm.. Siis vaikka mummo avaisikin lapselle tilin niin tiedot paikastahan menee kai kelalle huolimatta siitä kenen tilille se on suunnattu.

Mutta siis miksi mummo ei voisi avata itselleen vaikka s-tiliä jonka oikeudet olisivat lapsella.

Vierailija
13/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa se kieroilu niin ei tarvitse tällaisia miettiä.

Kyllä jokainen lienee huolehtii jälkikasvustaan ja haluaa parasta. Ei varmaan innosta nuorta tekemään työtä jos se on itseltä ja perheeltä jotenkin pois.

Toivottavasti löytyy ratkaisu.

Vierailija
14/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm.. Siis vaikka mummo avaisikin lapselle tilin niin tiedot paikastahan menee kai kelalle huolimatta siitä kenen tilille se on suunnattu.

Mutta siis miksi mummo ei voisi avata itselleen vaikka s-tiliä jonka oikeudet olisivat lapsella.

Mummon tiliin voidaan tli käyttöoikeus lapselle. Mutta lapsen käyttöoikeus ei poista sitä, että tämä tili huomioidaan mahdllisesti toimeeentuloa laskettaessa. 

Vierailija
15/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja tuskin suostuu maksamaan teinin palkkaa mummon tilille.

Vierailija
16/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nyt en ymmärrä.

Lapsen vanhemmat avaa lapselle tilin vai eikö niitä vanhempia ole?

Mun lapsilla tili s-pankissa, ei ole kuluja.

Samoin itsellä tili siellä.

Siis asutko sinä lapsen kanssa??

Asun, olen yksinhuoltaja.

Ei tässä muuta onhelmaa ole kuin se, että jos lapsi menee kesätöihin ja saa siitä rahaa, kela vie minulta sitten tt-tuen pois, koska se huomioisi lapsen palkan minun rahaksi.

En voi menettää tt-tukea, koska minulla ei olisi varaa lääkkeisiinkään jos sen menetän, ja niitä ilman kuolen.

Vierailija
17/21 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummon tiliin voidaan perustaa tilin rinnakkainen käyttöoikeus lapselle. Mutta lapsen käyttöoikeus ei poista sitä, että tämä tili huomioidaan mahdllisesti toimeentulotukea laskettaessa. 

Vierailija
18/21 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä mahdollista.

Vierailija
19/21 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo voi haluta avata tilin lapsenlapselleen,onko siinäkin jotain pahaa?

Vierailija
20/21 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei lapsi ole yli 3 kk töissä, niin hänen tulonsa ei ole toimeentulotuesta pois. Että avaat nuorelle oman tilin ja palkka normaalisti sinne, ei ongelmaa.

Kai myös haluat opettaa lapsesi rehdiksi kansalaiseksi etkä lusmuksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän