Eikö kaikille edes kasva viisaudenhampaita??
olen 48v ja kävin hammastarkastuksessa, viisaudenhampaita ei ollut.
Kommentit (12)
Ei,kaikille ei sovi ja ihan turhat onkin
Kannattaisi otattaa leuan röntgenkuva. Minulla viisaudenhampaat olivat kasvaneet ikenen sisällä piilossa,
eli luulisin lähes kaikilla olevan ne, joillakin näkymättömissä. Mulla tuli sitten ongelmaa, kun nuo viisarit
sitten reikiintyivät.
Mä olen 52, eikä ole koskaan puhjenneet.
Ei ole. Mulla on otettu röntgenit koko purukalustosta leukoineen ja ei merkkiäkään viisureista. Samoin muutama rautahammas puuttuu kokonaan, eikä ole edes piilossa, niitten kohdilla edelleen maitohampaat. Onneksi niissä on pitkät juuret, joten ei heti tarvitse pelätä hampaitten tippumista. Ikää on 35.
Siskon miehelle ne tuli viisikymppisenä 😃
Viisastui myöhään.
Sama, olen yli 50-v, ei viisaudenhampaita. Ilman muuta leukani on kuvattu moneen otteeseen tässä elämäni aikana, ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Sama, olen yli 50-v, ei viisaudenhampaita. Ilman muuta leukani on kuvattu moneen otteeseen tässä elämäni aikana, ei näy.
Sulla ei ole viisurit vielä laskeutuneet. :D
Mulla ne ei ole puhjenneet, näkyvät kyllä röntgenissä. Kun poistettiin yksi takahammas, lääkäri sanoi, että viisaudenhammas voi puhjeta ja korvata näin poistetun hampaan. No noin ei käynyt. Sanoi myös, että toisin kuin kuvitellaan, viisaudenhampaat eivät ole muita huonommat, reikiintyvät helposti koska puhdistus on vaikeaa takana.
Nuorempana sanottiin, että todnäk viisaudenhampaat eivät mahdu tulemaan ja kun alkavat vaivaamaan, niin ne leikataan pois. Nyt olen 34-vuotias eivät ole vaivanneet. Syynä se, että hammaslääkärissä selvisi muutama vuosi sitten, että on vain pienet ”viisaudenhampaiden aihiot”eivätkä enää siitä kasva kun eivät ole tähänkään mennessä kasvaneet. Niiden ei pitäisi jatkosakaan aiheuttaa enää ongelmia, vaan lymyävät pieninä nykeröinä piilossa.
Ei tule kaikille. Viisauden hampaat ovat jäänne luolamies-ajoilta jolloin ruokavalio oli erilainen. Eräänlaiset ihmisen raateluhampaat siis. Luultavasti katoavat tulevaisuudessa kokonaan.
Itselleni puhkesi kolme aikuisiällä, jolloin olin ollut jo vuosia kasvissyöjä, hukkaan menivät 😄
Neljättä odottelen. En innolla, edellisetkään eivät mahtuneet kunnolla, järkyttävä kipu.
Viisaus on siis muualla