Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua hammaslääkäripelkoon

Paniikki
18.01.2019 |

Eli siis. En ole käynyt hammaslääkärillä aikoihin, minulla on varmaan maailman pahin hampilääkäri pelko. Hampaani ovat todella oksettavassa kunnossa, ainakin neljä hammasta joudutaan repimään irti kun niin pahat... plus joitakin muita paikkaamaan. Olen opetellut puhumaan, syömään ja muutenkin ilmeilemään niin ettei hampaitani näy. En ole kenellekään pystynyt puhumaan tästä. Joka päivä olen hyvin ahdistunut tästä, joka ikisessä mainoksessa, ohjelmassa tms missä näkyy hampaita tai mainitaan hampaat minulle iskee hirveä paniikki ja ahdistus. Olen masentunut ja ahdistunut lähes aina, läheiseni huomaavat alakuloisuuteni, mutten vain pysty sanomaan tästä kenellekään. Itken tämän takia usein, suurin toiveeni olisikin olla normaali ihminen ilman röllin hampaita. Tiedän että ainoa ja oikea ratkaisu on vain mennä sinne lääkäriin, en vaan pysty, tätäkin kirjoittaessa ahdistaa. Tiedän että haluan ja pystyn menemään vain täyteen nukutukseen, mitkään kaasut tai esilääkitykset ei ole ennenkään auttanut siihen paniikkiin mitä sielä lääkärissä koen. Olen nuori, juuri 18 täyttänyt ehkä jotenkin syrjäytynyt nuori enkä tajua noista ajanvarauksista mitään enkä oikein tajua miten tästä lähtisin etenemään. Minua hävettää, pelkään todella paljon sitä miten ne lääkärit minuun suhtautuu ja mitä saarnaa joudun kuuntelemaan, eivät varmastikaan ole nähneet näin hirveitä hampaita enkä edes liioittele. Haluaisin vain nukkua mitään tietämättä, samalla kun hampaitani hoidettaisiin. Tiedän todellakin itse miten hirveetä tämä on ja tiedän ettei tälläiseen kuntoon hampaita saisi päästää, tiedän miten pahasti tässä voi vielä käydä, mutta ahdistus sekä pelkotilat ovat vieneet voiton ja olenkin jäänyt hiljaa tästä kärsimään. Tällä tekstillä ehkä haen jonkinlaista tsemii että pääsisin lääkäriinkin asti, kokemuksia ehkä? Miten saisin rohkaistua itteeni..... ja lähes jokaiseen keskusteluun myös tähänkin tulee varmasti jonkinlaisia turhia kommentteja, niitä en kaipaa mutta jos olosi paranee toisen pelkojen nauramiselle niin ole hyvä :)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pelännyt hammaslääkäriä aina ja sen vuoksi pakottanut itseni sinne kerran vuodessa. Tärisen ja vapisen, mutta käyn kuitenkin.

Nukutus on sinulle hyvä idea.

Vierailija
2/7 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko nukutuksia muualla kuin yksityisellä puolella mutta kyllä ne puuduttaa sillai ettei satu.Pyydät sitten jonkun särkylääke reseptin meinaan kipu voi alkaa vasta puudutuksen jälkeen niin kuin minulla kun hammas leikattiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko nukutuksia muualla kuin yksityisellä puolella mutta kyllä ne puuduttaa sillai ettei satu.Pyydät sitten jonkun särkylääke reseptin meinaan kipu voi alkaa vasta puudutuksen jälkeen niin kuin minulla kun hammas leikattiin.

Julkisella nukutuksesta tai rauhoittavista on turha edes haaveilla. Yksityiseltä saa jos löytyy maksukykyä

Vierailija
4/7 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omassa kunnassani tehdään myös julkisella nukutuksi, mutta se on käsittääkseni ihan vihoviimeinen vaihtoehto, kun kaikki muu on jo kokeiltu. Onko sulla rahaa? Jos rahaa löytyy, voit ihan Googlen kautta etsiä yksityistä hammaslääkäriä, joka toimii omalla paikkakunnallasi ja on erikoistunut pelkopotilaisiin, tai jota muuten on kehuttu empaattiseksi. Ajanvarauksen soittaessa yksi asia kerrallaan. Joillakin lääkäreillä toimii nettivarauskin. Jos kunnalliselle on pakko mennä, niin voithan jo puhelimessa sanoa, että hampaiden hoito ahdistaa. Eivätköhän ne ole sielläkin nähneet kaiken mahdollisen. Myös hammaslääkärin tuolissa on lupa vaatia hyvää palvelua, eli jos lääkäri tuntuu epäasialliselta, sanot siitä, tai vaadit jopa vaihtoa. Tsemppiä!

Vierailija
5/7 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omassa kunnassani tehdään myös julkisella nukutuksi, mutta se on käsittääkseni ihan vihoviimeinen vaihtoehto, kun kaikki muu on jo kokeiltu. Onko sulla rahaa? Jos rahaa löytyy, voit ihan Googlen kautta etsiä yksityistä hammaslääkäriä, joka toimii omalla paikkakunnallasi ja on erikoistunut pelkopotilaisiin, tai jota muuten on kehuttu empaattiseksi. Ajanvarauksen soittaessa yksi asia kerrallaan. Joillakin lääkäreillä toimii nettivarauskin. Jos kunnalliselle on pakko mennä, niin voithan jo puhelimessa sanoa, että hampaiden hoito ahdistaa. Eivätköhän ne ole sielläkin nähneet kaiken mahdollisen. Myös hammaslääkärin tuolissa on lupa vaatia hyvää palvelua, eli jos lääkäri tuntuu epäasialliselta, sanot siitä, tai vaadit jopa vaihtoa. Tsemppiä!

eivät ainakaan toistuvat pyörtyilyt hammaslääkärituolille ja tämän vuoksi keskeytyneet toimenpiteet olleet riittävä syy edes rauhoittavan lääkkeen antamiseen saatikka nyt sitten nukuttamiseen.

Vierailija
6/7 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasi ei etene ellet ota yhteyttä hammaslääkäriin. Varaa aika soittamalla tai netistä, varaa pelkkä tarkastusaika ensimmäiseksi kerraksi. Kerro tai kirjoita kommenttikenttään että haluat ensimmäisellä kerralla vain keskustella hoidosta ja mahdollisesta nukutuksessa tehtävästä hoidosta. Tällä kertaa voidaan ottaa esim kuvat hoidon suunnittelua varten, kuvaus kun on nopea ja täysin kivuton toimenpide.

Ajatus siitä että hampaasi ovat aivan tolkuttoman huonossa kunnossa voi olla vähän liioiteltu. Törmään siihen työssäni jatkuvasti. Tottakai koet niin kun sinulla ei ole vertailukohtaa ja hampaistossa oleva pienempikin poikkeama tuntuu suurelta koska kieli hakeutuu niihin koko ajan.

Hoitohenkilökunta ei saarnaa vaan pyrkii saamaan suusi kuntoon ja sen jälkeen yhdessä kanssasi miettii keinoja miten saavutettu tilanne saadaan pidettyä yllä.

Vierailija
7/7 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa tosiaan se aika ja kerro puhelimessa, että pelkäät niin kovasti, että kaikki hampaisiin liittyvä puhe ja kuvatkin saavat ahdistumaan pahasti.

Kyllä hammaslääkärit ovat nähneet kaikenlaista. Sitä on turha huolia. Koeta ajatella niin, että kun saat asian etenemään niin varmasti pahin huoli jo helpottaa.