Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekosyysi sille, että 3-vuotiaallasi on vaippa?

Vierailija
30.01.2019 |

Niin, mikä on syy? 🤔

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on opittu vähän alle 2-vuotiaana kuiviksi, mutta siitä muutaman kuukauden päästä on syntynyt uusi vauva ja taapero taantunut käyttämään vaippoja vielä pari kuukautta. On ollut kivempi antaa käyttää siinä hetki vaippaa kuin antaa lapsen stressata vaatteiden kastumista tai lattialle pissaamista. Nuorin varmaan oppii n. 2-vuotiaana pysyvästi.

Vierailija
22/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 20 vuotta sitten opin yliopiston psykologian perusopinnoissa, että identtisillä kaksosilla oli tutkittu kuivaksi oppimista. Toista kaksosista oli "opetettu" olikohan puolivuotiaasta saakka, toista alettiin opettaa, kun näytti merkkejä siitä, että saattoi pidättää. Loppujen lopuksi olivat kuivat eli sellaiset, että omatoimisesti tunnistivat hädän samoihin aikoihin 2päivän - 2 viikon sisällä identtisestä kaksosestaan. Ja aina se aiemmin opetettu ei oppinut aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoisen pottatreenit aloitettiin 9kk ikäisenä. Potalle vietiin kahden tunnin välein. Melkein aina onnistui alusta alkaen pottaan tekeminen. Mutta aina kun yritin opettaa kuivaksi tyttö pissasi protestiksi vähän väliä. Esim. sohva oli päällystetty pissasuojilla, jotka vaihdoin aina kun kastui. Tuntia myöhemmin kokeilun aloituksesta oli pakko lopettaa sillä erää koska suojat loppui. Ulkonakin pissaili ja kakkasi housuun joka kerta eikä se haitannut tyttöä ollenkaan. Olisi kyllä pystynyt pidättämään koska normaalisti nuo kaikki tuli pottaan. Oppi lopulta pois vaipoista 2v10kk ikäisenä sitten kun hän itse päätti että nyt on aika. Vaipat jäi saman tien pois eikä niitä tarvittu edes yöllä.

Nyt toisen kanssa en ole todellakaan jaksanut viedä potalle noin usein. Opin ekasta että lapsi oppii kuivaksi vasta sitten kun hän on itse siihen valmis. Kuopus nyt 1v10kk joten pikku hiljaa pitää ruveta lisäämään potalla käyntiä mutta en aio täll kertaa ottaa mitään paineita.

Vierailija
24/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni onneksi kaikki hyvin ja molemmat lapset oli päivä- ja yökuivia 2v. Tyttö sanoi itse minulle kun oli alle 2v että äiti en tarvitse yövaippaa. Ja oikeassa oli kun ei kertaakaan käynyt pissavahinkoa.

Potalla alkoivat käydä n.9kk iässä ja joskus sinne pottaan tuli jotain ja joskus ei. Ihan mielellään kuitenkin istuivat potalla. Nalle istui vieressä omalla pikku potalla. Tykkäsivät myös selailla kirjoja potalla.

Ei ole tarvinnut koskaan tapella potta-asioista tai vaikka hampaiden pesusta. 

Toinen mikä ihmetyttää on että 2-3v lapsilla on tutti suussa kaiken päivää. Tulppa? Varmaan vaikea oppia puhumaankin!

Vierailija
25/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ummetus, jota ei olla saatu lääkkeillä ihan hallintaan. Ummetuspäivinä tulee ohivuotoja, sitten jos lääke toimiikin, saattaa tulla ripulia. Lapsi on kohta neljä. Enimmäkseen pärjätään ilman vaippaa, mutta hankalina päivinä laitetaan vaippa kun lähdetään kotoa.

Vierailija
26/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP kiitos ketjusta. Olen itse stressannut meidän lapsen pottavastaisuutta. Hän on 2,5v ja pottailtu on n. 1v iästä lähtien. Kaikkea kokeiltu, ja itse asiassa nyt on alkanut kehittymään asiassa kunnolla kun on vain päätetty että jos ei halua potalle niin ei sitten - sellaisina päivinä käytetään vaippaa enemmän. Osaa kyllä pidättää hyvin jo, mutta ei kerta kaikkiaan halua käydä ainakaan oma-alotteisesti potalla.

Niin pointtini oli, että kiitos teille vastanneille joilla on myös "myöhäisiä oppijoita". Enpä enää lainkaan ota stressiä 3v päivästä. Aiemmin stressasin 2v, sitten 2,5v ja nyt 3v päiviä. Eiköhän opi omana aikanaan kun vanhemmat jaksaa opettaa sensitiivisellä otteella :)

Ei välttämättä ollut tarkoituksesi, mutta minua helpotti lukea nämä vastaukset. Ei olla yksin ongelman kanssa, muillakin uhma vaikuttaa kuivaksi harjoitteluun.