Syvä talouden lama kulman takana
Suomen vienti Britanniaan romahtaa Brexitin jälkiseuraamuksien vaikutuksesta. Trump sekoittaa USA:n talouden. Kiinan talouskasvu lähestyy nollaa.
Olen töissä vientialan yrityksessä, jonka menestys on indikaattori Suomen taloudelle. Tilaukset ovat tammikuussa loppuneet kuin seinään. Tämä viikko oli hiljaisin sitten vuoden 1993.
Pian tulee syvä lama.
Kommentit (16)
Ei tilauksia -ei töitä. Uskon myös talouden pitkään alamäkeen.
Suomen kokonaisvienti Britanniaan ei romahda. Yksittäisille yrityksille tulee merkittäviä ongelmia ainakin aluksi, mutta kokonaiskuva ei ole kovin huono.
Tekniikka alkaa korvata kassoja, autojen kuljettajia ja mitä lie seuraavaksi? Systeemi joka perustuu jatkuvaan talouden kasvuun on keltaisessa nesteessä.
Kiina hyytyy ja vetää maailmantalouden ennen näkemättömään lamaan. Vain Jeesus voi enää pelastaa.
Onneksi olen sosiaaliturvan alalla töissä. Mitä huonompi taloustilanne on, sitä varmemmin mulla on töitä.
Suomen tärkein vientituote eli nuoret koulutetut naiset ei vielä lähivuosina lopu mutta alkaa kyllä vähetä.
Olen vähän samoilla linjoilla. Viime vuosi tehtiin ennätystulos. Nyt ei ole tilauksia samaan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen sosiaaliturvan alalla töissä. Mitä huonompi taloustilanne on, sitä varmemmin mulla on töitä.
Töitä riittää, mutta riittääkö palkanmaksua?
Tämä on oikeasti aika pelottavaa. Työpaikalla huomaa, että on jotenkin hiljaista. Ihmiset ovat alkaneet kuiskaten. Myös monet ulkomaiset kontaktit ovat jotenkin vaisuja ja small talkina spekuloidaan avoimesti ensimmäisestä aidosti maailmanlaajuisesta lamasta ym. -ap
Nyt on oikea aika houkutella työntekijöitä suomeen, or not.....
Suurtyöttömyys pian edessä.
Sitä nousua ei Suomessa pitkään kestäny. Toivuttiinkohan edes finanssikriisistä. Ei kiva juttu yhtään.
Oikeasti sen vuonna 2008 alkaneen laman ei olisi pitänyt koskaan loppuakaan. Sitä vain lykättiin tulevaisuuteen aloittamalla aivan tolkuton rahanpainatus ja velkaantuminen. Se kortti on nyt käytetty loppuun ja nyt alkavasta lamasta ei ole olemassa mitään pakoreittiä. Edessä on jotain paljon pahempaa kuin mitä koskaan ennen on nähty.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti sen vuonna 2008 alkaneen laman ei olisi pitänyt koskaan loppuakaan. Sitä vain lykättiin tulevaisuuteen aloittamalla aivan tolkuton rahanpainatus ja velkaantuminen. Se kortti on nyt käytetty loppuun ja nyt alkavasta lamasta ei ole olemassa mitään pakoreittiä. Edessä on jotain paljon pahempaa kuin mitä koskaan ennen on nähty.
Nyt pitäis elvyttää lisää vaan en tiedä auttaako
Nyt tarvitaan runsaasti moniosaaja asiantuntijoita tänne välittömästi. Rajat auki!
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua myöntää että kaikkien aikojen romahdus on edessä. Sen siitä saa kun uskoo sekoomusta ja sen kaltaisia humpuukimaakareita. Pahoin pelkään että loputon kusetus kuitataan sodalla. Sillä kun pyyhkii tavallaan pöydän puhtaaksi.
Kääk!