Erittäin nopea ja helppo tapa muuttaa suhtautumista juomiseen negatiivisemmaksi
Jos krapulassa masturboit, harrastat seksiä, nukut, syöt roskaruokaa ja makoilet koko päivän niin opit alitajuisesti, että aina kun juot, seuraava päivä on paratiisi. Tämä krapulan itselääkintä on hyvin vaarallista.
Mitä tapahtuu jos laitat kellon soimaan 7, heräät, otat suihkun, syöt terveellisesti, siivoat, ulkoilet ja teet kaikki normaalit tehtävät? Sinusta tuntuu krapula paskalta ja alat nopeasti tulla siihen tulokseen, ettei juomisessa ole mitään järkeä.
Kuulin tällaista psykologian tohtorilta.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Oiskin aikaa juoda itsensä krapulaan ja makailla, mutta kun ei.
Hyvä että sinulla ei ole aikaa tähän, sillä tuo ei ole järkevää toimintaa. Kuitenkin nuorilla, opiskelijoilla, työssäkäyvillä ja työttömillä on tällaista ongelmaa.
Itselläni auttaa kun katson säälittäviä juoppokavereitani jotka eivät hallitse juomistaan. Itse olen ollut päihteiden kanssa aika taitava aina, mutta ympärillä näkee kyllä tapauksia joilla ei ole mitään itsekuria. En ymmärrä miten joku voi juoda itsensä siihen kuntoon tuntematta häpeää omasta tilastaan. Siihen kyllä sortuu sellaiset joilla ei mitään konkreettista sisältöä muutenkaan elämässään ole. Juominen on oikeasti vaarallista sitä ei pitäisi kenenkään unohtaa. ''sitten vielä ihmetellään kun ei halua lähteä kaupungille juoppojen möykkäävään seuraan. En koe olevani sinut sellaisessa ympäristössä. Minusta ihmisen tulisi osata itse valita asioita eikä käyttää mitään aineita pakonomaisesti se tie on huono sekä potentiaalinen tuhon tien joka vie enemmän kuin antaa.
Krapulassa ja juomisen aikana tuppaa myös kuluttamaan enemmän rahaa, kuin normaalisti. Eli jos on rahan kanssa tiukkaa, niin alkoholi pois.
Jos laitan kellon soimaan klo 7, herään laittamaan sen kiinni ja jatkan unia.
Tai pyydät, että joku kuvaa videon sinusta humalassa ja sitten voit katsella parhaat palat itsestäsi kännisenä sössöttäjänä seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni auttaa kun katson säälittäviä juoppokavereitani jotka eivät hallitse juomistaan. Itse olen ollut päihteiden kanssa aika taitava aina, mutta ympärillä näkee kyllä tapauksia joilla ei ole mitään itsekuria. En ymmärrä miten joku voi juoda itsensä siihen kuntoon tuntematta häpeää omasta tilastaan. Siihen kyllä sortuu sellaiset joilla ei mitään konkreettista sisältöä muutenkaan elämässään ole. Juominen on oikeasti vaarallista sitä ei pitäisi kenenkään unohtaa. ''sitten vielä ihmetellään kun ei halua lähteä kaupungille juoppojen möykkäävään seuraan. En koe olevani sinut sellaisessa ympäristössä. Minusta ihmisen tulisi osata itse valita asioita eikä käyttää mitään aineita pakonomaisesti se tie on huono sekä potentiaalinen tuhon tien joka vie enemmän kuin antaa.
Totta. Olen saanut elämää mullistavimmat oivallukseni luontoretkellä - pienissä hiiseissä. Sopivasti annosteltuna se antaa enemmän kuin ottaa. Mutta toisaalta: tavasta tulee helposti säännöllinen koska se on niin miellyttävä. Tämä tapa vie tilaa muilta asioilta. Huomaan lukevani vähemmän kirjoja silloin kun käytän päivittäin. Olen itse huomannut että keskittymiskyvyn pituus paranee noin kolmen päivän toleranssitauon jälkeen.
Kun käytän päivittäin, en pysty oppimaan kirjatietoa, mutta kykyni pyöritellä ja venytellä jo opittuja asioita kohtaan paranee huomattavasti. Tämä on vaihtokauppa. Tehokas opiskelu vaatii toleranssitaukoja. Päivittäinen käyttö on toinen ääripää, toinen on absolutismi. Keskitie löytyy jostain keskeltä. Väittäisin että keskitietä ei voi kulkea kieltämällä jotain itseltään. Ollaksemme ihmisiä, meillä kaikilla on oltava jokin huume.
Mulle tulee vaan moraalinen krapula ja se kyllä karkottaa juomishalut pitkäksi aikaa.
Mulla ahdistaa krapulassa usein ja on niin inhottava olo (vaikka ei fyysisesti huono olo oliskaan) että seksi ainakin on viimeinen asia mitä haluan. Siinä sitten ahdistuksissa kun menee koko päivä nukkuessa ja itkusena niin ei kyllä nykyään enää mieli juoda siihen krapulaan saakka. Oikeastaan hyvä näin, muuten varmasti joisin enemmänkin mutta kun en halua sitä krapula-ahdistusta.
Ihan hyvä teoria. Eniten on tullut kaduttua juomista, jos seuraavana päivänä on pitänyt hoitaa jotain. Vähiten taas silloin, jos on jääkaappi täynnä herkkuja, koko päivä aikaa vain löhöillä ja töllöttää tv:stä jotain hömppää. Ei sitä oikeastaan koskaan muulloin anna lupaa itselleen viettää koko päivää noin.
Toimii ehkä kovilla kertajuojilla, tissuttelijoilla ei. Esim. minä join eilen 6 isoa tölkkiä kaljaa hitaasti tissutellen illan aikana. Aamulla klo 6:30 heräsin, ulkoilutin koirat, tein aamutoimet ja menin puoli yhdeksäksi töihin. Ei niin mitenkään huonoa oloa juomisesta.
Kovin järkevältä kuulostaa. Ihminen yhdistää alitajuisesti näitä seikkoja paljon helpommin kuin mitä kuvittelisi. Jos itselääkitset krapulan aina maksimaalisen tehokkaasti pois, niin se todellakin vähentää sitä kynnystä tarttua taas drinkkiin.