Esimies ei anna vastuuta eikä mahdollisuutta
Aloitin uudessa työssä muutama kuukausi sitten. Tiimi itsessään on myös uudehko tässä organisaatiossa, mutta muutama "luottohenkilö" ja esimiehen oikea käsi on jo löytynyt. Olen alallani suhteellisen tuore, mutta työkokemusta kuitenkin löytyy toiselta alalta. Tiimissä on nyt paljon delegoitu hommia esimieheltä alaisille, ja monille halukkaille tuntuu löytyvän oma vastuualueensa ja erilliset projektinsa. Paitsi minulle! Olen ilmoittanut halukkuutteni selkeästi ja korostanut, että olen innokas ja vapaaehtoinen lähes mihin tahansa.
Vaikka itsessään alan työkokemusta ei vielä ole hirveästi karttunut, olisi mukava päästä käyttämään muissa töissä saatuja tietoja ja taitoja esim. jonkun tiimipalaverin/vastaavan tapahtuman sisällön ja käytänteiden luonnissa. Mutta ei! Esimies hehkuttaa ja kiittelee muiden aktiivisuutta ja jakelee tehtäviä, mutta olen jäänyt nyt vähän kaikesta paitsi. Siinä vaiheessa, kun esitellään uusi työryhmä, johon tarvitaan tekijöitä, annetaan vahvasti ymmärtää, että henkilöt on päätetty...
Alkaa syödä itsetuntoa, kun selkeästi minuun ja taitoihini ei luoteta, eikä edes anneta mahdollisuutta. Kuvaavaa oli se, että lopulta pääsin kuin pääsinkin osalliseksi erääseen pieneen työryhmään, esimieheltä tulee viesti, että kiitos halukkuudesta! Vihdoin. Mutta sitten kuulin käytävällä, kun esimies pyytää yhtä luottohenkilöistään (joka on hierarkisesti samalla tasolla kuin minä), että voisiko hänkin osallistua tähän työryhmään, ikään kuin tueksi. Ko. henkilö ensin ihmetteli, että ei ole ilmoittautunut tähän, johon esimies kuiskaamalla painottaa, että menisit katsomaan "vähän homman perään". Kuulin tämän vahingossa, ja toivon, että en olisi kuullut. Mahtava fiilis, kun tietää valmiiksi, että aivan sama mitä tulen tekemään työryhmän eteen, se ei ole minkään arvoista.
Raivostuttavaa, ja niin mieltä alentavaa. Kyseessä ensimmäinen oman alan kunnollinen työ, joka tuntui aluksi lottovoitolta. Nyt alkaa harmittamaan...
Onko muilla kokemuksia tai ajatuksia? Vertaistukea, anyone?
Kommentit (5)
On kokemusta. Valtion hommassa, keski-ikäinen naispuolinen esimies. Oksettava itsekeskeinen ihminen.
Ala ei jutusta selvinnyt mutta kuulostaa ihan joltain julkisen puolen turhalta käsienheiluttelulta kun työn keskeinen sisältö näyttää olevan palaverit ja työryhmät.
Oli kyllä uskomatonta huomata miten viroissa on vammaisia ja asiantuntemattomia ihmisiä. Ja näillä on oikeus pompottaa määräaikaisia sijaisia. Suojatyöpaikat ovat ihan tosiasia nykypäivänä ministeriöissä.
Näytä nyt potentiaalisi tuossa työryhmässä mihin olet päässyt. Voi olla että kollegasi huomiot saavat esimiehen näkemään sinut uudessa valossa.
Ja kannattaa miettiä myös mistä tuo esimiehen ajatus johtuu, miksi hän haluaa jonkun katsovan perään. Ehkä hänelle on syntynyt väärä mielikuva tai sitten jotain voi olla aidosti kehitettävääki tavassasi tehdä ryhmässä töitä tai mielipiteiden esille tuomisessa. Entä jos pyydät esimieheltä palautetta? Että haluat kehittyä. Kyllä sieltä esimiehen suusta vähintään sivulauseessa kuuluu missä mättää jos ei suoraan sano.
No nythän sinulla on mahdollisuus näyttää kykysi kun pääsit projektiin. Ei se luottamus tyhjästä ilmesty.