Naapuri pitää autoaan kokoajan lämmityksessä, tykkääkö auto
Viereisen tolpan haltija pitää autoaan jatkuvasti lämmityksessä. Autoa hän käyttää ehkä 1-3 kertaa viikossa. Hän on kiinnittänyt kellokytkimeen ruuvin, ettei kello pääse liikkumaan, ja virransyöttö on jatkuva. Auton sisätilanlämmitin hurisee yötäpäivää kellon ympäri. Auto on noin 5v vanha toyota jossa oletettavasti säteilylämmitin.
Tekeeko tuommoinen lämmitys autolle hyvää?
Kommentit (15)
Joskus elämässä on tilanteita, että auton pitää olla koko ajan lähtövalmis, mutta niistä ei tarvitse raportoida naapureille.
No ei se ainakaan pahaa tee. Parempi et on koko ajan päällä eikä päällä pois päällä pois, jolloin kosteus tiivistyy pintoihin.
Säteilylämmitin? Olethan hankkinut foliohatun suojaksesi?
Ei merkitystä, sähköä kuluu,varastaa naapureiltaan.
Onko hän joku ilmastonmuutosterroristi?
Lämmittimen vastus hajoaa nopeammin kun käyttötunnit juoksevat koko ajan. Samaten sisätilanlämmittimen laakerit ja vastuu kuuluu nopeasti. Tietysti jos ostaa uuden sisätilanlämppärin joka talvi niin mikäs siinä. Säteilylämmittimen vaihto onkin sitten vähän kalliimpi operaatio.
Sitten on vielä tulipalon varaa, koska noita em. lämmittimiä ei ole suunniteltu olemaan jatkuvasti päällä.
Kuka sen tolpan sähkön maksaa, vai onko kyse omasta talosta.
Pidän henkilöä välinpitämättömänä energian kulutuksen takia. Onko kyse nuoresta henkilöstä?
Sähköä on säästettävä!
Minun auto toppasi vasta liki -40°c, mutta taalissa se aina yöllä suli ja rupesi ruostumaan.
Intissä me pidettiin talvisin kaikki ulos jääneet autot aina johdon päässä jos eivät olleet ajossa. Tuskin muuta ongelmaa tuli kuin sähkölasku.
T: Autosotamies
Ukko36 kirjoitti:
No ei se ainakaan pahaa tee. Parempi et on koko ajan päällä eikä päällä pois päällä pois, jolloin kosteus tiivistyy pintoihin.
Onko sinulla minulle selitys siitä, miksi auton sisus ja sisäkamppeet eivät homehdu vaikka olisivat kuinka on-off tilassa kylmällä, kuumalla ja vesisateella?
Mulla on autossa sisätilanlämmittimenä säteilylämmitin. Eli jatkuvasti päällä oleva mikroaaltouuni, jossa on ovi auki, että säteily pääsee kunnolla lämmittämään.
Vierailija kirjoitti:
Lämmittimen vastus hajoaa nopeammin kun käyttötunnit juoksevat koko ajan. Samaten sisätilanlämmittimen laakerit ja vastuu kuuluu nopeasti. Tietysti jos ostaa uuden sisätilanlämppärin joka talvi niin mikäs siinä. Säteilylämmittimen vaihto onkin sitten vähän kalliimpi operaatio.
Sitten on vielä tulipalon varaa, koska noita em. lämmittimiä ei ole suunniteltu olemaan jatkuvasti päällä.
Kyllä sähkövastukset oikeasti kestää paljon, ei ne hajoa siitä että ne on "jatkuvasti päällä" jos eivät ylikuumene, mikä tapahtuisi kyllä muutenkin jo lyhyemmälläkin lämmitysajalla jos asennus olisi siltä osin pielessä. Sähköpatterit kestää vuosikymmeniä ja niille käyttötunteja tulee paljon enemmän kuin autojen lämmittimille.
Ja jos sisätilalämppäri on sytyttämässä tulipalon niin kyllä se syttyy ensimmäisten tuntien aikana eikä se riski siitä merkittävästi kasva vaikka olisi jatkuvasti päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Onko sinulla minulle selitys siitä, miksi auton sisus ja sisäkamppeet eivät homehdu vaikka olisivat kuinka on-off tilassa kylmällä, kuumalla ja vesisateella?
Tarkoitatko kun auto normaalisti käynnissä välillä ja silloin lämpenee jne? Auton oma ilmastointi puhaltaa ulkoilmaa sisään jolloin autosta poistuu kosteutta, sisätilanlämmitin pyörittää sitä samaa sisäilmaa ja sulattaa lumia joten kosteutta tulee vaan lisää.
Ukko36 kirjoitti:
Jaa että jos normaaliin tapaan lämmittää autonsa ennen lähtöä vaikka webastolla, ajelee töihin ja auto jäähtyy ja webastolla lämpenee ajastimella taas ennen kuin sillä ajelee töistä kotiin missä se taas jäähtyy kunnes seuraava aamuna taas lämmitetään ennen töihin lähtöä jne. niin "pintoihin" tiivistyy kosteutta ja tästä on jotain haittaa autolle sitten vai? Eli vaihtoehtoja on kaksi: joko lämmittää koko ajan tai sitten ei ollenkaan. Itse haluan joka tapauksessa lähteä liikkeelle lämpimällä autolla jonka moottorikin on valmiiksi lämmin, mutta en tule lämmittämään autoa jatkuvasti (järjetöntä) eikä se webastolla olisi mahdollistakaan, eli antaa kosteuden edelleen tiivistyä "pinnoille", minä en sitä mistään käytännössä huomaa, ainakaan minun autoa käyttäessä ei mikään pinta ole kostea auton sisältä, ei ikkunat eikä verhoilu tai mitkään sisäpinnat, jos jossain auton uumenissa jokin pinta on kostea niin antaa olla vaan, eipä sillä minulle ole mitään käytännön merkitystä.
Ei tee hyvää.