Näkyykö rintasyöpä ultrassa?
Minulla on ollut nyt kolmisen kuukautta epämääräistä kipuilua oikeassa rinnassa nännin alla. Kävin kahdella lääkärillä ja he eivät palpoimalla tunteneet mitään poikkeavaa. Sain lähetteen ultraan ja mitään ei näkynyt. Edelleen jatkuu kipuilu ja huolestuttaa. Kun kuulemma alkava syöpä ei näy hyvin ultrassa ja kaikki syövät eivät edes näy ultrassa. Olen 22-vuotias ja mammografiaan en uskaltaisi mennä..
Kommentit (24)
Olen ymmärtänyt, että ultra voisi näyttää jopa paremmin kuin mammografia. Yhdessä ainakin toimivat hyvin.
Miten hyvin 1.5 Teslan magneettikuvassa näkee? Onko se paljon kalliimpi 3.0 Teslan laite paljon parempi näyttämään syöpäpesäkkeet?
Ultra on ikäistesi naisten ensisijainen tutkimusmenetelmä rintoja ajatellen. Mammo ei auta tässä jos ultrassa ei näy mitään, koska nuorten naisten rintakudos on hankalaa tulkittavaa mammossa.
Eli jos olet kovin huolissasi, yritä päästä magneettiin. Todennäköisesti kaikki on hyvin.
Voin suorittaa pienestä maksusta rintojen painelutestin epävarmuuden lisäämiseksi.
Täytyypä varmaan joo päästä magneettiin. Eilen taas huolissani painelin rintaa ja nyt se on entistä kipeämpi. En tiedä käyttäytyykö syöpä/kasvain noin, että tulee aremmaksi kosketeltaessa. Hieman olen jo alkanut hölläämään kun mitään muita tyypillisiä rintasyövän oireita ei ole esim. punoitus, patit. Ainoastaan epämääräistä kipuilua. Ei ole kivaa olla tämmöinen neuroottinen ja pelätä aina kaikkein pahinta, mutta minkäs tälle voi :D.
Rintarauhanen ainakin ärtyy painelusta. Jos lääkårit eivät ole olleet huolissaan, sinunkaan ei kannata olla.
Vierailija kirjoitti:
Täytyypä varmaan joo päästä magneettiin. Eilen taas huolissani painelin rintaa ja nyt se on entistä kipeämpi. En tiedä käyttäytyykö syöpä/kasvain noin, että tulee aremmaksi kosketeltaessa. Hieman olen jo alkanut hölläämään kun mitään muita tyypillisiä rintasyövän oireita ei ole esim. punoitus, patit. Ainoastaan epämääräistä kipuilua. Ei ole kivaa olla tämmöinen neuroottinen ja pelätä aina kaikkein pahinta, mutta minkäs tälle voi :D.
Kyllä sille voi. Itsekin olen neuroottinen pelkääjä, mutta ajattelumalleja muuttamalla oppinut pikkuisen pois pahimmasta pelkäämisestä. Elämää hallitseva pelko on ahdistuneisuutta, ja veikkaan että kärsit samasta kuin itsekin eli yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä. Googlaa aihetta, tietoa löytyy paljon.
Eihän sen syövän pitäisi sattua, niin aina sanotaan. Itselläni on kipeä kohta rinnassa, ultrassa näkyi kysta niillä paikkeilla. Aina rinnat olleet enemmän tai vähemmän kipeitä ja vihlovia, mutta ei syöpää vielä koskaan.
Itsellä ei kokemusta, mutta muistan kun koitin äidin rintasyöpäkasvainta. Se tuntui lämpimämmältä ja kovemmalta kuin muu osa rintaa. Ei kuulemma ollut missään vaiheessa kipeä tai arka kohta. Ihmiset ja kasvaimet on tietysti erilaisia. Itselläkin ollut kipuja rinnoissa, mutta ei kasvaimia vaan normaaleja rintarauhasen tuntemuksia.
Minua vaivaa ap:n kommentti ”ei uskalla mennä ultraan”. Miksi?
Se ei satu kuin pienen hetken ja tuloksen saa pian.
Siis ihan tavallinen rintarauhaskudos tulee araksi kun sitä painelee. Kenellä tahansa, vaikka olisi ihan terve. Painelun kipeyttävä vaikutus vaihtelee toki kuukautiskierron mukaan, mutta kenellä tahansa se aiheuttaa arkuutta. Jos muita oireita ei ole, niin tuo ei ole oire syövästä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut ollenkaan riskejä jos nuorena menee mammoon? ap
Vierailija kirjoitti:
Ultra ei satu ollenkaan ja siellähän ap sanoi jo olleensa, eikä mitään löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sille voi. Itsekin olen neuroottinen pelkääjä, mutta ajattelumalleja muuttamalla oppinut pikkuisen pois pahimmasta pelkäämisestä. Elämää hallitseva pelko on ahdistuneisuutta, ja veikkaan että kärsit samasta kuin itsekin eli yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä. Googlaa aihetta, tietoa löytyy paljon.
Olen tästä ollut tietoinen jo pitkään ja samasta tod. näk kärsin. ap
Mitä pitempään odotat, sen enemmän ahdistut. Mene lääkäriin, hän osaa valita sinulle parhaan tutkimustavan. Mammografia ei välttämättä toimi, jos rintakudos on kovin kiinteä. Ultran ja mammografian yhdistelmä on aika varma.
Mammografia ei ole vaarallinen kenellekään. Se on silkkaa kukkua. Epämiellyttävää se kyllä on.
Valtaosa rintaoireista ja möykyistä on vaarattomia, mutta oman mielenrauhan takia ne pitää tsekata. Ja muista säännöllinen tutkiminen aina menkkojen jälkeen!
Tsemppiä, hyvin se menee!
Vierailija kirjoitti:
Eihän sen syövän pitäisi sattua, niin aina sanotaan. Itselläni on kipeä kohta rinnassa, ultrassa näkyi kysta niillä paikkeilla. Aina rinnat olleet enemmän tai vähemmän kipeitä ja vihlovia, mutta ei syöpää vielä koskaan.
Kyllä syöpäkasvain voi aiheuttaa erilaisia tuntemuksia, kipua, kutinaa, pistelyä jne.
Riippuu siitä missä kasvain sijaitsee, ja painaako se esim jotain hermoa tai haittaa lihasta. Ei pidä tuudittautua mihinkään netistä lukemiinsa "asiantuntijalausuntoihin", vaan jos asia askarruttaa, hakeutua tutkimuksiin. Ennuste rintasyövässä on sitä parempi mitä nopeammin se saadaan hoidettua!
Itseltäni löytyi rintasyöpä toisesta rinnasta. Onneksi on paikallinen eikä etäpesäkkeitä missään. Hormooniherkkä. Kävin ct-kuvassa, koko vartalon isotooppikuvauksessa, ultran avulla tehtiin kaksi paksuneulanäytettä ja niinhän se syöpä löytyi.
Oireena minulla tunnistettava patti ja vihlonta rinnan sivulla. Kasvain tiehytperäinen mutta osittain kasvanut kiinni rintalihakseen, siitä kipu. Ymmärrettävää että tutkimukset pelottaa mutta kuvaukset ovat täysin kivuttomat, mammografia teki kipeää mutta ei kestä kuin hetken. Kaikilla ei tee kipeää.
Jos vaakakupeissa on mahdollisen sairauden havitseminen ja hoito ajoissa, tai levinnyt syöpä, kumpi painaa enemmän? Omaan terveyteensä täytyy panostaa!
Vierailija kirjoitti:
Suututtaa kun jaatte väärää teitoa!
Minulla oikeassa rinnassa patti johon sattui .
Kyllä - kyseessä syöpä.
Tutkikaa ajoissa - voitte säästää henkenne toimimalla ennen kuin leviää.
No mikäs siinä sitte avuksi jollet uskalla tutkimuksiin mennä, täytyy sitte vaan elää epävarmuudessa.