Minut laitettiin päiväkotiin 5 kk ikäisenä vauvana
Onko muita, jotka ovat kokeneet saman? Olen tästä asiasta toki tiennyt, mutta asia nousi mieleeni voimakkaammin nyt kun minulla on oma vauva. En voisi kuvitellakaan, että laittaisin sen ikäisen vauvan kunnalliseen päivähoitoon, olkoonkin sitten vauvala. En myöskään ole kuullut muista, jotka olisivat olleet hoidossa julkisessa päiväkodissa tuon ikäisenä.
Minua häiritsee ajatus siitä, etten tiedä kuka minua on silloin hoitanut tai kuinka paljon tosiasiallisesti olen siellä päiviä viettänyt. Äidiltäni en viitsi asiasta kysellä, kun kokee aiheen esiin nostamisen syyttelynä.
Kysynkin siis, että onko muita kokenut samaa ja jos on, onko vaikuttanut kiintymyssuhteisiin myöhemmässä elämässä, tai jotenkin muuten?
Kommentit (11)
Joo minä menin 4 kk iässä.
Olen vm -74. Äitiyloma oli 3 kk josta 1 kk ennen synnytystä. Eli 2 kk piti laitta hoitoon. Äiti laitto mut naapurin tädille 2kk iässä ja sit tarhaan vauvalaan 4kk iässä.
Mutta paska äiti oli muutenkin. Hyvin olis ollu rahaa olla kotona muttei viitsinyt, ei ollut lainkaan lapsirskas eikä koskaan ole hoivannut tai rskastanut. Just ja just ruokaa sain. Kohtelu tylyä.
En rakasta äitiäni tippaakaan, lähinnä inhoon.
Minut laitettiin hoitoon 2 kk:n ikäisenä. Tosin en mennyt päiväkotiin, vaan 16-vuotias tyttö tuli kotiin hoitamaan minua siksi aikaa, kun äiti oli töissä. Se oli siihen aikaan täysin normaalia, kun äitiyslomat olivat lyhyitä. En ole huomannut asiasta aiheutuneen minulle ongelmia.
Sua hoiti joku Maija Virtanen. Oikeasti, mitä sä sillä tiedolla teet kuka sua hoiti, yrität löytää sen somesta tai menet ovikelloa soittamaan?
Minä olin päiväkodissa hoidossa jo rv38.
Olin seimessä noin 3 kk ikäisestä, sitten naapurin tädillä isompana.
Rakastin äitiäni, hän joutui käymään raskaissa tehdastöissä jotta saisi meille ruokaa ja myöhemmin minut koulutettua.
Nykymammat valittavat tyhjästä.
Silloin vauvalat/seimet olivat erillään isompien pienten ryhmistä. Ihan perus jos ei ollut rikasta miestä elättämässä, että molemmat käy töissä.
Nykyisiin alle 3v ryhmiin en vauvoja laittaisi, mutta n. 2-vuotiaat saavat niistä paljon iloa. Minun nyt 2,5v aloitti tarhassa syksyllä ja onneksi kaikki ryhmässä ovat jo 2v, kyllä vauvat jäisi jalkoihin kun yleensä on 2 työntekijää vain paikalla ja siis 12 alle 3-vuotiasta. Sijaisia ei kuulemma saa ja muutenkin on outoa, että lapset on 8-9h hoidossa ja työntekijät paikalla alle 8h. Kuitenkaan ei saa neljättä palkata samaan ryhmään 🙄 Mielestäni homma toimii kolmella (nuoret hoitajat ja 1 pätevä opettaja) ja kaikkea fiksua näyttävät tekevän, MUTTA en voisi kuvitella noin isoon ryhmään vielä ihan pieniä vauvoja 😞 Niin suuri ero, onko kaikki esim. vaipassa vielä vai osaako kaikki jo puhua ym.
RAHAA päiväkoteihin!
En ole traumatisoitunut, hyvin menee elämässä. Minulla on korkeakoulutus, ammatti ja mukava perhe. Kunhan nyt pohdin, että millaisia vaikutuksia ihmiset vastaavissa tilanteissa ajattelevat itsessään olevan.
Ei varmaan tarvitsisi häiritä, että kuka on hoitanut, mutta mietin vain, että onko hoitajia kenties ollut useampi vai onko siellä päiväkodissa ollut kenties tapana, että pääasiallisesti vauvaa hoitaa yksi ihminen. Luulisi, että tiheään vaihtuva hoitaja ei ole hyväksi noin pienen lapsen kiintymyssuhteelle ym.
Ap
Mutta kyllä tuo vaikutti myös ÄIDIN kiintymyssuhteeseen. Mut pantiin hoitoon 2kk iässö, äitini ei liiemmin kiintynyt muhun. Ei ollut todellakaan rakastava äiti.
Sisarus kyn syntyi oli vuosi -80 ja lakiv muuttunut, äiti oli kotona 10kk ja kiintyi kovasti vauvaan.
Koko lapsuus sit olikin sivusta katsomista miten äiti rakadti ja helli sisarusta (mutta ei vahingossakaan minua), miten sisarus sai lelut ja lahjata, minä en.
Sama jatkuu loppuun asti. Sisaruksen lapsia hoidetaan jatkuvasti, mun ei ikinä (siis todellakaan ikinä, ei ainuttakaan kertaa). En oo saanu killnkiäkään tukea vanhemmilta sen jälkeen kun täytin 18. Sisarus saa yhä kuukausirahaa J sille ostettiin lahjaksi ASUNTO. Mulle ei mitään.
Ja joo ennenkun joku tulee valittaan että oma syy mitäs oot ilkee, niin en kyllä vauvana ja taaperona tai lapsena ole ilkeä ollut enkä ole vieläkään. Äitini ei vaan kiintynyt muhin yhtään.
Vierailija kirjoitti:
En ole traumatisoitunut, hyvin menee elämässä. Minulla on korkeakoulutus, ammatti ja mukava perhe. Kunhan nyt pohdin, että millaisia vaikutuksia ihmiset vastaavissa tilanteissa ajattelevat itsessään olevan.
Ei varmaan tarvitsisi häiritä, että kuka on hoitanut, mutta mietin vain, että onko hoitajia kenties ollut useampi vai onko siellä päiväkodissa ollut kenties tapana, että pääasiallisesti vauvaa hoitaa yksi ihminen. Luulisi, että tiheään vaihtuva hoitaja ei ole hyväksi noin pienen lapsen kiintymyssuhteelle ym.
Ap
Juu, se on ihan tutkimustietoa: vauvalle parasta on yksi tuttu hoitaja. Ensinnä äiti ja tarvittaessa muita. Mahdollisimman vähän muutoksia.
Hyvä pointti tuo, että vaikuttaa varmasti myös äidin suhteeseen vauvaan. Minua ei ole esimerkiksi rintaruokittu. Tänä päivänäkään en sanoisi, että meillä olisi äidin kanssa erityisen hyvät tai läheiset välit.
Tänä päivänä taitaisi olla ennenkuulumatonta, että kunnalliseen päivähoitoon tulisi noin pieniä vauvoja.
Kiitos asiallisista kommenteista.
Ap
Ennen vanhaan ei ollut vaihtoehtoja. Mutta av:n mukaan olet nyt niin traumatisoitunut, että käyt varmaan terapiassa?