Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä voisi olla syy suomalaiseen yksin pärjäämisen kulttuuriin? Pohdintaa

Vierailija
26.01.2019 |

Esimerkiksi Kiina, Thaimaa yms.. koko perhe osallistuu lapsiperheen kasvattamiseen, äitien ei tarvitse pärjätä yksin. Näissä tositeevee-sarjoissa näkee kun mummo lentää Suomeen vauvaperheeseen auttelemaan muutamaksi kuukaudeksi. Suomessa käydään katsomassa vastasyntynyttä ja kahvitkin pitää passata pöytään, sitten paetaan taas omiin nurkkiin katsomaan niitä kauniita ja rohkeita. Suomalaiset on juroja ihmisiä, jokainen pärjätköön itse ja eletään omissa kuplissa. Surettaa välillä tämä meidän kulttuuri. Nyky-isovanhemmat toitottaa että on itse omat lapset hoitanut ja nyt ei enää tarvitse (en yleistä). Tottahan tuokin on, mutta se on silti surullista. Muiden maiden kulttuurissa lapset ovat tulevaisuuden toivo ja onnellisuuden lähde, lapsia palvotaan ja jopa vieraat ihmiset haluavat tulla viihdyttämään vauvaa, Suomessa nyrpistetään nenää itkevälle lapselle. En aina jaksa ymmärtää! Asiallista näkökulmaa ja keskustelua, jotta vois itsekkin alkaa ymmärtämään paremmin miksi tämmöistä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi-teevee, siinäpä se vastaus sinulle

Vierailija
2/13 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa yksilö on yhteisöä varten, Suomessa yksilö on kaiken keskiössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että taustalla on sijaintimme kylmässä ja karussa pohjolassa, jossa tosiaan on pitänyt pärjätä yksin, vetäen rekeä umpihangessa ja karhuntaljaan pukeutuen.

Vierailija
4/13 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se kaikille herkkua ole noissa tiiviissä yhteisöissäkään eläminen.

Vierailija
5/13 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tosi-teevee, siinäpä se vastaus sinulle

Tarkoitatko, että nämä suomalaiset lapsiperheohjelmat kuten toisenlaiset perheet yms, on näyteltyjä? Miten muuten tämmöinen kotimaankasvatti pääsisi näkemään muiden maiden kulttuurin sisälle kuin tv:stä?:) Tiedät itsekin että monissa maissa tapana on koko suvulla osallistua ja lapset ovat suvun keskipisteenä, ihan aidosti, eikä mitään ylimääräisiä kulueriä ja elämän pilaajia.

Vierailija
6/13 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kokoomuslaisen ideologian perusyksikkö, voisi näin sanoa, on aina minä, eikä varmasti me."

*

Vierailija
7/13 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän maatalousyhteiskunnassa meillä oli monen sukupolven talouksia ja "koko kylä kasvattaa" -mentaliteetti. Sittemmin sota (naiset joutuivat pärjäämään yksin ja hoitamaan kaikki, kun miehet rintamalla) ja sen tuoma muutos meidän yhteiskuntaan on varmasti osaltaan vaikuttanut teollistumisen lisäksi. Surullistahan tämä on, että yksin pärjääminen on täällä meriitti. Oli sitten kyse lapsesta tai aikuisesta.

Vierailija
8/13 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä maa pärjää parhaiten kaikilla mittareilla? 

On BKT, on onnellisuustutkimukset on vaikka mitä ja Suomi keikkuu kärkisjoilla. Tutkimukset täysin ulkopuoliselta taholta. 

Ei se yhteisöllisyys esim. Kreikassa ole muuta kuin toisten kyttäämistä ja kontrollointia. Siellä ihan oikeasti ei saa kolmekymppinen mieskään elää omaa elämää vaan mamma vahtii. 

Onhan siinä se puoli, että lihapadat ja puhtaat pyykit odottavat kolmevitostakin "kotona". 

Ainakin minä olen tyytyväinen suomalaiseen malliin. 

-kolme vuotta Kreikassa elänyt

Vierailija
9/13 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se suomalainen mummo ehtii hoitamaan lasta kuukausitolkulla kun se on vielä töissä?

Vierailija
10/13 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinointikulttuuri, oman elämän korostaminen, johon liittyy hyödykkeiden ja palveluiden tyrkytys. Ihmisten helposti johdateltavuus. Hyvät perhesuhteet kun eivät tuota markkinoita.

Vierailija
11/13 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää että joko pakotetaan jompaan kumpaan. Miksei voi vapaasti olla vaan niinku on eikä tarvii tuomita heti.

Vierailija
12/13 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä maa pärjää parhaiten kaikilla mittareilla? 

On BKT, on onnellisuustutkimukset on vaikka mitä ja Suomi keikkuu kärkisjoilla. Tutkimukset täysin ulkopuoliselta taholta. 

Ei se yhteisöllisyys esim. Kreikassa ole muuta kuin toisten kyttäämistä ja kontrollointia. Siellä ihan oikeasti ei saa kolmekymppinen mieskään elää omaa elämää vaan mamma vahtii. 

Onhan siinä se puoli, että lihapadat ja puhtaat pyykit odottavat kolmevitostakin "kotona". 

Ainakin minä olen tyytyväinen suomalaiseen malliin. 

-kolme vuotta Kreikassa elänyt

Yhteisökontrolli on sen kääntöpuoli. Yksinäisyys ja masennusongelmat tämän meidän mallin kääntöpuoli. En tiedä miten ne onnellisuustutkimukset on tehty, vastahan oli juttu jossa tutkijat järkyttyivät ihmisten pahoinvoinnista, miten otanta näissä eri tutkimuksissa on tehty?

Vierailija
13/13 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sillä jotain tekemistä tasa-arvon kanssa? Suomessa myös miehet osallistuvat kotitöihin ja hoitavat lapsiaan. Enää ei ole niin kovin tavatontakaan, että mies jäisi kotiin hoitamaan lapsiaan ja äiti elättää perheen.

Ymmärtääkseni jossain Kiinassa on vieläkin ihan tavallista, että nainen ei kouluttaudu korkeasti ja lopettaa töiden tekemisen avioon mennessään. Näin ollen niillä mummoillakaan ei ole hirveästi mitään tekemistä, joten voivat lähteä vaikka puoleksi vuodeksi vauvanhoitajaksi.

Sitten on neuvolat, äitiysvapaat, lapsilisät yms. Haluaisitko vaihtaa osia kiinalaisen äidin kanssa? Tuskinpa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän