Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se hyvä syy antaa ekaluokkalaisen laittaa korvakorut, kun kaikilla luokan muillakin tytöillä on?

Vierailija
24.01.2019 |

Ei osaa muuten perustella miksi haluaa korvikset. Aina vaan se, että kaikilla muillakin tytöillä on.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Ainoa hyvä syy on se, että hän haluaa ne ja te haluatte hänen saavan ne.

Vierailija
22/32 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa rupesin miettimään tässä kun tuota ap:n kysymystä mietin.. Kuinka moni aikuinen tekee asioita koska "muutkin". Ihan siitä lähtien mitä luetaan lehdestä vaikka laihdutuskuuri (toimi sannamarilla, miksei mullakin), pitäiskö sitten esim miehen tulla se kieltämään ja sanomaan että hei ajattele omilla aivoillas keksi joku oma dietti :D

Kyllä pitäisi, tai kaverin tai jonkun muun fiksumman :D. Mutta näinhän siinä juuri käy, jos pienestä pitäen opetetaan, että se että muillakin on tai muutkin tekee, on riittävä peruste sille, että itsekin pitää tai voi. Jos lapsesta asti opetetaan miettimään, mitä ihan itse haluaa ja perustelemaan ihan sieltä omista tarpeista ja ajatuksista ja tykkäämisistä lähtien, miksi pitäisi saada tai miksi kannattaisi tehdä, on toivoa, ettei kyseinen ihminen aikuisenakaan hurahda jokaisen nettigurun muotidieettiin ja lähde juoksemaan jokaisen populistisen aatesuunnan perässä. Koska kaikki muutkin.

Aika mustavalkoinen ajattelutapa tuo sinun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa mä taas sanoin molemmille tytöille, että saavat heti 7v täytettyään. Ei heidän tarvinnut edes pyytää, saati perustella.

Toinen halusi heti 7- vuotiaanakaan, toinen ei ole halunnut vielä nyt 14- vuotiaanakaan.

Minusta ne ei niin erityisen ihmeellinen asia ole, että hirveen erikoisia perusteluja tarvitsee. Toisen mielestä kauniit, toisen kamalat.

Niin, no, ap ei nyt kuitenkaan kysynyt, voiko 7-vuotiaan antaa ottaa reiät korviinsa tai onko 7-vuotias tarpeeksi vanha saamaan reiät korviinsa, vaan hän kysyi, onko se, että kaikilla muilla on, hyvä syy antaa ottaa reiät. Ja eihän se ole, ei. Mihinkään asiaan ei ole hyvä syy se, että kaikilla muilla on. Jos reikien ottamiselle on joku oikeasti hyvä syy tai jos lapsi osaa perustella omasta halustaan, miksi pitäisi saada (koska olisivat kauniit, koska haluaisin sellaiset pienet sydämet korviin), eikä vanhemmilla periaatteessa olisi mitään reikiä/lävistyksiä vastaan, asiasta voisi hyvin käydä keskustelua, jossa pohdittaisiin toimenpidettä ja jälkihoitoa ja jos lapsi edellen haluaa, niin mikäs siinä. Mutta missään asiassa ei pidä lähteä siitä, että "kaikilla muillakin on" tai "kaikki muutkin saa" on hyväksyttävä perustelu jollekin asialle.

No sanotaan sitten niin, että mun mielestä kaikilla muillakin on, on ihan yhtä hyvä perustelu kuin, että ne on lapsen mielestä kauniit. Kuka päättää kotona milloin mikäkin perustelu on hyvä tai kelpaava. Ja en usko, että ap:n lapsi hyppäisi kaivoon tämän takia vaikka muut hyppäsikin...

Niinhän sinä luulet, että ei hyppäisi :D. Mutta ihan vakavasti ottaen, jos lapselle opetetaan alusta asti, että riittävä perustelu ja hyvä syy tehdä tai saada asioita on se, että muillakin on, kyllä tuo ajatusmalli sinne jää myös teini-ikäiselle ja aikuisellekin. Ja nykymaailman aikaan näkee valitettavan hyvin, että aika moni tämän päivän nuori aikuinen, samoin myös keski-ikäinen, on opetettu lapsena siihen, että koska muutkin, niin minäkin, on hyvä perustelu asioille. Omia aivoja ei enää käytetä, vaan tehdään asioita siksi, että joku guru on niin sanonut tai lehdessä tai netissä niin lukee. Mennään sokeana perässä ja tehdään ihan tyhmiäkin ratkaisuja itsen kannalta, koska kuvitellaan, että pitää, kun kerran kaikki muutkin. Eikä oteta edes vastuuta omista tekemisistä ja sanomisista, vaan ollaan vain sitä mieltä, että kyllä minäkin voin, kun kaikki muutkin.

Vierailija
24/32 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ihan yhtä vähän kuin on hyvä syy ostaa 14-vuotiaalle alkoholia, kun kaikki muutkin kaverit saa. Tai antaa 12-vuotiaan olla ulkona puolille öin, kun muutkin luokan tytöt saa olla. Tai tehdä mitään muutakaan vain sen takia, että kaikki muutkin...

Eiköhän korvakorut ole kuitenkin eri asia kuin alkoholi ja kotiintuloajat?

Vertaisin tätä vaatteiden tai tietynlaisen repun saamiseen. En ymmärrä miksi ei voisi saada koruja, jos ei tykkää niin ne saa pois. Toki uusiksi ei heti osteta taas jos haluaakin vaan saa ostaa itse.

Vierailija
25/32 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa mä taas sanoin molemmille tytöille, että saavat heti 7v täytettyään. Ei heidän tarvinnut edes pyytää, saati perustella.

Toinen halusi heti 7- vuotiaanakaan, toinen ei ole halunnut vielä nyt 14- vuotiaanakaan.

Minusta ne ei niin erityisen ihmeellinen asia ole, että hirveen erikoisia perusteluja tarvitsee. Toisen mielestä kauniit, toisen kamalat.

Niin, no, ap ei nyt kuitenkaan kysynyt, voiko 7-vuotiaan antaa ottaa reiät korviinsa tai onko 7-vuotias tarpeeksi vanha saamaan reiät korviinsa, vaan hän kysyi, onko se, että kaikilla muilla on, hyvä syy antaa ottaa reiät. Ja eihän se ole, ei. Mihinkään asiaan ei ole hyvä syy se, että kaikilla muilla on. Jos reikien ottamiselle on joku oikeasti hyvä syy tai jos lapsi osaa perustella omasta halustaan, miksi pitäisi saada (koska olisivat kauniit, koska haluaisin sellaiset pienet sydämet korviin), eikä vanhemmilla periaatteessa olisi mitään reikiä/lävistyksiä vastaan, asiasta voisi hyvin käydä keskustelua, jossa pohdittaisiin toimenpidettä ja jälkihoitoa ja jos lapsi edellen haluaa, niin mikäs siinä. Mutta missään asiassa ei pidä lähteä siitä, että "kaikilla muillakin on" tai "kaikki muutkin saa" on hyväksyttävä perustelu jollekin asialle.

No sanotaan sitten niin, että mun mielestä kaikilla muillakin on, on ihan yhtä hyvä perustelu kuin, että ne on lapsen mielestä kauniit. Kuka päättää kotona milloin mikäkin perustelu on hyvä tai kelpaava. Ja en usko, että ap:n lapsi hyppäisi kaivoon tämän takia vaikka muut hyppäsikin...

Se, että ne ovat kauniit, voi olla totta. Se, että kaikilla muilla on, on valhe. Siinä lapsen pitää oppia näkemään ero. Lisäksi on ihan hyvä opettaa lapsi tunnistamaan omia halujaan eikä vain miellyttämään muita.

Vierailija
26/32 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saanut. Lupasin 10v, sillä edellytyksellä että kykenee ne itse hoitamaan. Ja kun tuo ikä lähestyi oli nähnyt parit repeämät ja muutamat mätivät eikä koko homma kiinnostanut enää lainkaan.

Vierailija
27/32 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma lapsi olisi kyseessä, niin toivoisin hänen perustelevan vähän paremmin miksi ne korvikset pitäisi saada. Omani on tosin vasta 5v, niin ei ole tullut vielä ajankohtaiseksi. Itse sain reiät korviin kahdeksanvuotiaana, ja olin silloin ehtinyt sitä jo kovasti odottaa mutta vanhemmat olivat nyt tuon ikärajan asettaneet ja sitä päätöstä sitten noudatettiin.

Voisiko se olla vaikka lapsen 8v-synttärilahja että mennään laittamaan reiät korviin? Näin tyttö saa jotakin mitä on hartaasti odottanut ja te vanhempina osoitatte että korvisten laitto on ns. erityinen tapahtuma, ettei laiteta vaan koska sattuu huvittamaan.

Vierailija
28/32 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ihan yhtä vähän kuin on hyvä syy ostaa 14-vuotiaalle alkoholia, kun kaikki muutkin kaverit saa. Tai antaa 12-vuotiaan olla ulkona puolille öin, kun muutkin luokan tytöt saa olla. Tai tehdä mitään muutakaan vain sen takia, että kaikki muutkin...

Eiköhän korvakorut ole kuitenkin eri asia kuin alkoholi ja kotiintuloajat?

Vertaisin tätä vaatteiden tai tietynlaisen repun saamiseen. En ymmärrä miksi ei voisi saada koruja, jos ei tykkää niin ne saa pois. Toki uusiksi ei heti osteta taas jos haluaakin vaan saa ostaa itse.

Eihän nuo sama asia olekaan, mutta siitä huolimatta ei kannata lapselle missään asiassa opettaa, että se, että muillakin on, on hyvä tai riittävä syy saada itsekin. Korvikset voi antaa laittaa, jos lapsi osaa jollain tapaa muuten selittää, miksi haluaisi, kuin se, että kun muillakin on. Asiasta voi keskustella sen lapsen kanssa ja siten selvitellä, onko lapsi edes varsinaisesti ymmärtänyt, mitä on haluamassa ja haluaako edes oikeasti, vai onko kyse puhtaasti ryhmäpaineesta. Minä voin lyödä vetoa, että jos lapselle tuossa iässä "opetetaan" että korvikset, repun ja paidan voi saada vain siksi, että kaikilla muillakin (tai Maijalla ja Inkallakin) on, niin pulassa olette te vanhemmat teini-ikäisen kanssa, kun yritätte selittää, että sama perustelu ei enää olekaan riittävä, kun puhutaan kotiintuloajoista, alkoholista, k-18 peleistä tai mistä tahansa muusta. Mutta itsepä oman hautanne kaivatte.

Vierailija
29/32 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun olen kuullut tuon kaikilla muillakin on, olen pyytänyt luettelmaan ne kaikki muut joilla on, ihan nimeltä. Lista on yllättävän lyhyt.

Tai sitten jos siitä listalta puuttuu jonkun fiksuksi tietämäni äidin ipana, olen kysellyt tarkemmin muksultani tietääkö miksi tällä kaverilla ei ole. Esim meikissä päädyttiin sitten samaan ratkaisuun kuin parin toisenkin kaverin vanhemmat, eli pari vuotta eteenpäin.

Vierailija
30/32 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, lapsethan on tunnetusti hyvä opettaa siihen että jos muutkin niin sinäkin.

Vierailija
31/32 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En alkaisi tuon ikäiseltä vänkäämään jotain hienoja perusteluita miksi korvikset pitäisi saada. Kysyisin pitääkö niitä kauniina, ymmärtääkö että laittaminen sattuu. Jos nämä ok niin miksipä ei voisi saada. Oikealla tavalla laitettuna tietenkin. 

Vierailija
32/32 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En alkaisi tuon ikäiseltä vänkäämään jotain hienoja perusteluita miksi korvikset pitäisi saada. Kysyisin pitääkö niitä kauniina, ymmärtääkö että laittaminen sattuu. Jos nämä ok niin miksipä ei voisi saada. Oikealla tavalla laitettuna tietenkin. 

Mä olen ihan samaa mieltä. Mun 14v osaa perustella haluamisiaan hyvin perusteellisesti ja tarkkaan vaikka en ole vängännyt häneltä 7- vuotiaana ”tarpeeksi” hyviä perusteluja asioille.

Mun mielestä tuommoinen perustele haluamisesta äidin hyväksymällä tavalla on ihan älytöntä, mutta kukin tavallaan.

Ja kun joku puhui valheesta ja totuudesta niin oikeasti se 7v ajattelee, ei valehtele, että kaikilla muilla on, jos vaikka luokasta suurimmalla osalla on jotain, vaikka nyt ne korvikset tai iPhone.