Miksi pienten lasten äidit ovat niin ilkeitä toisilleen?
Muutin Saksasta Suomeen syksyllä ja tämä Suomen pienten lasten äitien jatkuva ilkeys on tullut mulle ihan yllätyksenä. Imetys on yksi asia, johon täällä Suomessa suhtaudutaan hyvin fanaattisesti. Imetät väärin tai jos et imetä, niin et ole kunnon äiti ja välitä lapsestasi. Ihan sama koska ja missä nukutat vauvaasi, niin se on väärin. Lasten vaatteet ovat täällä hirveää kilpavarustelua. Jos erehdyt käyttämään äitiyspakkauksen haalaria, niin aivan varmasti joku/jotkut kokevat ihan pakoksi saada sanoa, miten heillä ei moista haalaria ainakaan käytetty ja miten vauvalle löytyi tämä sadan euron reimatec. Kaikki miten toimit lapsesi kanssa on jotenkin väärin.
Jos joku toimii tai ajattelee eri tavalla kuin itse, niin se tuomitaan heti.
Esikoinen syntyi Suomessa 2006 ja ei silloin tilanne niin paha ollut. Mä koin, että Saksassa oli paljon enemmän yhteishenkeä äitien kesken.
Mulla on nyt siis 2v ja vauva esikoisen lisäksi.
Kommentit (25)
Mistäs tämä myytti tulee, että muka ilkeitä? Normaaleja ihmisiä lähtökohtaisesti, kuten kaikki muutkin. Jos joku sitten sattuu olemaan pyllystä, niin ehkä hän on sitä anyways, oli sitten pienen lapsen äiti tai ei.
Mä olen myös naisvaltaisella alalla töissä, enkä myöskään allekirjoita sitä, että ainakaan täällä olisi mitenkään huono ilmapiiri. Viihdyn.
Eihän tuo naisten välinen ilkeily suinkaan rajoitu imettämiseen, vaan ilmenee kaikissa muissakin "naisten jutuissa". Kuka onkaan siistein, puhtain ja kaunein, kuka vaihtaa lakanat useimmin pitää kotinsa supersiistinä, suorittaa ala- ja yläpesut jonkun salaisen aikataulun mukaan, ei ikinä osta eineksiä, kenen lapsi pärjää koulussa, ah, niin hyvin jne.... Naiset nyt vaan ovat ikuisessa kilpailutilanteessa keskenään. Johtuu kai huonosta itsetunnosta ja kasvatuksesta. Surullisinta koko jutussa on se seikka, että naiset lopulta kilpailevat keskenään siitä, että kuka nappaa sen parhaimman uroksen toisilta naisilta pois.
Joillekin äitiys on suorittamista, kilpailu ja laji, jossa voi päteä muille, omasta mielestään huonomille äideille. En ymmärrä minäkään, miksi, mutta näin näyttäisi olevan.
Ai vielä pahentunut. Nuorin täyttää 15v. niin kyllä sitä ollut jo silloin kun omat oli nuoria.
Edelleen pidän suuni supussa teinien asioissa kun tulee tää kasvatusasia ja siinä nyt yleensä äiti voi epäonnistua.
Loppuuko tää 3 vuoden päästä kun nuorin on 18v.
Ja todella naurattaa kun joku pätee jollain vaavillansa.
En ole huomannut tuota ilmiötä, mutta kyllähän se on niinkin, että iso osa ihmisten ajatuksista ja tarkoituksista on oman pään sisällä. Eli jos on itsestään epävarma niin tulkitsee helposti täysin neutraaleja asioita negatiivisesti. Ainakin oman kokemuksen mukaan äidit ovat toisilleen ystävällisiä ja kivoja, jopa minulla vaikka olen "liian nuori äiti" eli alle 30 v. Ja tuon ilkeän "liian nuori" vedin av-ketjuista, täällä ollaan todella ilkeitä, mutta keitä täällä pääasiassa roikkuu, ei menestyvillä ihmisillä ole yhtä paljon aikaa palstailuun. Tosielämässä en tällaista tuomitsemista ole kokenut ja naiset ovat toisilleen pääasiassa ystävällisiä. Voiko olla, että pelkäät itse tulevasi tuomituksi jostain asiasta ja sen perusteella oletatkin, että kaikki tuomitsevat ja ovat ilkeitä? Lopeta itsesi tuomitseminen ja huomaat, että ympärilläsi on paljon ihania ihmisiä.