Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekosyysi sille, että 3-vuotiaallasi on vaippa?

Vierailija
30.01.2019 |

Niin, mikä on syy? 🤔

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on kehitysvamma.

Vierailija
2/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vapaa kasvatus.

Meidän 5 vuotias lapsi lopettaa vaipan käyttämisen ja alkaa potalle sitten kun on itse siihen valmis, pakottaminen haittaisi hänen luovaa kehitystään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tekosyytä.

Molemmat lapseni oppivat kuiviksi vähän alle 2-vuotiaina.

Vierailija
4/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oppinut vielä potalle. Tai siis tarkemmin sanottuna osaa kyllä, vaan ei halua. Osaa myös pantata ja pidätellä. Yleisenä ohjeena on, että antaa lapsen mieluummin käyttää vaippaa kuin pidätellä ja venyttää suoltaan ja rakkoaan. Neuvolassa sanottiin olevan yleistä nykyään, että kolmivuotiaat käyttävät vielä vaippoja. Itse olin jo kaksivuotiaasta huolissaan, onko joku vika kun ei opi kuivaksi, aikanaan siis itse olen ollut päiväkuiva jo vuoden iässä. Vastaavasti minua on istutettu potalla jo 6kk iässä ja pissatettu lattialle, vahinkoja sattunut tuon tuosta. Minä mieluummin vaihdan vaipan kuin siivoan pissoja ja pyykkään kusisia vaatteita.

Mikäs ongelma tämä sinulle on? Et sinä niiden vaippojen kanssa joudu tekemisiin.

Vierailija
5/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ovat oppineet kuiviksi 2-vuotiaina, mutta jokaisella lapsella on se oma kehityspiste, jona kuivaksi oppiminen onnistuu luontevasti. Joillain se voi olla vasta 3+v.

Vierailija
6/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasteluksi lasketaan vasta yli 5-vuotiaan vahingot ja suurin osa lapsista oppii kuivaksi 2-3-vuotiaina. Potalle ei saa pakottaa ja esim. aika monella 2-vuotiaalla on niin paha uhmaikä että helpommin oppivat siinä 3-vuoden kieppeillä. Aika moni saa vielä tuossa vaiheessa pikkusisaruksenkin, mikä taannuttaa useimpia taaperoita jokaisella osa-alueella. Myös sukupuolella on merkitystä, keskimäärin pojat oppivat myöhemmin kuiviksi kuin tytöt, ja se saattaa johtua fysiologiasta - mutta myös siitä että pojilla on keskimäärin vahvempi uhmaikä kuin tytöillä.

Enpä usko että kukaan vanhempi nauttimalla nauttii vaipan vaihdosta ja sen syömästä rahasummasta.

Enemmän minä olen aina miettinyt niitä 1-vuotiaina kuivaksi oppineita. Onko se sitten ihan oikeaa kuivaksi oppimista kun lasta juoksutetaan potalla 30-60min välein ettei se pissaa matolle/sohvalle/jne.

Vierailija
7/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppous, vältytään pyykiltä, kun lapsi luopuu vaipoista vasta sitten kun taitoja on sen potalla istumisen lisäksi myös pidättää hetki, ei nykyään ole mitään kiirettä opettaa lasta potalle, tämä on uusi normaali, vaipat eivät ole enää niin kalliita, että niissä säästettäisiin (paitsi sitten ne ympäristö aktiivit, jotka kestottottaa ja vessahätäviestittää)...

Vierailija
8/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja vaimollakin on.

Vierailija
9/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitääh, ihan normaalia 3vuotiaan vielä paskoa housuun? Ei ihme kun nuoret on kokoajan avuttomampi, eihän niitä osata edes kasvattaa.

Vierailija
10/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tekosyytä. Kotona ei tarvi vaippaa, koska käy potalla. Muualla tarvii,.koska vessaa ei ole tarpeeksi usein saatavilla. Lapsi pissaa 30min välein. Se on ihan normaalia kuulemma. Tutkittu on.

Nyt lapsi on jo vanhempi ja käy keskimääräistä useammin vessassa sen olen huomannut. Pidätellä (liikaa) ei kuulema saa, koska se paksuuntaa virtsarakon lihaksia. Se ei ole hyväksi. En edes muista miksi.

Vierailija
11/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erikoislapsi ja muutoin emme saisi tarpeeksi huomiota!

T: Niko Petterin Äiti

Vierailija
12/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jännä kuinka ihmiset olettavat kuivaksi oppimisen olevan omaa erinomaisuuttaan. Se on kuitenkin ihan hormonaalinen asia. Tietysti voi olla lapsia, jotka ei viitsi mennä vessaan. Mutta suurin osa menee, kun on pissahätä. Ja kuivaksioppineillekin tapahtuu vahinkoja , kun on jotain jännää tms.

Vierailija
13/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on erikoislapsi ja muutoin emme saisi tarpeeksi huomiota!

T: Niko Petterin Äiti

Voittajan te dissata toisia. Silläkin saa ja haetaan huomiota.

Vierailija
14/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasteluksi lasketaan vasta yli 5-vuotiaan vahingot ja suurin osa lapsista oppii kuivaksi 2-3-vuotiaina. Potalle ei saa pakottaa ja esim. aika monella 2-vuotiaalla on niin paha uhmaikä että helpommin oppivat siinä 3-vuoden kieppeillä. Aika moni saa vielä tuossa vaiheessa pikkusisaruksenkin, mikä taannuttaa useimpia taaperoita jokaisella osa-alueella. Myös sukupuolella on merkitystä, keskimäärin pojat oppivat myöhemmin kuiviksi kuin tytöt, ja se saattaa johtua fysiologiasta - mutta myös siitä että pojilla on keskimäärin vahvempi uhmaikä kuin tytöillä.

Enpä usko että kukaan vanhempi nauttimalla nauttii vaipan vaihdosta ja sen syömästä rahasummasta.

Enemmän minä olen aina miettinyt niitä 1-vuotiaina kuivaksi oppineita. Onko se sitten ihan oikeaa kuivaksi oppimista kun lasta juoksutetaan potalla 30-60min välein ettei se pissaa matolle/sohvalle/jne.

Ei. Jos se on lähtöisin lapsesta. Eli lapsi lähtee vessaan tai sanoo että on pissahätä. Silloin se on.

Vierailija
15/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen pitäisi olla tekosyy? Vihjaatko, että 3-vuotiaan vanhemmat ovat laiskoja ja huonoja vanhempia vai mikä tässä on ideana? Minusta me olemme nykyään jo ohi tuon kilpavarustelun, jossa vanhempi määrää, missä iässä lapsen on mitäkin osattava ja sitä harjoitellaan niin kauan, että lapsi sen todellakin oppii. Nykypäivää on havaita lapsen herkkyyskaudet ja käyttää niitä hyväksi eikä junnata omia pätemisen tarpeitaan avuttomaan ihmisolentoon.

Molemmat lapseni kävivät säännöllsesti potalla noin 1,5-vuotiaasta alkaen. Toinen oppi kuivaksi 2-vuotiaana ja toinen 3-vuotiaana. Päiväkodissa tämän 3-vuotiaan kohdalla vielä korostettiin, ettei vaippaa sää jättää pois, jos on vahingonmahdollisuus. Oli sitten ilman vaippaa kotona noin 2,5-vuotiaasta lähtien ja päiväkodissakin sitten 3-vuotiaana.

En tiedä, miksi minun pitäisi hävetä toista lastani ja ylpeillä toisellani. En yritä kouluttaa lapsistani mitään valioyksilöitä vaan vahvistaa heidän taitojaan ja vahvuksiaan ikätason mukaisesti.

Ja pakko vielä sanoa, ap, että jos ainoa ylpeilynaiheesi on lapsesi vaipattomuus, niin ihan ei taida hyvin pyyhkiä sinullakaan.

Vierailija
16/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jännä kuinka ihmiset olettavat kuivaksi oppimisen olevan omaa erinomaisuuttaan. Se on kuitenkin ihan hormonaalinen asia. Tietysti voi olla lapsia, jotka ei viitsi mennä vessaan. Mutta suurin osa menee, kun on pissahätä. Ja kuivaksioppineillekin tapahtuu vahinkoja , kun on jotain jännää tms.

Niinpä. Ei sitä CV:hen laiteta, milloin oli kuiva. Yökastelu riippuu hormoneista hyvin pitkälti.

Vierailija
17/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ei sitä CV:hen laiteta, milloin oli kuiva. Yökastelu riippuu hormoneista hyvin pitkälti.

Eikä sitä milloin oppi ensimmäisen sanan tai oppi kävelemään. ÄÖ olisi ehkä hyvä mainita kyllä joidenkin :D.

Vierailija
18/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitääh, ihan normaalia 3vuotiaan vielä paskoa housuun? Ei ihme kun nuoret on kokoajan avuttomampi, eihän niitä osata edes kasvattaa.

Olen 7-kymppinen mummo ja minäkin tiedän, että kuivaksioppiminen on ihan hormonaalinen juttu lapsilla ja sen tietää fiksut nykyäidit ihan varmasti, ne äidit, joiden elämässä on muutakin sisältöä, kuin se, että lapsia juoksutetaan ja stressataan potalla.

Ei omien lasten taaperovaiheessa edes keskusteltu moisesta humpuukista.

Nyt käytän täältä oppimaani kommenttia, hankkikaa elämä!

Vierailija
19/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa tämäkin on teille ongelma. Nyt kyllä kauhistutte meidän tarinasta.

Me opetettiin esikoista potalle jo 8kk iästä alkaen. Hän tykkäsi istua potalla mutta ikinä sinne ei mitään tullut. Hän taisi olla vähän reilu 3 vuotias ennenkuin vaipasta pääsimme eroon ja vasta muutama kk aikaisemmin ensimmäiset pissat pottaan tuli. Hän on nyt kohta 6 vuotias ja ollut ilman yövaippaa vasta alle 3kk. Siihen asti kunnes hänestä yhtäkkiä tuli yökuiva niin hänen yövaippa oli aamuisin aivan täynnä vaikka kaikkea kokeiltiin. Kaikenlaista yritettiin mutta se nyt vaan meni näin. Ikinä emme stressiä asiasta ottaneet eikä edes tuosta päivävaipasta meillä ollut kiire eroon.

Kuopuksemme on nyt 2v.9kk ja hän on ollut ilman päivävaippaa jo yli puoli vuotta. Yövaippakin on kuiva ollut samanaikaa noin 5/7 yöstä viikossa. Parina päivänä viikossa siellä hieman on pissaa. Ja tätä kuopusta ei oikeastaan ole koskaan potalla istutettu kun hän ei ole siitä pitänyt. Hän vain yhtäkkiä itse päätti että alkaa potalla käymään.

Olemme kyllä varmaan aivan kauheita vanhempia joilta lapset pitäisi ottaa pois. Tai niin ainakin teidän vuoden (av)mammojen mielestä.

Vierailija
20/26 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa tämäkin on teille ongelma. Nyt kyllä kauhistutte meidän tarinasta.

Me opetettiin esikoista potalle jo 8kk iästä alkaen. Hän tykkäsi istua potalla mutta ikinä sinne ei mitään tullut. Hän taisi olla vähän reilu 3 vuotias ennenkuin vaipasta pääsimme eroon ja vasta muutama kk aikaisemmin ensimmäiset pissat pottaan tuli. Hän on nyt kohta 6 vuotias ja ollut ilman yövaippaa vasta alle 3kk. Siihen asti kunnes hänestä yhtäkkiä tuli yökuiva niin hänen yövaippa oli aamuisin aivan täynnä vaikka kaikkea kokeiltiin. Kaikenlaista yritettiin mutta se nyt vaan meni näin. Ikinä emme stressiä asiasta ottaneet eikä edes tuosta päivävaipasta meillä ollut kiire eroon.

Kuopuksemme on nyt 2v.9kk ja hän on ollut ilman päivävaippaa jo yli puoli vuotta. Yövaippakin on kuiva ollut samanaikaa noin 5/7 yöstä viikossa. Parina päivänä viikossa siellä hieman on pissaa. Ja tätä kuopusta ei oikeastaan ole koskaan potalla istutettu kun hän ei ole siitä pitänyt. Hän vain yhtäkkiä itse päätti että alkaa potalla käymään.

Olemme kyllä varmaan aivan kauheita vanhempia joilta lapset pitäisi ottaa pois. Tai niin ainakin teidän vuoden (av)mammojen mielestä.

Ei vitsi tähän vielä lisäys että esikoiselta kun huvikseen joskus yritimme ottaa päivävaippaa kokeeksi pois niin hän vaan pokerilla lurutteli pissat housuun eikä välittänyt pätkän vertaa märistä housuista ja pissat siivottiinkin vasta kun minä tai mieheni sen huomasi. Kuopuksellamme taas ei ole yhtään vahinkoa sattunut sen jälkeen kun hän vaipasta päätti luopua.