Mitkä on teidän talouden tulot ja menot kuukaudessa? Kuinka koette pärjäävänne?
Ihan mielenkiinnosta tälläinen kysely, kun oman perheen budjettia tänään laskeskelin. Lisätietona voi laittaa perheen koon, onko lemmikkejä, mihin rahaa kuluu, onko esim. remppatarpeita? Ja tärkein kysymys, koetteko perheenne hyvätuloisena vai köyhänä?
Meillä tulot yhteensä n. 4500€/kk, lapsia on yhteensä 5 (yksi viikko-viikko lapsi). Lemmikkejä löytyy 3.
Meillä kaikki menee mikä tuleekin ja yleensä loppukuusta on tiukkaa ja odotellaan tilipäivää. Talo vaatisi remppaa (osa jo tehty) vielä noin 50 000€ edestä, mut tällä tahdilla tuntuu vaikealta saada rahaa säästöön sitä varten. Eli koen meidät köyhäksi, mutta en tiedä pitäisikö?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Yksi aikuinen ja kaksi lasta, 10 ja 14 v. Palkka nettona 2200, lisäksi lapsilisät ja elatustukea yhteensä n. 600 e. Maksan yksin kaiken, lasten isä ei juuri osallistu kuluihin mitenkään. Hesarin laskurin mukaan 70 %:lla on enemmän rahaa käytössä kuin minulla.
Siis lapsilisät ja elatustuki on yhteensä n. 600 e.
Nettotulot 3500€
Joista asuminen 2000€
Muut laskut 500€
Ruoka yms. 1000€
Lapsilisät säästöön.
2 aikuista, 2 lasta ja pieni koira. Tulot n. 3000€ nettona joista asumiseen menee 1100€ (laina+korot+vastike). Ei ole remontteja tulossa, tosin keittiö kaipaisi remppaa. Lasten harrastuksiin menee 200€/kk. Auto on ja sen huoltamiseen menee kyllä rahaa. Voidaan ostaa mitä ruokaa haluamme mutta aika säästeliäästi elämme. Ei tupakoida, ei käytetä alkoa eikä syödä ulkona. Itse en käytä edes ripsiväriä saati ostele kauneustuotteita. Kerran vuodessa käyn kampaajalla. Koen meidät pienituloisiksi mutta en köyhiksi koska meillä on säästöjä melko paljon niiltä ajoilta kun asuimme miehen kanssa kahdestaan hyvin ahtaasti pienessä yksiössä juuri sitä varten että säästettäisiin 😊.
2 aikuista ja 1 lapsi. Nettopalkat n. 5300 €. En koe, että oltaisiin erityisen hyvätuloisia muttei nyt huonotuloisiakaan. Vuokraan menee alle tonni kuussa, autoa ei ole. Ihan perusmukavasti eletään, ei laskeskella rahoja (siksi en osaa sanoa menoja tarkemmin, muuta kuin vuokran), ja aika hyvin jää säästöön.
Kuulutaan viisihenkisellä perheellä ylimpään 10% tuloluokkaan. Tuloja jää käteen noin 7500e/kk. Kulutetaan suurin osa pois, asuntolainaa lyhennetään ja vähän sivuun eri rahastoihin.
2aikuista+2teini ikäistä lasta,nettotulot yhteensä 2800 kuussa.Asunto-osake onneksi velaton,muuten voisi vähän tehdä tiukkaa.kaikki menee mitä tulee mutta pärjätään kuitenkin.
Olen pienen lapsen äiti toimeentulotuella. Yhteensä saan tukia 1700€/kk.
Asumiseen menee kuukaudessa 810€, sähköön 20€, ennen elämäntilanteen muutosta otetun lainan takaisinmaksuun 200€, kotivakuutukseen 20€. Puhelin 40€, siinä kaikki kuukausittaiset menot onkin. Loppi ruokaan ja muuhun. En koe olevani lainkaan köyhä, saan kaiken mitä tarvitsemme ja paljon ns. ylimääräistä.
Asun yksin. Tulot nettona 1200-1300 väliltä. Menot noin 1000 euroa kuussa jos mitään yllättävää ei tapahdu. Olen köyhä, mutta mielestäni minulla on kaikki tarvittava. En esim. koe tarvetta matkustaa.
Meillä 2 aikuista ja 7- ja 11-vuotiaat lapset. Nettotulot lapsilisineen n. 5200 euroa ja minusta tuntuu, että pärjätään tosi hyvin. Lisäksi bonuksia tulee nettona n. 5000 e vuodessa. Autot on 2013 ja 2015 vuodelta, molemmat velattomia. Asuntolainaa on kyllä, mutta vain noin neljännes talon arvosta. Meillä on hyvät työsuhde-edut, esim. ePassi niin kaikki leffassa käynnit, konsertit ym. on ilmaisia. Puhelin ja netti tulee kans työnantajalta. Mitä enemmän tienaa, sitä vähemmän tuntuu menevän rahaa kun edut työpaikalla paranee. Joskus kun nuorena työskentelin myyjänä, kaikki piti maksaa itse.
Olen kiitollinen tilanteestani. Olen oikeasti ollut nuorempana tosi köyhä ja itkenyt, riittääkö raha laskuihin. Autosta en uskaltanut edes unelmoida. Nykyään on paljon väljempää, säästössäkin n. 20 000 euroa. Ne on tarkoitus käyttää kylpyhuoneremonttiin, tosin ehkä hieman pitää vielä säästää.
Omat nettotulot 2500 e/kk silloin, kun ei tule päivärahoja. Siitä tasan tonni menee heti tilipäivänä omiin laskuihin. Työmatkoihin 250 e/kk ja taloustilille (asumiskulut+ruoka) parista satasesta yli tonniin riippuen sen kuukauden laskuista.
Pienimmillään siis omaan käyttöön tai säästöön ei teoriassa jää mitään, mutta käytännössä onneksi harvoin tarvitsee laittaa yhteiselle tilille yli 300/kk ja toisaalta harvassa on kuukausia jolloin ei tulisi matkapäivärahoja.
Ei lapsia, kahden aikuisen talous, tuossa siis vain omat tuloni ja menoni.
Netto about 3000. Asun koiran kanssa isossa omakotitalossa, maksan asuntolainaa. Mulla on myös kanoja 5, mutta ei ne suuri menoerä ole :D Koen itseni ihan ookoo-tuloiseksi.
Rahaa jää yleensä kuun lopussa yli, ellei tule mitään suurempia "yllätyshankintoja". Nyt esim. puolen vuoden sisällä hajosi sekä telkkari että pesukone, toiseen joutui rokottamaan säästötilileiltä. Mutta tämä oli vähän oma moka kun olin just shoppaillut ns. vähän yli varojen, eli tilin nollille ja tuli yllätysmeno...
Käyn pari kertaa kuussa ulkona syömässä ja säännöllisin väliajoin jossain kaupunkilomilla pitkän viikonlopun Euroopan sisällä. Ja pari kertaa vuodessa Euroopan ulkopuolelle pidemmille lomareissuille.
Tälle vuodelle suunnitelmissa 75k remppa, rahat säästötililtä. (Nämä rahat perintörahoja, ei tuosta palkasta tosiaankaan säästettyjä.)
Hyvin pärjää, kun ei osta mitään turhaa ja juoksee tarjousten perässä ja ostaa silloin paljon pakkaseen ja varastoihin.
2 aikuista 2 lasta. Netto yhteensä n.5000e, riippuen kilsoista ja vuorolisistä. Asumiseen 1600e (laina+vastike), päivähoitomaksu 350e, kaksi autoa n.700e, plus muut laskut. Loppurahat kuluukin ruokaan,lasten vaatteisiin, kosmetiikkaan yms.
Ei jää tällä hetkellä mitään säästöön, koen että ollaan keskituloisia.
Yksi aikuinen ja kaksi lasta, 10 ja 14 v. Palkka nettona 2200, lisäksi lapsilisät ja elatustukea yhteensä n. 600 e. Maksan yksin kaiken, lasten isä ei juuri osallistu kuluihin mitenkään. Hesarin laskurin mukaan 70 %:lla on enemmän rahaa käytössä kuin minulla.