Riippuvuuden päihittäneet
Haluaisin kuulla miten pääsitte riippuvuudestanne eroon ja mikä sai teidät ottamaan itseänne niskasta kiinni? Kertokaa toki myös mihin teillä oli addiktio.
Kommentit (15)
Alkoholiriippuvuudesta pääsin eroon. Halusin sitä kovasti, vihasin olotilaani. Muutaman kamalan päivän jälkeen sain toivoa, kun oireet alkoivat muuttua ajoittaisiksi. Noin 3 viikon kuluttua julistin itseni parantuneeksi. Mitään muuta apua kuin tahdonvoimaa en käyttänyt. Fyysisen riippuvuuden syntyminen oli vaatinut monta vuotta säännöllistä juomista. Ei mitään rappiokännäystä vaan päivittäistä altistusta. Nyt tiedän, että seuraavalla kerralla riippuvuus ei vaadi vuosia vaan päiviä, joten pysyn hyvin lähellä nollalinjaa. Ei ikinä enempää kuin 0,5 litraa olutta tai 0,25 litraa viiniä päivässä, ja tällaisiakin annoksia max 2 kertaa kuukaudessa. Ja hyvin menee.
En tiedä, mutta haluaisin tietää. Itse kärsin jonkin asteisesta alkoholiongelmasta. Juon muutaman kerran viikossa ja sekin on mielestäni liikaa. Alkoholi myös valtaa ajatuksiani ja esim. arjen suunnittelua liian usein.
Ongelman olen myöntänyt, mutta seuraava askel on nyt hieman kysymysmerkki. Selkäranka on vaan niin heikko.
Ongelman myöntämisestähän se lähtee, parempi, jos olet tunnustanut sen myös lähipiirillesi, jotta osaavat olla tukena. Minä hain apua, eli varasin ajan päihdetyöntekijälle. Sitten verikokeisiin ja etsittiin sopiva hoitomuoto minulle. Harva alkoholisti yksin pystyy paranemaan, tipattomana voi kyllä olla pitkiäkin aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiriippuvuudesta pääsin eroon. Halusin sitä kovasti, vihasin olotilaani. Muutaman kamalan päivän jälkeen sain toivoa, kun oireet alkoivat muuttua ajoittaisiksi. Noin 3 viikon kuluttua julistin itseni parantuneeksi. Mitään muuta apua kuin tahdonvoimaa en käyttänyt. Fyysisen riippuvuuden syntyminen oli vaatinut monta vuotta säännöllistä juomista. Ei mitään rappiokännäystä vaan päivittäistä altistusta. Nyt tiedän, että seuraavalla kerralla riippuvuus ei vaadi vuosia vaan päiviä, joten pysyn hyvin lähellä nollalinjaa. Ei ikinä enempää kuin 0,5 litraa olutta tai 0,25 litraa viiniä päivässä, ja tällaisiakin annoksia max 2 kertaa kuukaudessa. Ja hyvin menee.
aahhaahaa
jeesus ja joulupukki ja 3 viikossa raittiiksi
mikä näistä on totta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aahhaahaa
mikä näistä on totta
Joulupukki tietty
en oo koskaan tavannu jeesusta ,enkä 3:ssa viikossa raitistunutta
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta haluaisin tietää. Itse kärsin jonkin asteisesta alkoholiongelmasta. Juon muutaman kerran viikossa ja sekin on mielestäni liikaa. Alkoholi myös valtaa ajatuksiani ja esim. arjen suunnittelua liian usein.
Ongelman olen myöntänyt, mutta seuraava askel on nyt hieman kysymysmerkki. Selkäranka on vaan niin heikko.
Selkäranka?
1. totea sen olevan aidosti haitta
2. totea että haluat aidosti siitä eroon
3. Keksi parempaa tekemistä ajallasi sillä kaikki riippuaisuudet ovat lähtökohtaisesti järkevämmän tekemisen puutetta
4. lopetat riippuvaisuuden käyttämistä
Jos 4 ei onnistu ongelma on usein 3ssa. Eli et ole onnistunut keksimään parempaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
1. totea sen olevan aidosti haitta
2. totea että haluat aidosti siitä eroon
3. Keksi parempaa tekemistä ajallasi sillä kaikki riippuaisuudet ovat lähtökohtaisesti järkevämmän tekemisen puutetta
4. lopetat riippuvaisuuden käyttämistäJos 4 ei onnistu ongelma on usein 3ssa. Eli et ole onnistunut keksimään parempaa tekemistä.
Tässä on kyllä hyvät ohjeet. Ei se oikeasti sen kummempaa ole.
Olipa kiva kun ette julkaisseet muuten asiallista kommenttia, jossa kuvailtiin vieroittautumista veemäiseksi ja siinä kaikki. Naurettavaksi mennyt tämänkin palstan homma.
Ap, joskus tulee pohjakokemus. Sitten vain valitset haluatko kuolla vai elää. Tulla täysraittiiksi, puoliraittiiksi tai madonruoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aahhaahaa
mikä näistä on totta
En ollut muuttunut raittiiksi, mutta olin päässyt eroon vieroitusoireista. Kuten kirjoitin, tiedän että yhtään humalaa en voi ottaa luisumatta siihen helvettiin takaisin. Alkoholisti en ilmeisesti ole, sillä pystyn juomaan ihan pieniä määriä ongelmitta, eikä elämäni ilman humaltumista ole ollenkaan vaikeaa.
Olen ollut riippuvainen ainakin itseni näännyttämisestä, ahmimisesta, shoppailusta ja alkoholista. Kohteet siis ovat vaihdelleet, mutta riippuvuus on ollut pysyvä. Tällä hetkellä olen psykoterapiassa, jonka uskon ja toivon auttavan.
Up