Satanen häälahjaan - liikaa vai liian vähän?
Talvihäät tulossa parin viikon päästä, pari toivonut rahaa lahjaksi kun ovat jo vuosia asuneet yhdessä. Ajattelin sujuttaa kuoreen satasen, yksin kun menen. Mutta mitä ihmettä, aika moni laittaa paljon vähemmän, ainakin tän jutun mukaan! Mikä teistä on kohtuusumma, hyvä kaveri kyseessä kuitenkin.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/01/24/50-euroa-sinkulta-satanen-pari…
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Me viemme aina kuoharipullon jos toiveena rahaa. Ja myös silloin kun ei ole lahjatoiveita.
Vie nyt edes shampanjaa, kitupiikki!
Vierailija kirjoitti:
Me viemme aina kuoharipullon jos toiveena rahaa. Ja myös silloin kun ei ole lahjatoiveita.
Onneksi ette tule meille. Me ei käytetä alkoholia yhtään, joten joisit varmaan itse sen.
Satanen on ihan liikaa. Jos kaikki tuovat rahaa, potti kasvaa liikaa ja voi aiheuttaa saajilleenkin epämiellyttävän tunteen. Eikä mun mielestä vieraiden kuulu juhlia maksaa, sehän on lahja minkä tuovat. Ei mikään pääsymaksu!
Saa laittaa just niin paljon tai vähän kuin haluaa/pystyy. Mutta itse sanoisin että 50€ on ok, pariskunnalta 100€, ei ”lapsilisää”. Hääjuhlista tulee yleensä hääparille kuluja, niin sen oman ruokailun maksaminen + vähän lisää on mielestäni ihan kohtuullinen summa.
Minkä oma talous kestää? Opiskelijat ja muut pienituloiset, heiltä en omaisuuksia odottaisi tai tahtoisi, 100e on iso summa jos yksin annat. Joskin ilahtuisin kovasti itse sellaisesta summasta. :)
Vierailija kirjoitti:
Entä jos pari ei käytäkään lainkaan alkoholia? Hukkaan menee sekin mokoma.
Vai oletko niitä, jotka juhlan kuin juhlan (myös häiden) jälkeen vie omat tuomisensa kotiin, kun "nämä eivät näytä kelvanneen, niin vien sitten mukanani 😤"?
Vierailija kirjoitti:
En koskaan mene häihin, jos kutsussa pyydetään rahaa lahjaksi. Aikuisille ihmisille ei todellakaan tarvitse antaa rahaa. Jos perusteena rahan kerjäämiselle on hääjuhlien kustannukset, olisi pariskunnan kannattanut mennä naimisiin maistraatissa, lykätä hääjuhlien järjestämistä tai järjestää niin pienet juhlat että omat rahat riittävät.
Juuri näin!
50 euroa jos menen yksin, 80 miehen kans, 100 lapset mukana.
Älytön ajatus antaa kavereille rahaa.
Kuin joku pääsymaksu häistä tai avustus.
Koeta keksiä lahja. Esim. pyyhkeet ym. on käyttötavaraa. Tai joku keittiökapine.
Lahjakortti pariterapiaan. Hyvä kirja samasta aiheesta.