Voiko aviopari asua erikseen ja saada asumistukea?
Rakastan miestäni mutta en kertakaikkiaan kestä asua sen kanssa. Asia on monimutkainen mutta oman masennuksen kanssa elämä tässä ei tee minulle hyvää, en pysty toipua tai keskittyä itseeni. Tarvin elämäni takaisin ja olen vuosia harkinnut että minulle tekisi todella hyvää asua yksin (lasten kanssa) ilman että eroaisimme. Tapaisimme toki ja tekisimme asioita yhdessä mutta minulla olisi oma koti.
Teen pätkätöitä osa-aikaisena ja tarvitsisin asumistuen, se ei varmaan onnistu ilman avioeroa ja sitä en halua.
Onko täällä ketään jotka ovat päätyneet tällaiseen ratkaisuun? Miten toimi?
Kommentit (14)
Jos ette asu yhdessä, niin ei avioliitto vaikuta siihen, saatko asumistukea vai et.
Eläkää omilla tuloilla, eikä yhteiskunnan tuella. Säilyy itsekunnioitus.
Asumistukeen vaikuttavat samassa taloudessa asuvan puolison tulot, ei siviilisääty.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta haista sinä v*ttu!
Vierailija kirjoitti:
Asumistukeen vaikuttavat samassa taloudessa asuvan puolison tulot, ei siviilisääty.
Kela katsoo yhteistaloudeksi myös erillään asuvat puolisot, jolloin puolisonkin tulot vaikuttaa asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Itsekunnioitusta syö todella paljon ettei töitä löydy ja pakko ottaa vastaan kaikki työ mitä on. Sijaisuuksia ja määräaikaisia pätkiä. Ei me eletä tuilla, vaan miehen palkalla. Jos muutan, joudun todennäköisesti hakemaan asumistukea.
Toivon tosiaan että saisin kokoaikatyön, vakituisen, ja elämään sen myötä luottamusta.
Ap.
Kyllästyttää todella asua ja elää miehen "siivellä". Olen joskus ollut hyvinkin itsenäinen ja määrätietoinen. Nyt koen että kotiäiti vuoden ovat syrjäyttänyt minut täysin, kukaan ei ota töihin 7 vuoden kotona olon jälkeen, itsekunnioitus todellakin mennyt ja masennus tullut tilalle. Ei ole aikaa enää itselle, omille harrastuksille eikä edes omille ajatuksille. Olen varjo siitä mitä olin. Nyt tärkein tehtäväni on huolehtia että pyykit on pesty ja keittiö siivottu. Enää ei ole tärkeää kuin miehen työ ja ikäänkuin kotikin pitäisi pysyä siistinä miehelle. Itse en saa mistään enää iloa. Elän miehen rahoilla kun itse en saa kuin säälittäviä pätkätöitä. Hävettää ja säälittää. Entinen minä katsoisi että mitä helvettiä on tapahtunut?!? Mitä järkeä oli aiemmin suorittaa tutkinto ja olla kaikessa vapaaehtoistyössä mukana hankkiakseni työkokemusta ja jalkaa oven väliin.
Kaipaan itsenäistä elämää. Olkoon se vaikka asumistuen varassa, kenelleppä se kuuluu.
Ap
Asumistuen saa aviopari/ toinen puolisoista joka asuu eri talouksissa. Avioliitto ei velvoita asumaan samassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen saa aviopari/ toinen puolisoista joka asuu eri talouksissa. Avioliitto ei velvoita asumaan samassa asunnossa.
Ei tietenkään velvoita mutta samaa ruokakuntaa aviopari on
Samaan ruokakuntaan kuuluvat:
samassa asunnossa tai eri asunnossa asuva avo- tai aviopuoliso ja alaikäiset lapsetsamassa asunnossa asuvat lähisukulaiset (isovanhemmat, vanhemmat ja lapset)yhteisellä vuokrasopimuksella asunnon vuokranneeterillisillä vuokrasopimuksilla asunnon vuokranneet, jos he ovat vastuussa koko asunnon vuokrasta.
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=31&t=15227
Tuossa joku on kysynyt samaa asiaa Kelasta muutama vuosi sitten ja vastaus oli, että pääsääntöisesti puolison tulot vaikuttavat asumistuen määrään, vaikka asuisi erillään. Jos asuu erillään välien rikkoutumisen vuoksi, niin silloin eivät vaikuta (ei tarvitse olla edes avioeroa haettu). Eli riippunee siitä, miten asian hakemuksessa selität;)
Vierailija kirjoitti:
Luitko aloitusta ollenkaan? Ap mainitsee masennuksen ja tekee osa-aikatöitä. Ei varmaan elä niillä tuloilla järin leveästi ja voimat eivät ehkä muuhun riitä. Mutta tämähän menee teiltä ylimielisiltä yksinkertaistajilta täysin yli hilseen.
Vierailija kirjoitti:
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=31&t=15227
Tuossa joku on kysynyt samaa asiaa Kelasta muutama vuosi sitten ja vastaus oli, että pääsääntöisesti puolison tulot vaikuttavat asumistuen määrään, vaikka asuisi erillään. Jos asuu erillään välien rikkoutumisen vuoksi, niin silloin eivät vaikuta (ei tarvitse olla edes avioeroa haettu). Eli riippunee siitä, miten asian hakemuksessa selität;)
Peritäänköhän asumistukia takaisin, jos sitten muuttaakin takaisin yhteen puolison kanssa, eli "välien rikkoutuminen" ei ollutkan lopullista?
Riittääköhän, että muuttaa (omat ja lasten) kirjat esim. vanhempien luokse, ja asuu sitten käytännössä missä asuu?
Ainakin värilliset pystyy