Milloin voi sanoa harrastavansa jotakin?
Jos soittaa kitaraa joka päivä 5 minuuttia niin voiko sanoa harrastavansa kitaran soittamista?
Tai jos opiskelee vierasta kieltä ja käyttää siihen puoli tuntia päivässä aikaa, onko se harrastus?
Voimistelu kotioloissa 40 minuuttia päivässä? Jos ei käy siis salilla tai jossain ohjatussa ryhmäjumpassa?
Kuinka paljon teidän mielestänne harrastukseen pitää käyttää aikaa jotta se olisi harrastus?
Laskentatavasta riippuen minulla on 1-15 harrastusta?
Kommentit (18)
Mikä merkitys sillä periaaatteessa on jos tarkemmin miettii esim aikuisiällä.
Mun mielestä ei ole harrastus jos käyttää siihen 5 minuuttia päivässä. Se tekis viikossa vaan 35 minuuttia. Sanoisin että tunti päivässä tai esim 5 tuntia viikossa ois harrastus.
Mulla oli frendi joka sano harrastsvsnsa pianon soittoa vaikka soitti sitä vaan jotain 2 tuntii viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei ole harrastus jos käyttää siihen 5 minuuttia päivässä. Se tekis viikossa vaan 35 minuuttia. Sanoisin että tunti päivässä tai esim 5 tuntia viikossa ois harrastus.
Mut entä sitten jos harrastus on tauolla osan vuodesta? Esim. avantouintia ei voi harrastaa kesällä tms. Kyllä mä silti sanon harrastavani jotain vaikka välissä olisi pitempi tauko ettei 5 tuntia viikossa tulisi täyteen. Sitä paitsi 5 tuntia viikossa on muutenkin perheelliselle, työssäkäyvälle ihmiselle kohtuuttoman paljon laittaa aikaa mihinkään harrastukseen.
Ihmiset esittävät teatteria toisilleen eli milloin tahansa voit sanoa harrastavasi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä merkitys sillä periaaatteessa on jos tarkemmin miettii esim aikuisiällä.
Muistan pihalla pelattiin lätkäää kavereitten kanssa sitä aloiin miettuä hemmetti että tästä puuttuu joku juttu tämä on niiiin hemmeten joten askeeettista ja veltttoa. Sitten loin pään sisässsäni mielikuvitusmaaailman peleustä ja aloin selostamaan niiitä pelejä.
Älkää nyt sekoittako suorittamista ja harrastamista keskenään. Harrastaminen on sitä, että tekee jotain asiaa siksi, että pitää siitä. Määrällä ei ole merkitystä. Voihan jonkin asian harrastaminen olla sitäkin, että käy kerran vuodessa tai harvemminkin jossakin tilasuudessa, jossa jotain tiettyä asiaa esitetään tai voi tehdä.
Minusta se riippuu asiasta. Olen käynyt kerran viikossa keilaamassa 20 vuotta ja kuulun seuraan, joten mielestäni se on harrastukseni. Mökillä minulla on jolla, jolla purhehdin aina siellä ollessani ja väitän harrastavani sitäkin, vaikka se jää muumamaan kertaan vuodessa. Voiko kävely olla harrastus? Mielestäni voi, kun 10 vuoden askelkeskiarvo on melkein 20.000 päivässä.
Entäs matkailu? Jos käyn pari kertaa vuodessa Tallinnaa ja Tukholmaa kauempana, niin onko se harrastus? Toisaalta se kiinnostaa minua kovasti, luen paljon siihen liittyvää ja olen käynyt noin 40 eri maassa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt sekoittako suorittamista ja harrastamista keskenään. Harrastaminen on sitä, että tekee jotain asiaa siksi, että pitää siitä. Määrällä ei ole merkitystä. Voihan jonkin asian harrastaminen olla sitäkin, että käy kerran vuodessa tai harvemminkin jossakin tilasuudessa, jossa jotain tiettyä asiaa esitetään tai voi tehdä.
Erittäin hyvä pointti! Harrastaminen vai suorittaminen? Minusta tuntuu että vain suoritan kaikkea koska se mitä olevinaan harrastan ei tuo minulle mielihyvää. Jotakin on vaan pakko tehdä ja mikään ei kiinnosta. Ja tuntuu että kaikki muut ovat niin tehokkaita ja minä en mene eteenpäin harrastuksissani ollenkaan. Suoritan asioita ja niitäkin heikoin tuloksin.
Jos soitat kitaraa 5 minuuttia sen takia, että voisit sanoa harrastavasi kitaransoittoa, niin et harrasta. Jos soitat kitaraa 5 minuuttia päivässä oppiaksesi soittamaan sitä, niin harrastat kitaransoittoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos soitat kitaraa 5 minuuttia sen takia, että voisit sanoa harrastavasi kitaransoittoa, niin et harrasta. Jos soitat kitaraa 5 minuuttia päivässä oppiaksesi soittamaan sitä, niin harrastat kitaransoittoa.
Juuri näin!
Harrastus on mitä vaan, mitä tehdään suht säännöllisesti ja nautinnon vuoksi. Ei väliä harrastaako kerran viikossa ympäri vuoden taikka vaan talvisin (esim. tuo avantouinti).
Omassa lajissani on yleistä, että harrastetaan kerran viikossa. Kyseessä on ratsastus. Suurin osa harrastajista käy kerran viikossa ratsastustunnilla.
Itse en sano harrastavan ratsastusta, jos joku sitä kysyy. Omistan hevosen, joten tallilla menee päivittäin 2-3h. En enää miellä sitä harrastukseksi, enemmän se on vain osa elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Tunnin kilpauintitreenit päivässä aikuisella on aika paljon vaadittu.
Luulin harrastavani uintia, olin väärässä...
Virallisesti et silloin harrastaisi kitaran soittoa. Joskus harrastus määriteltiin virallisesti niin että se on jotain mitä teet:
a) vähintään 3 päivänä viikossa
b) vähintään puoli tuntia kerrallaan.
Eli suurimmalle osalle vaikkapa seksi ei ole mikään harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos soittaa kitaraa 5 minuuttia päivässä sen takia, koska kokee sen olevan kivaa ja itselleen mielekästä, niin kyllä se on harrastus.
Harrastuksen ei tarvitse olla suorituskeskeistä, se voi olla vain mukavaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipäs tuota avantouimaria: Tunti avannossa päivässä... 😂
Ajatuskin viluttaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipäs tuota avantouimaria: Tunti avannossa päivässä... 😂
Totta, mutta kyllä se allaskin tuntuu avannolta välillä
Ihan milloin haluaa, vaikka heti.