Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kysymyksiä oleskeluluvasta

15.05.2006 |

kiinnostaisi tietää jo etukäteen että jos meille tulee kielteinen päätös niin saako mieheni odottaa täällä suomessa että valitus käsitellään? meillä on pieni vauva ja pelottaa että joutuisin jäämään yksin tänne:( onko muuten merkitystä lähes 10 vuotta tehdyillä rikoksilla? jotain tyyliin teininä näpistelyjä kaupasta yms? mitenkä se valituksen kanssa muuten, oletteko tehneet sen itse vai käyttäneet asianajajaa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valituksen tekijät ovat aina jääneet Suomeen odottamaan vastausta. Minulle oli luonnollista, että mieheni ne tekee, kunnes tältä palstalta kuulin, että yleensä sellaiseen hommaan käytetään asianajajaa. Olen aina kuvitellut, että se on jotain normaalia, että ihminen tekee sen itse. Joissain tapauksissa tiesin, että joku oli käynyt asianajajan luona, joka oli sanonut, että ei ole muuta mahdollisuutta kuin, että ihminen palaa kotimaahansa. Mieheni sen sijaan sanoi, että niin ei tarvitse tehdä, vaan voi sen valituksen tehdä Suomessakin ja odottaa päätöstä täällä. Poliisilaitokselta tulee pariin otteeseen ilmoitus, että pitäisi mennä maasta pois, mutta silloin täytyy vain käydä selittämässä, että valitus on hallinto-oikeudessa ja ei sitä ihmistä minnekään karkoiteta.

Jotkut sanovat, että on helpompi saada oleskelulupa, kun palaa kotimaahan ja tekee hakemuksen sieltä käsin. Tämä on siis arvostuskysymys. Jos jää Suomeen, niin silloinhan ihminen ei kuulu Suomen sosiaaliturvan piiriin ja joutuu maksamaan kaiken, mitä vain sattuu Suomessa. Sen sijaan jos taas se helpottaa perhe-elämää, niin kai se on taas kivempi, että se puoliso on Suomessa. Tällaisia kokemuksia siis minulla on. Ai niin, laki muuttuu koko ajan, joten se mitä on tapahtunut viime vuonna, ei välttämättä olekaan sama asia enää tänä vuonna. Täytyy koko ajan ottaa selvää, missä mennään.

Vierailija
2/4 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juliana80:

kiinnostaisi tietää jo etukäteen että jos meille tulee kielteinen päätös niin saako mieheni odottaa täällä suomessa että valitus käsitellään? meillä on pieni vauva ja pelottaa että joutuisin jäämään yksin tänne:( onko muuten merkitystä lähes 10 vuotta tehdyillä rikoksilla? jotain tyyliin teininä näpistelyjä kaupasta yms? mitenkä se valituksen kanssa muuten, oletteko tehneet sen itse vai käyttäneet asianajajaa?

Jos miehelläsi ei ole käännytyspäätöstä, saa hän odottaa valituksen käsittelyajan Suomessa. Jos taas miehelläsi on käännytyspäätös ennestään, esim. turvapaikkahakemuksen takia, voidaan hänet käännyttää maasta. Laki sanoo toisessa kohdassa, että on oikeus odottaa Suomessa ja toisessa, että käännytyspäätös voidaan toteuttaa. Mitä käytännössä tapahtuu riippuu miehesi käännytystä hoitavasta poliisista.

Noista rikoksista en osaa sanoa yhtään mitään..

Asiantunteva ja osaava asianajaja kannattaa hankkia valituksen tekoa varten. Mieluiten yksityiseltä puolelta (omaa kokemusta vain Pakolaisneuvonnasta, muiden kokemuksiin yksityisestä asianajajasta verrattuna en enää menisi Pakoilaisneuvontaan..). Yskityisillä asianajajilla on enemmän aikaa ja luultavasti myös motivaatiota auttaa yksittäistä asiakasta. Asianajajaliiton (tms.?) nettisivuilta löytyy eri aloihin erikoistuneita asianajajia ja tältä palstaltakin saattaa vinkkejä saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiikohan linkki... Eli linkki Suomen Asianajajaliiton hakuun, josta voi hakea sopivaa asianajajaa mm. paikkakunnan ja osaamisalueen (esim. ulkomaalaisasiat) mukaan. Asianajajan luona voi (maksua vastaan) käydä vain keskustelemassa asiasta ja tehdä paperit sitten itse.

http://www.asianajajat.fi/asp/empty.asp?P=66&VID=default&SID=6551483415…:

Vierailija
4/4 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa oottaa. noist rikoksista en tiä mitään.

meillä asianajaja laitto valituksen menemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi